فونیکسریمکسبهتام

مردم در انتظار مدل های جدید

بی تحرکی در صنعت خودرو

عصر خودرو- کارشناس صنعت خودرو گفت:مردم تمایلی به خرید خودرو های تولید داخل ندارند و در انتظار مدل های جدید هستند درحالی که به خرید برخی خودروهای چینی به دلیل ظاهرشان علاقه بیشتری نشان می دهند.

بی تحرکی در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میزان، حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو  در خصوص تاثیر برجام برصنعت خودرو بیان کرد: در پی لغو تحریم ها صنعت خودرو هنوز روی خوش به خود ندیده است در این میان سیف نیز در گفته های خود اعلام کرد مسائل بانکی که از مهمترین قسمت های برجام است هنوز به طور کامل برطرف نشده است.

    وی افزود: بحث مشارکت هایی که در صنعت خودرو با اروپایی ها مطرح شده است به دلیل وجود برخی محدودیت های بانکی همچنین ایجاد زیرساخت ها برای عملی شدن و رسیدن به نتیجه مطلوب زمان بر است این درحالی است که به نظر می رسد سال جاری در صنعت خودرو نمی توان رشد چشمگیری داشت.

    کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت با اعطای تسهیلات به خودروسازان باعث تکانی در صنعت خودرو شد اما هنوز هم نشانه ای از رونق صنعت خودرو تا پایان سال دیده نمی شود و نمی توان حداقل در سال جاری به صنعت خودرو خوشبین بود.

    کریمی سنجری در خصوص مشکلات موجود در صنعت خودرو افزود: در بازار با دو طرف عرضه و تقاضا روبه رو هستیم که در حال حاضر با مشکلاتی روبرو است.

    وی ادامه داد: درحال حاضر بحران نقدینگی در جامعه به وجود آمده و قدرت خرید به شدت کاهش پیدا کرده است همچنین مردم با این دید که اجرای برجام باعث کاهش قیمت ها در کوتاه مدت می شود تمایلی به خرید ندارند.همین امر باعث می شود سرمایه در گردش شرکت های خودروسازی کاهش پیدا کند لذا خودروسازان بخشی از این بحران را به قطعه سازان خود منتقل کنند و چون در صنعت قطعه سازی نقدینگی عامل تاثیر گذاری می باشد در طرف عرضه با مشکلاتی روبه شویم.

    کارشناس صنعت خودرو در خصوص مشکلات تقاضا نیز بیان کرد: مشتریان در انتظار مدل های جدید هستند و تمایلی به خرید مدل های موجود در بازار را ندارند و همین چالش دو طرفه عرضه و تقاضا باعث بی تحرکی در صنعت خودرو شده است.

    وی در خصوص اینکه هنوز کیفیت خودروهای داخلی از نظر مردم در جایگاه مناسبی نیست گفت: در سال های اخیر رشد نرخ ارز  باعث شد خودروسازان برای تامین قطعات خوب و با کیفیت دچار مشکل شوند ضمن اینکه در زمان تحریم قطعات با کیفیت از سمت اروپا وارد کشور نمی شد لذا با افت کیفیت مواجه شدیم ولی این مشکلات با برداشته شدن تحریم رفع شده و در حال حاضر هم مدیریت قوی وجود دارد هم قطعات با کیفیت وارد کشور می شود.

    کریمی سنجری در ادامه افزود:کیفیت در کوتاه مدت قابل سنجش نیست و از طریق تعداد مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش مشخص می شود و با برنامه ریزی هایی که برخی نمایندگان داشته اند به نظر می رسد شرایط کیفی خودروها بهبود داشته و در واقع پروسه درمانی کیفیت خودروها شروع شده است.

    این کارشناس صنعت خودرو در خصوص علاقه سرمایه گذاران خارجی برای ورود به صنعت خودروی ابران بیان کرد: بازار ایران بین 25 تا 30 میلیارد دلار ارزش دارد و یک بازار وسوسه انگیز برای خودروسازان خارجی به حساب می آید تا با سرمایه گذاری کمتری بتوانند سهمی در این بازار داشته باشند ولی خوشبختانه وزارت صنعت برای قراردادها چارچوبی قرار داده است که خودروسازان خارجی را ملزم کرده ما را در بازارهای هدف خودشان مشارکت دهند وباعث افزایش عمق ساخت داخل بین 30 تا 40 درصد شوند در واقع این قوانین باعث شده مشارکت ها با نظم و انضباط بیشتری همراه باشد.

    وی در پاسخ به این پرسش که در چه صورت شاهد تحولاتی در صنعت خودرو خواهیم بود؟  گفت: زمانی که بحث لیزینگ ها دوباره به راه بیافتد پای سرمایه گذاران به میان می آید و برای تحقق این امر وابسته به نرخ سود بانکی هستیم که با کاهش این سود می توانیم امیدوار باشیم بازار خودرو رونق پیدا کند.

    کریمی سنجری در انتها خاطر نشان کرد: یک سند چشم انداز در صنعت خودرو تصویب شده که در آن اهداف صنعت خودرو از جمله میزان تولید،میزان صادرات و کیفیت به طور کامل مشخص شده است ولی مشکلی که در این سند وجود دارد این است که الگو و مدل توسعه صنعت خودرو بیان نشده است.

    وی در ادامه طرحی را مطرح کرد و گفت: رونق صنعت خودروی ایران وابسته به تدوین «راهبرد یک خطی» است که در آن الگو و مدل توسعه صنعت خودرو مشخص شود که این امر از وظایف دولت است و باید در اولین گام به عنوان یک سند بالادستی آن را تعریف کند و انتظارات خود را از صنعت خودرو در آن بیان کند که خودرو سازان نیز براساس این طرح بدانند چه الگویی را باید مد نظر قرار دهند ولی متاسفانه دولت در این مورد کوتاهی می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو