فونیکسریمکسبهتام

گزارش از ساز و کار بنگاه‌ های تعویض روغنی‌

تعرفه خدمات تعویض روغنی +جدول

عصر خودرو- شغل تعویض روغنی نوعی مهارت تجربی در ایران معرفی شده است؛ مهارتی که با شیوه شاگردی پیش استاد آموزش داده می‌شود.

تعرفه خدمات تعویض روغنی +جدول
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از فرصت امروز ،  امروزه در سطح جهان این شغل حتی به محیط دانشگاه‌ها هم راه یافته و به‌صورت علمی تدریس می‌شود. مهارت‌های زیادی برای تعمیر و نگهداری و... آموزش داده می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه در بسیاری از کشورهای جهان این شغل از شیوه‌های نوین مدیریت بهره می‌برد و بنرهای تبلیغاتی و راهکارهای تبلیغاتی نوین برای این شغل استفاده می‌شود.

    اما در ایران کماکان تجربه قبلی و البته موفق بهترین تبلیغ است. هر چند تعرفه‌هایی برای دستمزدها تعیین می‌شود اما نوسانات زیادی در این حوزه به چشم می‌خورد و اینکه استاد باشید یا شاگرد، در سطح شهر کنید یا بنگاهی بین‌راهی باشید، در تعیین قیمت نهایی تأثیر مستقیم دارد. در گزارش امروزمان هم بازار روغن اتومبیل و... را بررسی کرده‌ایم و هم در گفت‌وگو با یکی از فعالان این حوزه از زیر و بم شغلش پرسیده‌ایم و هم از اینکه چه سرمایه‌ اولیه‌ای برای راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری نیاز است، سوال کرده‌ایم.

    با توجه به افزایش بی‌شمار خودروها و به تبع آن بیشتر شدن واحدهای خدمات‌رسانی به آنها و همچنین نقش مهمی که محصولات روغن موتور در سلامت وسیله نقلیه و همچنین آلودگی هوای شهرها دارند، به دیدار عباس سماواتی رئیس اتحادیه لاستیک، روغن، فیلترسازان، فیلترفروشان و پنچرگیران تهران رفته و با وی درباره موضوعات مختلف این صنف به گفت‌وگو پرداختیم.

    سماواتی در ابتدای صحبت‌های خود به تعداد اعضای این اتحادیه اشاره می‌کند و می‌گوید در حال حاضر حدود 4هزار عضو در اتحادیه فعال هستند و 700پرونده و درخواست مجوز نیز در دست اقدام است.

    مشکلات صنف روغن و لاستیک
    وی در همین حال به کم شدن تقاضا برای دریافت مجوز نسبت به دوره‌های قبل اشاره کرده و می‌گوید: عوامل متعددی در ایجاد رکود و قهر فعالان صنف لاستیک و روغن به‌وجود آمده که باعث شده آنها نسبت به هر زمان دیگر بیشتر متضرر شوند.

    وی با اشاره به ساختار سنتی این صنف و آماده نبودن زیرساخت‌های لازم برای مکانیزه شدن سیستم مالی واحدهای موجود به این نکته اشاره می‌کند که از ابتدای سال 95 قانونی ابلاغ شد مبنی بر نصب صندوق‌های مکانیزه جهت شفاف‌تر شدن معاملات که در عمل این کار به دلیل سنتی بودن شیوه کار این واحدها به راحتی امکان‌پذیر نیست و معتقد است واحدها را تا زمان آماده‌شدن زیرساخت‌های لازم از پرداخت مالیات معاف کنند.

    سماواتی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که در حال حاضر به خاطر مشکلات زیادی که وجود دارد فروشندگان جزء کالاهای خود را به جای 11درصد سود با 3درصد عرضه می‌کنند که این عمل به دلیل نبودن نظارت و تصمیمات غیرکارشناسی و عدم نظرخواهی از آنها باعث تعطیلی این واحد‌ها شده و بسیاری از این واحدها تغییر شغل داده‌اند و با سپرده‌گذاری در بانک‌ها و دریافت حداقل سود بانکی از سرمایه خود از بازار دادوستد خداحافظی کرده‌اند.

    وی اضافه می‌کند: به عنوان مثال در گذشته یک واحد صنفی یک میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کرد، ولی در حال حاضر این مالیات به مرز 10میلیون تومان رسیده که با توجه به نرخ‌های اعلام شده و تعرفه‌های خدماتی‌ که آنها را موظف به رعایت آن می‌کند، سود خالص این واحد را به حداقل ممکن رسانده است.

    سماواتی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که دولت برای ایجاد اشتغال سعی دارد با پرداخت یارانه به بخش تولید، ایجاد کار کند تا افراد جویای کار به سمت فعالیت‌های اقتصادی و درآمدزایی هدایت شوند، این در حالی است که به آورده اولیه کسبه که برای تامین فضا و دستگاه‌های مورد نیاز خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند هیچ توجهی نشده است و در واقع به جای حمایت دولت از این بخش و وضع قوانین حمایتی و پرداخت یارانه، این کسبه و واحدهای صنفی هستند که از سرمایه خود به دولت یارانه می‌دهند.

    قاچاق حد و مرز ندارد
    سماواتی با نشان دادن چند قفسه که مملو از قوطی‌های مختلف است درباره وجود اقلام تقلبی و قاچاق  می‌گوید: تمام این بسته‌بندی‌ها و مارک‌هایی که اینجا هست و تقریبا 80درصد بازار مصرف را در اختیار دارند متفرقه بوده و تقلبی هستند.

    این رئیس اتحادیه در ادامه می‌گوید: در حال حاضر ما به هیچ وجه مشکل کمبود روغن نداریم و با توجه به وجود منابع و تولیدکنندگان مطرح در کشور، باید یکی از صادرکنندگان این محصول هم باشیم اما متاسفانه به دلیل نبود نظارت صحیح شاهد انواع مختلفی از محصولات خارجی در سطح کشور نیز هستیم.

    وی با اعلام این مطلب که در حال حاضر چندیدن شرکت تولیدکننده روغن موتور از جمله بهران، پارس، ایرانول، سپاهان و... در کشور حضور فعال دارند، به این نکته اشاره می‌کند که تنوع محصولات تولیدی این مراکز بسیار بالاست و برای تمام خودروهای مورد استفاده در کشور روغن تولید شده و در دسترس مصرف‌کنندگان است.

    توصیه به مصرف‌کنندگان
    عباس سماواتی در همین زمینه به این نکته اشاره می‌کند که یکی از راه‌های جلوگیری از مصرف روغن‌های ناشناخته بالا بردن کیفیت و در عین حال ارزان کردن محصولات تولیدی شرکت‌های معتبر داخلی است، چرا که 80درصد مارک‌های متفرقه روغن در بازار توسط کارگا‌ه‌های زیرزمینی و غیراستاندارد تصفیه شده و برای مصرف مجدد در بسته‌بندی‌های فریبنده به بازار عرضه می‌شوند.

    وی اطلاع‌رسانی به شهروندان در مورد نوع روغن، استانداردها و وجود مجوزهای لازم برای هر کدام از این مارک‌ها را یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کمتر شدن صدمات و خسارت وارده به دلیل استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت می‌داند و تاکید می‌کند که مصرف‌کنندگان همواره از واحدهایی که پروانه کسب دارند روغن تهیه کنند تا در صورت به وجود آمدن مشکل بتوانند پیگیری‌های لازم را انجام دهند. همچنین توصیه می‌کند که از مصرف روغن‌های باز و فله به طور جدی خودداری شود و در صورت خرید روغن‌های خارجی حتما به پلمب بودن بسته‌بندی دقت کرده و مطمئن باشند که این بسته‌بندی در حضور آنها باز شود.

    جلوگیری از قاچاق و فروش روغن‌های تقلبی
    سماواتی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در حال حاضر تشخیص روغن‌های اصل از روغن‌های تقلبی و تصفیه شده بسیار سخت است، می‌افزاید: در حال حاضر فرآیند تصفیه روغن‌های مصرف شده و دست دوم در مراکز غیراستاندارد و غیرقانونی آنچنان ماهرانه انجام می‌شود که ما با حدود 60سال تجربه در این صنف قادر به تشخیص آن نیستیم.

    وی از پیگیری‌ها و اعتراضات مدام این اتحادیه نسبت به وجود روغن‌های تقلبی در بازار به وزارت صنایع و سایر مراکز درگیر در این مسئله صحبت می‌کند و از اینکه هیچکدام از این ارگان‌ها نسبت به این درخواست‌ها واکنشی نشان نداده‌اند اظهار تاسف می‌کند. این مقام مسئول در پایان صحبت‌هایش برای رفع این معضل بزرگ و همچنین رفع رکود از این صنف اعلام آمادگی کرده و اظهار می‌کند که آماده است تا با تمام دستگاه‌های مرتبط همانند گذشته ارتباط نزدیکی داشته باشد و اظهار امیدواری می‌کند که برخلاف گذشته از نظرات و تجارب آنها استفاد شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط