فونیکسریمکسبهتام

رییس هیات عامل ایدرو ضمن نهایی شدن قرارداد سایپا با سیتروئن خبر داد

تدوین ۶ برنامه اجرایی برای خودروسازان

عصر خودرو- هیاتی از کنفدراسیون صنایع هند دیروز مهمان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بودند. سازمانی که به نظر می‌رسد در دور جدید فعالیت خود وارد فاز تازه‌ای شده و خواستار پررنگ شدن نقش ایدرو در پروژه‌های صنعتی است.

تدوین ۶ برنامه اجرایی برای خودروسازان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، بر این اساس این سازمان میزبان هندی‌ها بود تا در حوزه‌هایی همچون خودرو، نفت‌وگاز و ساخت دکل‌های نقل و انتقال برق همکاری‌های مشترکی رقم بخورد. رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در حاشیه این دیدار  از نهایی شدن قرارداد سایپا با سیتروئن خبر داد و گفت: این نخستین اقدامی بود که ایدرو وارد شده و توانست با گروه خودروسازی سایپا این موضوع را به پیش ببرد. اما آنچه مشخص است سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این توافق تنها سیاست‌گذار کلی بوده است و جزییات این توافق به زودی از سوی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام خواهد شد. منصور معظمی با اشاره به آمادگی هندوستان برای همکاری در صنعت خودرو به ویژه صنعت قطعه اظهار کرد: قطعه‌سازان داخلی بسیار توانمند هستند و این شایستگی را دارند که وارد بازارهای صادراتی شوند که بر این اساس برای ورود به این بازارها یا باید به صورت مستقیم و بافروش قطعات وارد بازارهای جهانی شد یا با انجام همکاری مشترک با خارجی‌ها در بازارهای صادراتی حضوری پررنگ داشت. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایدرو چارچوبی برای افزایش کیفیت محصولات در همکاری مشترک با هند تعریف خواهد کرد، افزود: بازار بین‌المللی قواعدی دارد که این قواعد از سوی بازار تعیین می‌شود و اگر خودروسازان و قطعه‌سازان خواستار ورود به بازار بین‌المللی هستند باید نسبت به رعایت استانداردها اقدام کنند. به‌طور قطع نمی‌توان وارد بازار صادراتی شد در حالی‌که از قواعد صادراتی آگاه نبود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت این قواعد را شامل افزایش کیفیت به اندازه‌ای که کالا قابلیت رقابت داشته باشد، اعلام و تصریح کرد: صنعت خودرو صنعتی انحصاری نبوده و کاملا رقابتی است. بنابراین برای وارد شدن به این بازار سخت باید از نظر کیفیت در شرایط مناسبی قرار داشته باشیم که بخشی از کیفیت شامل قطعه‌سازان خواهد شد. معظمی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شده که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روی این موارد نظارت کند در حالی‌که پیش از این چنین روندی اجرایی نمی‌شد که بر این اساس واحد HSE راه‌اندازی شده که یکی از وظایف آن نظارت بر کیفیت محصولات به ویژه تولیدات خودرویی است. رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تاکید بر اینکه ما مسئولیت داریم تا در همه بخش‌ها حقوق مصرف‌کننده رعایت شود، تصریح کرد: به طور قطع محصول تولیدی باید محصولی باشد که حقوق مصرف‌کننده در آن رعایت شود بنابراین بحث حقوق مصرف‌کننده مورد توجه جدی است.


    تدوین 6 برنامه اجرایی
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسات مشترک با خودروسازان با هدف ارتقای کیفی این صنعت اظهار کرد: در جلسات مشترک با خودروسازان 6 برنامه تدوین و دنبال خواهد شد که شامل بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، ارتقای کیفیت خودرو و افزایش رضایت‌مندی مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاری خارجی خودروسازان، ارتقای منابع انسانی و سرانه آموزشی نیروهای شاغل در خودروسازی و کوچک‌سازی شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان است تا آنها را آرام آرام به شرکت‌های چالاک و چابک تبدیل کند. وی ادامه داد: بنابراین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در امسال برنامه فروش و واگذاری 30 شرکت زیرمجموعه ایران‌خودرو و ادغام 14 شرکت سایپا در دستور کار قرار گرفته است که انتظار می‌رود با فروش و واگذاری این شرکت‌ها، هزینه‌های سربار مصرف‌کنندگان کاهش یابد. معظمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ملاک تعیین کیفیت در خودروسازان چیست نیز گفت: این ملاک به لحاظ جایگاه سازمانی باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود اما درحال‌حاضر ایدرو نیز در حال کار روی این موضوع بوده و در حال تدوین برنامه‌ای است که امیدواریم بتوانیم در سال 95 شاهد ارتقای تدریجی کیفیت در خودروسازان باشیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به حاشیه‌های ایجاد شده درباره نامه پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بهبود وضعیت صنعت خودرو به شورای رقابت نیز تصریح کرد: در خبرها دیدم که یکی از اعضای شورای رقابت در رابطه با پیشنهادهای وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تغییر در نحوه قیمت‌گذاری خودرو مطالبی را عنوان کردند در حالی‌که ادب حکم می‌کند که با زبان احترام پاسخ بدهیم، شک ندارم که این نظر، نظر باقی اعضای شورای رقابت نیست. بنابراین از شورای رقابت انتظار می‌رود با زبان کارشناسی و زبان احترام سخن بگویند با شناختی که از برخی اعضا دارم می‌دانم این زبان، زبانی نیست که مورد قبول همه آنها باشد. رییس هیات عامل ایدرو تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت جدا از وظیفه سازمانی یک کارشناس به‌شمار می‌رود و نظرات خوبی در بحث خودرو دارد و حمایت وی از صنعت خودرو طبیعی است. اما وی به طور قطع از صنعتی حمایت می‌کند که مشتری‌پسند باشد و بر اساس شناختی که از مهندس نعمت‌زاده دارم از محصولی که استاندارد نبوده و مطابق نظر مردم نباشد دفاع نمی‌کند و بر این اساس به‌دنبال ارتقای این صنعت هستند و از آنجا که مخاطبان اصلی صنعت خودرو مردم و سلامتی آنها است، پیداست که حساسیت بیشتری در این زمینه وجود دارد.


    آمادگی هندی‌ها برای ورود به صنعت خودرو ایران
    درکنار دیدار سفیر هند و همچنین رییس کنفدراسیون صنایع این کشور با رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، یک هیات بزرگ از کنفدراسیون صنایع این کشور نیز با فرداد دلیری معاون توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. این هیات که به ریاست نوشاد فوربس رییس کنفدراسیون صنایع هند به ایران سفر کرده است، در این نشست ضمن برشمردن حوزه‌های کاری و زمینه فعالیت‌های خود، خواستار ارتقای سطح روابط صنعتی دو کشور شدند. دلیری در این دیدار ضمن اشاره به ماموریت‌ها و وظایف سازمان گسترش به عنوان بزرگترین سازمان توسعه‌ای در حوزه صنعت و همچنین با یادآوری پیشینه مناسبات صنعتی ایران و هند اظهار کرد: شرکت‌های هندی از گذشته در ایران در حوزه‌های مختلفی مانند حوزه نفت و گاز فعالیت دارند و اکنون دو کشور از فرصت‌های مهمی برای توسعه روابط دوجانبه برخوردارند. معاون توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی سازمان گسترش بهترین راه همکاری بین شرکت‌های ایرانی و هندی را سرمایه‌گذاری مشترک دانست و تاکید کرد: شراکت دوجانبه می‌تواند سود و منافع دو طرف را تامین کرده و دسترسی شرکت‌های هندی به بازارهای داخلی و منطقه‌ای را تسهیل کند. گفتنی است در این جلسه نمایندگان برخی از شرکت‌های ایرانی مانند ایران‌خودرو، موتورسازان تراکتورسازی و... حضور داشتند و در پایان جلسه نیز مقرر شد نمایندگان شرکت‌های مختلف هندی و ایرانی مذاکرات خود را در حوزه‌های مرتبط ادامه داده و پیشنهادهای خود را به منظور تصمیم‌گیری نهایی ارائه دهند. در همین زمینه معاون سرمایه‌گذاری‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه سازمان کنفدراسیون صنایع هند سازمان بزرگی است که شرکت‌های بزرگ این کشور زیر مجموعه این کنفدراسیون در حال فعالیت هستند، گفت: بر این اساس در این نشست در زمینه‌های مختلفی ازجمله خودرو، پروژه‌های نفت و گاز، ساخت تراکتور و ساخت سیستم‌های توزیع و انتقال برق و محصولات دیگر مذاکراتی انجام و قرار شد در کمیته‌های جداگانه این موضوعات پیگیری شود. وی درباره مذاکرات انجام شده در زمینه صنعت خودرو نیز اظهار کرد: پیش از این نیز هندی‌ها مذاکراتی با خودروسازان ایرانی داشته‌اند اما در این جلسه مقرر شد این موضوعات مورد بازنگری قرار گیرد و بر سر چگونگی اجرای آن مذاکراتی انجام شود. دلیری با اشاره به حضور برخی نمایندگان شرکت‌های خودروسازی ازجمله ایران‌خودرو و دیگر خودروسازان نیز تصریح کرد: وظیفه همیشگی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همواره حمایت از صنایع با تامین منافع ملی است و در این شرایط نیز خارجی‌ها باید سیاست‌های دولت مبنی بر صادرات محصولات مشترک، داخلی‌سازی قطعات، استفاده از فناوری‌ها و مدل‌های جدید مصرف سوخت پایین با عملکرد بالا و ورود خودروهای روزآمد را مدنظر قرار دهند. معاون سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو با تاکید بر اینکه این سازمان درحال‌حاضر نظارت بیشتری بر صنایع ازجمله صنعت خودرو دارد، افزود: به نظر می‌رسد هندی‌ها برای ورود به صنعت خودرو ایران علاقه‌مند هستند و ما نیز توانستیم اهداف و سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرط ورود آنها به این صنعت را اعلام کنیم.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو