فونیکسریمکسبهتام

در تشریح هدفگذاری‌های انجام شده در صنعت خودرو برای سال ۹۵ مطرح شد

گام‌های خودرویی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی

عصر خودرو- هدفگذاری تولید یک‌میلیون و ۳۵۰هزار دستگاه خودرو در سال ۹۵ خبری بود که چندی پیش به نقل از معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در رسانه‌ها انعکاس یافت. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت اگرچه به تیراژ تولید توجه دارد اما به طور رسمی این هدفگذاری را اعلام نکرده است.

گام‌های خودرویی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، اعضای شورای سیاست‌گذاری خودرو در واپسین روزهای فروردین به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت گرد هم آمدند تا در نخستین جلسه شورا در سال 95 یعنی سی‌ونهمین جلسه خود به بررسی وضعیت صنعت خودرو و تعیین برنامه‌ها برای سال جدید بپردازند. تقویت واحدهای طراحی و پژوهش در شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی، تولید محصول با هدف صادرات، آشنایی این تولیدکنندگان با دانش بازاریابی و کاهش آلودگی هوا با ساماندهی به وضعیت خودروهای فرسوده ازجمله مباحثی بود که در این جلسه بر آن تاکید شد. برای آگاهی بیشتر از نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو و تحلیل‌هایی که بر محور هدفگذاری برای این صنعت در سال 95 انجام شده،به گفت‌وگو با ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو نشستیم که آن را در ادامه می‌خوانید.


    تعیین تیراژ تولید، مسیر حرکت خودروسازان را در یک‌سال مشخص می‌کند. آیا براساس آنچه آقای صالحی‌نیا درباره هدفگذاری تولید یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو در سال 95 عنوان کرده، این موضوع در جلسه شورا به تصویب رسیده است؟
    در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو آمار مربوط به این حوزه در سال 94 مورد بررسی قرار گرفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پیشنهادی را مطرح کرد تا در سال 95 به میزان مشخصی از تولید خودرو دست یابیم. بنابراین قرار بر این شد شرکت‌های خودروسازی به بررسی کنند که آیا می‌توانند به این هدفگذاری برسند یا خیر. شاید عدد نهایی در چند روز آینده اعلام شود.


    اگر تیراژ تولید عنوان شده به تصویب شورا برسد، آیا تحقق آن امکانپذیر خواهد بود؟
    تولید یک‌میلیون و 350هزار دستگاه خودرو در سال جاری، نیازمند بسترهایی است که باید خارج از این صنعت فراهم شود. این بسترها تسهیلات بانکی، رونق‌بخشی به فعالیت لیزینگ‌ها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را در بر می‌گیرد. کارشناسان در محیط‌های مختلف در حال بررسی این مسائل هستند. تولید خودرو در فروردین 95 نسبت به مدت مشابه سال 94 با رشد نسبی روبه‌رو بوده اما دستیابی به هدفگذاری‌های تعیین شده نیاز به بررسی و مطالعه بیشتر دارد.


    در این جلسه، شورا بر تشکیل کارگروه‌های ستاد برنامه‌های کیفی و کمی خودرو تاکید کرده است. این کارگروه‌ها به‌طور مشخص چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؟
    وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داده‌اند در سال 95 مباحث کیفی، جذب سرمایه‌گذار خارجی با هدف تولید در داخل کشور و همچنین رویکرد صادرات‌محور مورد توجه قرار گیرد. ایشان تاکید کرده‌اند کمیته‌های تشکیل شده در این‌باره فعال شوند و در ارتباط با اقدامات انجام شده گزارش مستمر دهند تا اهداف در چارچوب شعار سال 95 که همان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» است به تحقق بپیوندند. شرایط تولید در مفهوم عام به گونه‌ای است که هرچه به سمت جلو حرکت می‌کنیم، محیط کسب و کار رقابتی‌تر می‌شود و به طور طبیعی از آنجایی که ایران تصمیم دارد به سازمان تجارت جهانی بپیوندد و در این زمینه هدفگذاری کرده است، بنابراین باید سازوکار پیوستن به این سازمان را فراهم کند که یکی از راه‌های آن مقام‌سازی تولید و صنعت در کشور است. این برنامه‌ها از جمله موضوعاتی است که در شورا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.


    آیا در ماه گذشته مذاکره با خودروساز یا قطعه‌ساز جدیدی انجام شده و مذاکرات قبلی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
    در حال‌حاضر برخی از قراردادهایی که از قبل پیگیری می‌شد به مرحله اجرایی رسیده و پیگیری برخی دیگر همچنان ادامه دارد. علاوه بر مذاکره‌های قدیمی، مذاکرات جدیدی نیز آغاز شده که برخی از آنها در زمان سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو و نمایشگاه توانمندی‌های این صنعت که در اسفند برگزار شد برخی از مهمانان برای همکاری در همان زمان اعلام آمادگی کردند اما مشکلات بانکی روند مذاکرات را کند کرده است در کنار این موارد بسیاری از فعالیت‌ها آغاز و بخش‌های مطالعاتی مذاکره‌ها در دست بررسی است. در بعضی موارد که فعالیت‌های مطالعاتی به پایان رسیده، مذاکره‌ها وارد فاز اجرایی شده و دو طرف در انتظار تسهیل بخشی موانع بانکی به سر می‌برند. امید است مشکلات بانکی نیز در یک ماه آینده برطرف شود. علاوه بر علاقه شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، صنعت قطعه‌سازی نیز مورد توجه است به گونه‌ای که چندی پیش توافقنامه‌هایی با کشور اتریش، هندوستان، فرانسه، ترکیه، انگلیس و آلمان به امضا رسید و برای قطعی‌شدن مذاکره‌ها و عقد قرارداد باید منتظر شرایط آینده بود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو