فونیکسریمکسبهتام

التهاب و رکود بازار خودرو را کلافه کرده است

کارکرد نمایشگاه‌های خودرو در ابهام

عصر خودرو- آنچه در سخنان کارشناسان بازار خودرو مشهود است و آنچه در تغییرات هفتگی قیمت‌ها دیده می‌شود، التهاب بازار خودرو همچنان ادامه‌دار است.

کارکرد نمایشگاه‌های خودرو در ابهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، نمایشگاه‌داران که این روزها شرایط نامناسبی را تجربه می‌کنند، در انتظار روزهای بهتری هستند اما با توجه به رکود فعلی بازار به نظر می‌رسد به این زودی‌ها تغییراتی در این بازار رخ دهد.
    امیر حاج‌ابوالحسن، یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در پاسخ به تغییرات بازار خودرو در هفته گذشته گفت: قیمت خودروها در هفته دوم اردیبهشت تغییر زیادی نداشت و تنها شرکت‌های خودروساز کمی قیمت‌های خود را افزایش دادند.
    او ادامه داد: درحال‌حاضر کار و کاسبی نمایشگاه‌داران رونق بالایی ندارد و حتی می‌توان گفت که روزهای مشابه سال گذشته وضعیت نمایشگاه‌داران بهتر از اکنون بود، به طوری که حتی در 3 هفته اخیر شاید 500 هزار تومان کار نکرده‌ایم و همه چک‌ها نیز برگشت می‌خورد.
    این فعال بازار خودرو افزود: تنها کار نمایشگاه‌داران پاسخگویی به مالیات و دارایی برای پرداخت مالیات و ارزش‌افزوده شده است.
    حاج‌ابوالحسن در پاسخ به این پرسش که آیا رکود و کسادی تنها مربوط به نمایشگاه‌های درون‌شهری است یا نمایشگاه‌های آخر هفته نیز دچار رکود است، گفت: برنامه شهرداری جمع‌آوری نمایشگاه‌های درون‌شهری است، در حالی که شهرداری در نمایشگاه‌های آخر هفته پول کارشناسی و کمیسیون خود را می‌گیرد و دغدغه‌های نمایشگاه‌داران را ندارد.
    او یکی از عوامل اصلی رکود نمایشگاه‌های درون‌شهری را نمایشگاه‌های آخر هفته شهرداری دانست و توضیح داد: در این نوع نمایشگاه‌ها، خودروهای دست دوم معامله می‌شود و خودروهای مدل بالا در نمایشگاه‌های شهرداری خریداری ندارند. این نمایشگاه‌دار ادامه داد: نمایشگاه‌داران از کسادی و بلاتکلیفی بازار خسته هستند و دخل و خرج آنها یکی نیست و تنها سرمایه‌های خود را انبار کرده‌اند.

     


    بی‌تمایلی به حضور در نمایشگاه‌های آخر هفته
    این فعال بازار خودرو درباره پیشنهاد شهرداری برای در اختیار قراردادن سکو به هر نمایشگاه با نام خود نیز گفت: در این نمایشگاه‌ها تنها خودروهای مدل پایین معامله می‌شود و نمایشگاه‌داران بزرگ و قدرتمند حاضر نیستند به این نمایشگاه‌ها نقل مکان کنند.
    او ادامه داد: برخی فعالان این حوزه چند مغازه در بهترین نقطه شهر دارند که توسط مدیران اداره می‌شود و دغدغه مالی ندارند و حتی در صورت کساد بودن بازار نیز تاثیر زیادی روی این نمایشگاه‌داران نخواهد داشت اما در حال حاضر بیشترین آسیب برای نمایشگاه‌داران متوسط است.
    حاج‌ابوالحسن این رکود را شامل دیگر صنف‌های مرتبط با صنعت خودرو نیز دانست و گفت: در کنار نمایشگاه‌داران، تعمیرکاران نیز بیکار و در حال استراحت هستند که نشان می‌دهد کاهش معاملات خودرویی روی این صنف نیز تاثیر منفی داشته است.


    توان خرید پایین است
    این نمایشگاه‌دار درباره خرید و فروش خودروهای وارداتی نیز گفت: وقتی توان خرید مصرف‌کننده پایین باشد چه بازار خودروهای داخلی و چه بازار خودروهای وارداتی کساد خواهد بود.
    وی با بیان اینکه به طور تقریبی 2 سال است که نمایشگاه‌های خودرویی به خواب عمیقی فرو رفته است، تصریح کرد: بیشتر نمایشگاه‌داران، نمایشگاه‌های خود را برای اجاره یا فروش گذاشته‌اند چرا باید سرمایه خود را راکد بگذارند زمانی که می‌توانند پول را در بانک گذاشته و از سود آن استفاده کنند.


    افزایش تقاضا برای خودروهای وارداتی
    فرهاد احتشام‌زاده، رییس انجمن واردکنندگان خودرو نیز درباره تغییرات بازار این خودروهاگفت: قیمت‌ها در هفته گذشته تغییری نداشت اما تقاضا رو به افزایش بوده و البته ترجیح متقاضیان، خرید از نمایندگی‌های خودرویی است.
    وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار تقاضا برای خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی وجود دارد، اظهار کرد: تقاضا بیشتر برای خودروهایی وجود دارد که همپوشانی‌های کمتری در سطح رقابتی دارند و بازار تقاضا بیشتر برای خودروهای 120 میلیون تومانی است که تقابل کمتری با خودروهای داخلی دارد.


    ترجیح با خرید از نمایندگی‌هاست
    رییس انجمن واردکنندگان خودرو درباره سخنان ضد و نقیض در زمینه روند ثبت سفارش خودروهای خارجی نیز گفت: هر واردکننده‌ای برای واردات خودرو باید ابتدا درخواست خود را به انجمن واردکنندگان خودرو تحویل دهد و سپس انجمن بعد از صحت مدارک، آن را برای نمایندگی‌ها ارسال کند تا قراردادها منعقد شود که روند فعلی نشان می‌دهد تقاضا رو به افزایش است.
    او توضیح داد: راکد بودن بازار نمایشگاه‌هایی که به صورت آزاد معامله می‌کنند یک امر طبیعی است زیرا مردم ترجیح می‌دهند از نمایندگی‌ها خرید داشته باشند.
    احتشام‌زاده درباره رصد معاملات خودرویی توسط انجمن نیز گفت: زمانی سرمایه‌گذاری تمایل به خرید و وارد کردن خودرو دارد که تقاضا باشد. بازار خودروهای وارداتی همچون بخش خودروهای تولید داخل نیست که عوامل زیادی در تولید آن دخیل باشند و تقاضای خودروهای وارداتی تنها تقاضای بازار است. ضمن آنکه تنوع خودروها برای مشتریان نیز در این بازار وجود دارد.


    قیمت بازار
    در هفته دوم اردیبهشت تغییرات قیمت‌ها برای خودروهای محدودی اتفاق افتاد اما این تغییرات چند میلیونی بود به طوری که سمند ال‌ایکس، در 2 مرحله با کاهش یک‌صد هزار تومانی مواجه شد و در نهایت روی 30 میلیون و 300 هزار تومان ثابت ماند و سورن ای‌ال‌ایکس با بالاترین افت از 36 میلیون و 900 هزار تومان به 35 میلیون و 900 هزار تومان رسید.
    اما در بخش خودروهای وارداتی، قیمت نمایندگی کیا اسپرتیج فول 2016 از 187 میلیون و 498 هزار تومان به 186 میلیون و 391 هزار تومان افت پیدا کرد و نیز قیمت بازار این خودرو با افت 3 میلیون تومانی به 177 میلیون تومان رسید.
    همچنین قیمت نمایندگی پیکانتو 2016 نیز از 68 میلیون و 500 هزار تومان به 75 میلیون و 200 هزار تومان رسید و قیمت بازار آن با افت چند میلیونی از 75 میلیون و 200 هزار تومان به 69 میلیون تومان رسید.
    ریو صندوقدار 2016 نیز با افت 2 میلیون تومانی در بازار، 116 میلیون تومان خرید و فروش شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو