فونیکسریمکسبهتام

نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت:

آزادسازی قیمت خودرو بهره‌وری خودروسازان را کاهش خواهد داد

عصر خودرو- نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت گفت: در شرایطی که بازار خودرو انحصاری است، آزادسازی قیمت‌ها باعث کاهش بهره‌وری در این صنعت خواهد شد.

آزادسازی قیمت خودرو بهره‌وری خودروسازان را کاهش خواهد داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، فرشید شکرخدایی در خصوص تأثیر آزادسازی قیمت خودرو در بهره‌وری شرکت‌های خودروساز اظهار داشت: در وضعیتی که بازار خودرو انحصاری است و رقابتی در این بازار وجود ندارد، آزادسازی قیمت خودرو باعث کاهش بهره‌وری خودروسازان خواهد شد.

    وی ادامه داد: در صورت آزادسازی قیمت خودرو، تولیدکننده تمرکز زیادی بر قیمت تمام شده و بهره‌وری عوامل تولید نخواهد داشت، در حالی که اگر قیمت کنترل شود توجه تولیدکننده بر موضوع ورودی و قیمت تمام شده بیشتر خواهد شد تا فروش کارخانه افزایش یابد.

    شکرخدایی با بیان اینکه بازار رقابتی باعث کنترل قیمت‌ها می‌شود و اجازه افزایش قیمت را به تولیدکنندگان نمی‌دهد، گفت: در چنین شرایطی تمرکز تولیدکننده بر ورودی تولید و کاهش ضایعات خواهد بود.

    وی با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای با کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو توانستند در صنعت خودروسازی به شکوفایی برسند، گفت: راهکار اصلی برای افزایش بهره‌وری صنعت خودرو، کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو است.

    به گفته وی، ازدحام نیروی انسانی در شرکت‌های خودروساز باعث شده تا بهره‌وری این شرکت‌ها کاهش یابد.

    وی توضیح داد: با وجود اینکه طی 10 سال اخیر به دلیل کنترل قیمت‌ها، شرکت‌های خودروساز مجبور به افزایش بهره‌وری تولید خود شدند و بهره‌وری در صنعت خودرو 50 تا 60 درصد رشد داشت، اما باز هم به متوسط‌ بهره‌وری خودروسازان جهانی نرسیده‌ایم.

    وی ادامه داد: البته قطعه‌سازان نیز طی 10 سال گذشته بیشتر از خودروسازان تحت فشار بودند و قیمت تولیداتشان را کنترل کردند، به همین دلیل افزایش بهره‌وری در صنعت قطعه‌سازی بیشتر از صنعت خودروسازی بوده است.

    نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت همچنین با اشاره به اینکه طی 40 سال گذشته بهره‌وری کل عوامل در کشور تغییری نداشته است، گفت: برآوردهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی 40 سال گذشته شاخص بهره‌وری در کشور تنها 0.04 درصد رشد داشته است، یعنی در 40 سال اخیر اقدامی برای افزایش سرانه ارزش افزوده به جمعیت کشور صورت نگرفته و از منابع مالی به درستی استفاده نشده است.

    وی ادامه داد: برای استفاده صحیح از منابع مالی باید از سرمایه‌گذاری‌های قبلی انجام شده و پتانسیل موجود استفاده بهتری صورت می‌گرفت، نه اینکه سرمایه‌گذاری جدیدی انجام شود که در نهایت، بهره‌وری مناسبی نداشته باشیم.

    به گفته شکرخدایی، بهره‌وری 1200 شرکت صنعتی و معدنی در سال 93 نسبت به 92 کاهش داشته است و در شرایطی که رشد اقتصادی 8 درصدی محقق نشده، بهره‌وری نیز نتوانسته رشد مناسبی داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو