فونیکسریمکسبهتام

استقرار نظم شهری با پیاده راه شدن خیابان چهارباغ عباسی

عصر خودرو- تبدیل خیابان چهارباغ به پیاده راه، همواره مبحث محافل مدیران شهری اصفهان و راه استقرار نظم شهری بوده اما هنوز این سخن راه به‌جایی نبرده و فقط در حد حرف باقی مانده است.

استقرار نظم شهری با پیاده راه شدن خیابان چهارباغ عباسی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از چندی سالی می‌شود که تبدیل خیابان تاریخی چهارباغ به پیاده راه، مبحث محافل مدیران شهری اصفهان است. علی‌رغم اینکه مدت‌زمان زیادی از طرح این موضوع می‌گذرد اما هنوز این سخن راه به‌جایی نبرده و فقط در حد حرف‌وحدیث باقی‌مانده است. این در حالی است که امروزه مبحث پیاده راه‌سازی یکی از مباحث مهم در عرصه شهرسازی در کلان‌شهرهای همچون اصفهان به شمار می‌آید و تجربه موفق ایجاد پیاده راه در بسیاری از کشورهای دنیا به چشم می‌خورد.

    تبدیل‌شدن چهارباغ به پیاده راه، علاوه بر کاهش میزان تردد خودروها در این خیابان و همچنین کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان مزایای متعددی را در پی خواهد داشت؛ مزایایی که به گفته بسیاری از کارشناسان موجب ایجاد سرزندگی و حضور و تعامل بیشتر شهروندان اصفهانی می‌شود.

    پیاده راه شدن چهارباغ و کاهش تردد خودروها در این خیابان می‌تواند، موجب بی‌رونقی کسب‌وکار کسبه‌ شود و این نگرانی موجب شده تا برخی از کاسب‌های این خیابان روی خوشی به این موضوع نشان ندهند

    در این میان اما پیاده راه شدن چهارباغ، موجب نگرانی برخی از کسبه و تجار این خیابان شده است؛ نگرانی که ممکن است موجب کاهش و بی‌رونقی مشتریان آن‌ها شود. این موضوعی است که احمد درویش در گفت‌وگو با مهر بر آن انگشت می‌گذارد و می‌گوید: پیاده راه شدن چهارباغ موجب حضور بیشتر افراد در این مکان می‌شود. درویش که حالا 25 سال است که در چهارباغ به تجارت پارچه مشغول است و برای خود برو و بیایی دارد، ادامه می‌دهد: اما پیاده راه شدن چهارباغ و کاهش تردد خودروها در این خیابان می‌تواند، موجب بی‌رونقی کسب‌وکار کسبه‌ شود و این نگرانی موجب شده تا برخی از کاسب‌های این خیابان روی خوشی به این موضوع نشان ندهند.

    کسب‌وکار اهالی چهارباغ نباید آسیب ببیند

    در همین باره عضو شورای شهر اصفهان بابیان اینکه خیابان چهارباغ در اصفهان یک محور تاریخی است، در گفت‌و‌گو با مهر ادامه می‌دهد: در تمامی شهرهای تاریخی دنیا خودروها اجازه تردد در مرکز شهر را ندارند و به همین علت مسیرهایی به‌عنوان مسیر جایگزین انتخاب می‌شوند که ازلحاظ ترافیکی مشکلی پیش نیاید. علاوه بر این در همه شهرها به‌ویژه شهرهایی که گردشگران در آن‌ها حضور فعال دارند، مسیرهای طولانی برای پیاده‌روی عامه مردم در نظر گرفته می‌شود. البته در این محورها زندگی مردم و کسب‌وکار آن‌ها روال عادی خود را دارد.

    ابوالفضل قربانی در ادامه می‌افزاید: بنابراین در مورد طرح پیاده راه شدن چهارباغ به نحوی باید تصمیم‌گیری شود که به کسب‌وکار اهالی خدشه‌ای وارد نشود و از طرف دیگر این موضوع موجب رونق کار آن‌ها شود. به‌عبارت‌دیگر اگر دراین‌باره تصمیم‌گیری‌های درست صورت گیرد، می‌توان نظم و انضباط را در شهر حکم‌فرما کرد.

    تبدیل چهارباغ به پیاده راه نیازمند یک طرح از پیش اندیشیده است؛ طرحی که در آن سعی شود تا آثار منفی این کار را کاهش داده و از طرف دیگر به افزایش آثار مثبت آن بپردازد

    با توجه به اینکه چهارباغ  دسترسی به بخش مهمی از شریان‌های تاریخی شهر اصفهان و همچنین بافت‌های تاریخی و ابنیه تاریخی شهر اصفهان را فراهم می‌کند، می‌توان تصور کرد که ارتقاء کیفیت کالبدی چهارباغ و پیاده مدار کردن این خیابان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

    این موضوعی است که عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد در گروه شهرسازی بر آن صحه می‌گذارد. امیرحسین شبانی نیز  در گفت‌و‌گو با مهر بابیان اینکه چهارباغ در شکل‌گیری ساختار تاریخی اصفهان جایگاه ویژه‌ای دارد و شناسنامه این شهر به شمار می‌رود، می‌گوید: پیاده راه کردن چهارباغ امری بسیار مطلوب است اما به شرطی که تمامی جوانب کار در نظر گرفته شود.

    اهمیت انتخاب مسیر جایگزین برای تردد خودروها

    وی در ادامه می‌افزاید: تبدیل چهارباغ به پیاده راه نیازمند یک طرح از پیش اندیشیده است؛ طرحی که در آن سعی شود تا آثار منفی این کار را کاهش داده و از طرف دیگر به افزایش آثار مثبت آن بپردازد. برای مثال انتخاب مسیرهای جایگزین برای عبور و مرور خودرو یکی از موضوعاتی است که در طرح پیاده راه کردن چهارباغ باید به آن توجه ویژه‌ای مبذول شود.

    شبانی ادامه می‌دهد: به‌طورکلی اگر ایجاد پیاده راه به نحو صحیح صورت بگیرد، سرزندگی، حضور بیشتر افراد در جامعه و مشارکت بیشتر را به ارمغان می‌آورند. اما به دلیل اینکه چهارباغ در پنج دهه اخیر بار ترافیکی مرکز اصفهان را به دوش می‌کشد، ممکن است، حذف این خیابان از شهر موجب آسیب رساندن به ساکنین احتمالی این ناحیه شود که البته بامطالعه و تدوین یک برنامه استراتژیک این موضوع قابل‌کنترل خواهد بود.

    با توجه به موارد ذکرشده، می‌توان گفت که تبدیل خیابان قدیمی و خاطره‌انگیز چهارباغ به پیاده راه به‌عنوان یک طرح تشریفاتی و یا بلند پروازانه باید بافکر و اندیشه از پیش معین‌شده و همچنین با در نظر گرفتن قابلیت‌های موجود در این خیابان و یا خیابان‌های مجاور آن صورت گیرد تا بتواند دستاوردهای مطلوبی را به همراه داشته باشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو