فونیکسریمکسبهتام

پایانه مرزی پلدشت آذربایجان غربی گشایش یافت

عصر خودرو- پایانه مرزی شهرستان پلدشت در شمال آذربایجان غربی به عنوان یکی از پایانه های مجهز کشور روز چهارشنبه در آیینی با حضور مقام های ایران و جمهوری آذربایجان به بهره برداری رسید.

پایانه مرزی پلدشت آذربایجان غربی گشایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایرنا، مدیرکل پایانه ها و حمل ونقل آذربایجان غربی در آیین راه اندازی این پایانه مرزی اظهار کرد: عملیات اجرایی این پایانه از نیمه دوم سال 91 در زمینی به مساحت بیش از 18 هکتار آغاز شد و با صرف افزون بر 250 میلیارد ریال اعتبار به پایان رسید و امروز با حضور مقام های کشوری و استانی و با مهمانانی از جمهوری خودمختار نخجوان افتتاح شد.
    عبدالحسین علی اکبری بیان کرد: با افتتاح این طرح زمینه توسعه و بالندگی اقتصادی شهرستان مرزی پلدشت کلید می خورد.
    وی با بیان اینکه پایانه مرزی پلدشت نخستین پایانه کشور است که سالن تجاری و سالن مسافری آن همزمان افتتاح می شود، افزود: سالن مسافری این پایانه در یک هزار و 656 مترمربع زیربنا و سالن تجاری آن نیز در یک هزار و 23 متر مربع زیربنا ساخته شده است.
    وی اضافه کرد: امروز سر درها، باسکول ها، محوطه سازی، سیستم برق اضطراری، دیوارهای محوطه و پارکینگ ها و سالن های مسافری و تجاری این پایانه به بهره برداری می رسد و به مرور ظرفیت آن به 2.5 برابر میزان کنونی افزایش می یابد.
    علی اکبری افزود: پیش از این ظرفیت ماهانه این پایانه خدمات رسانی به بیش از 2 هزار دستگاه کامیون بود که بعد از بهره برداری و افتتاح، شاهد تردد ماهانه بیش از پنج هزار دستگاه کامیون از این پایانه مرزی خواهیم بود.
    وی همچنین گفت: با بهره برداری از این پایانه مرزی، تعداد کامیون های خروجی از مرز پلدشت روزانه از 70 دستگاه کامیون به 300 دستگاه کامیون افزایش یافت.
    علی اکبری از آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم این پایانه از پاییز سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: برای اجرای مرحله دوم این پایانه 77 میلیارد ریال هزینه شده و اکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
    مدیرکل پایانه ها و حمل و نقل آذربایجان غربی افتتاح این پایانه مرزی را موجب رونق تجارت و مراودات مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان ذکر کرد.
    مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو نیز در آیین بهره برداری از این طرح گفت: ایران و جمهوری آذربایجان مراودات مرزی زیادی دارند و این پایانه زمینه ساز توسعه مناسبات تجاری و مرزی دو کشور خواهد شد.
    حسین فروزان افزود: با سفر دو جانبه مقامات دو کشور روابط ایران و جمهوری آذربایجان بیش از گذشته توسعه یافته و بر این اساس منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو به عنوان بزرگترین و جوانترین منطقه آزاد ایران آماده سرمایه گذاری تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران جمهوری آذربایجان است.
    وی با اشاره به وجود 130 کیلومتر مرز مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان در سرحدات جمهوری خودمختار نخجوان بیان کرد: منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو به علت قرابت فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی و نیز با معافیت 20 سال مالیاتی برای سرمابه گذاران خارجی، ظرفیت خوبی برای توسعه مناسبت ایران و جمهوری آذربایجان محسوب می شود.
    فروزان با درخواست از سفیر ایران در باکو برای معرفی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو به سرمایه گذاران جمهوری آذربایجان اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو ظرفیت دارد تا حجم مراودات تجاری دو کشور را به دو برابر فعلی افزایش دهد.
    به گزارش ایرنا، در آیین بهره برداری از این طرح مدیران پایانه مرزی و گمرک ایران و جمهوری آذربایجان، مسئولان مرزبانی دو کشور و نیز سفیر ایران در جمهوری آذربایجان و استاندار آذربایجان غربی حضور داشتند.
    شهرستان پلدشت در 294 کیلومتری شمال ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی قرار دارد و با مرز شاه تختی جمهوری خودمختار نخجوان همسایه است.
    پایانه مرزی پلدشت از سال 89 دایر شده است و دومین مرز رسمی بین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان محسوب می شود.
    جمهوری خودمختار نخجوان خاک جدا افتاده جمهوری آذربایجان محسوب می شود که با دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی هم مرز است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو