فونیکسریمکسبهتام

آیا فیات باز ایران را دور می‌زند

دلیل غیبت نمایندگان فیات در سفر نخست وزیر ایتالیا

عصر خودرو- در حالی‌که گمانه‌زنی ها حاکی از امضای رسمی قرارداد ایران‌خودرو و فیات در جریان سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران خبر می‌‌داد، غیبت نمایندگان فیات در جمع هیات ۲۵۰ نفره ایتالیایی، پرسش‌هایی در خصوص نتیجه مذاکرات دو خودروساز پیش روی کارشناسان قرار داده است.

دلیل غیبت نمایندگان فیات در سفر نخست وزیر ایتالیا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  اقتصادنیوز، از روزی که خبر دیدار، ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا به ایران منتشر شد، بیشترین گمانه‌زنی‌ها صنعت خودرو را نشانه گرفت به‌طوری‌که برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باور بودند که نفس اصلی این سفر گذاشتن دست‌ فیات در دست ایران‌خودرو و تبدیل شدن این شرکت ایتالیایی به شریک اول بزرگترین خودروساز کشورمان بود.

    غافل از اینکه اصلا نماینده‌ای از فیات، هیات اقتصادی 250 نفره همراه با نخست وزیر ایتالیا را همراهی نکرد که این موضوع ابهامات زیادی در خصوص آینده همکاری صنعت خودرو ایران و ایتالیا به وجود آورد.

    هاشم یکه‌زارع چندی پیش با اشاره به توافقات اولیه با فیات اعلام کرده بود که قصد دارد این شرکت ایتالیایی را به شریک اول تجاری ایران خودرو تبدیل کند حال با توجه به مسکوت ماندن مذاکرات ایران‌خودرو با فیات این پرسش به وجود آمده که سرانجام همکاری این دو به کجا خواهد انجامید.

    اما جدای از مسکوت ماندن مذاکرات این دو خودروساز، تجربه مذاکرات ایران خودرو با فیات در دهه 60 نشان می‌دهد که در آن زمان با اینکه مذاکرات به نتیجه رسیده بود، اما فیات و پژو در توافقی غیر رسمی به این نتیجه رسیدند که یکی از آنها بهتر است در ایران بماند از این رو فیات میز مذاکرات را ترک کرد تا پژو قرارداد 405 را با ایران امضا کند.

    حال کارشناسان بیم آن را دارند که داستان دهه 60 دو خودروساز تکرار شود و بار دیگر شرکت فیات در دقیقه 90 میز مذاکرات را ترک کند.

    محمدرضا نجفی منش در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: بنده در بیشتر جلساتی که هیات ایرانی و ایتالیایی برگزار کردن شرکت کردم اما هیچ بحثی درباره فیات نشد.

    دبیر انجمن قطعه سازان می افزاید: تا جایی که بنده مطلعم مذاکرات ایران‌خودرو و فیات در جریان است اما اینکه چرا نمایندگان فیات نخست وزیر ایتالیا را در این سفر همراهی نکردند خود جای سوال که شاید دلیل آن حساسیت مذاکرات این دو شرکت باشد.

    در همین زمینه چندی پیش نیز احمد پورفلاح، رئیس اتاق ایران و ایتالیا از خرید سهام ایران خودرو از سوی فیات خبر داده بود که این خبر بلافاصله از سوی ایران خودرو تکذیب شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو