فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی و بررسی سانگ‌یانگ تیوولی

بزرگـمرد کوچک

عصر خودرو: با وجود گذشت ۹ ماه از رونمایی تیوولی در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۳۹۴ و حدود ۳ ماه از تحویل اولین سری این مینی‌کراس‌اوور کره‌ای به مشتریان در بازار ایران، تیوولی به سرعت توانسته موفقیت جهانی‌اش را در ایران نیز تکرار کند و استقبال مشتریان از طرح‌های فروش بلندمدت رامک‌خودرو، نماینده سانگ‌یانگ در ایران برای خرید این خودرو همچنان ادامه دارد.

بزرگـمرد کوچک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰
  • بزرگـمرد کوچک
  • بزرگـمرد کوچک
  • بزرگـمرد کوچک
  • بزرگـمرد کوچک
  • بزرگـمرد کوچک
  • بزرگـمرد کوچک

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، کاندیدای برترین خودرو جهان در سال 2016، کاندیدای خودرو برتر اروپا و همچنین خودرو برتر خانوادگی بلژیک در سال 2016 تنها طی یک سال عرضه جهانی این خودرو روی پیشانی تیوولی نشسته‌اند. کراس‌اوور 4.2 متری سانگ‌یانگ علی‌رغم ظاهر کوچکش کابینی جادار و امکاناتی فراتر از محدوده قیمتی زیر 100 میلیون‌تومانی‌اش دارد و بر‌خلاف حجم 1.6 لیتری پیشرانه‌، آپشن‌های دینامیکی اسپرتی را به راننده پیشنهاد می‌کند و با مصرف ترکیبی حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر و شتاب حدود 12.5 ثانیه در زمره به‌روز‌ترین خودرو‌های بازار ایران قرار دارد. همین یک هفته قبل بود که خبر رشد 103 درصدی فروش تیوولی در مقایسه با سال گذشته امیدها را برای دوره‌ای جدی در سانگ‌یانگ زنده کرد و تیوولی کوچک‌، اتفاقی بزرگ را برای یکی از قدیمی‌ترین برند‌های خودرویی کره‌جنوبی رقم زد. مشتریان سری نخست تیوولی بدون آگاهی از جزئیات‌، مزایا و معایب دقیق تیوولی این خودرو را انتخاب کردند و این روز‌ها با ورود ماجراجوی کوچک سانگ‌یانگ به خیابان‌ها و رخ‌نمایی به مردم‌، عده بیشتری مشتاق آشنایی دقیق با این خودرو هستند تا از پرداخت حدود 95 میلیون‌تومان برای خرید تیوولی مطمئن شوند. به همین بهانه هفته گذشته در آزمایش فنی و بررسی این خودرو‌، تیوولی را مورد بررسی قرار دادیم.

آیا تیوولی به اندازه کافی قدرتمند است؟
برای بازار سنتی ایران که به واسطه تحریم سال‌ها از خودروهای روز جهان محروم بوده، طبیعی است که مشتریان هنوز هم حجم‌موتور را به عنوان معیار قدرت در نظر می‌گیرند در حالی که هم‌اکنون در اروپا حجم پیشرانه‌ها تا زیر 1.5 لیتر و مجهز به توربو در حال کاهش است تا هم در ارائه مصرف سوخت ایده‌آل موثر باشد و هم در عین حال قدرتی مشابه یک پیشرانه حجیم ارائه کند. پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی تیوولی که در بازار ایران عرضه می‌شود، توانایی تولید حداکثر قدرت 128 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن‌متر را داراست.تیوولی بنزینی تنها در مدل تک‌دیفرانسیل به بازارهای جهانی و ایران عرضه می‌شود و برای انتقال قدرت به محور جلو این خودرو گیربکس 6 سرعته (با ضرایب نزدیک) طراحی شده توسط AISIN ژاپن کلید موفقیت مجموعه فنی این کراس‌اوور کوچک است به گونه‌ای که وزن 1.3 تن تیوولی را در 12.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند و تیوولی توانایی کشش تا یک تن بار را نیز داراست. تیوولی به یکی از پیشرفته‌ترین گیربکس‌ها در بین رقبایش مجهز است اما در عین حال سانگ‌یانگ آپشن‌های فنی دیگری را نیز برای افزایش لذت رانندگی با این خودرو در نظر گرفته است. خلق‌و‌خوی فنی خودرو در 3 حالت WINTER‌‌،‌Power و معمولی قابل تنظیم است و فرمان برقی تیوولی نیز تنها با فشردن یک کلید می‌تواند به حالت اسپرت‌، کامفورت یا نرمال تغییر حالت دهد. ظرفیت باک ماجراجوی کوچک سانگ‌یانگ 47 لیتر حجم‌دارد و با توجه به مصرف ترکیبی حدود 7 لیتر در 100کیلومتر‌، تیوولی با یک باک پر می‌تواند 600 تا 700 کیلومتر را بپیماید. سانگ‌یانگ معتقد است گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نصب شده روی تیوولی به سرعت یک گیربکس دو‌کلاچه عمل می‌کند و در کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد.

رنگ رخساره
پیش از سوار شدن به این کراس‌اوور 4.2 متری با بلندای قامت حدود 1.6 متر بد نیست اطراف آن دوری بزنیم. جلوپنجره با طرح و رنگ به اصطلاح «پیانو مشکی» که بیشتر در کابین خودرو‌های لوکس به چشم می‌خورد، شاید در نگاه اول این تصور را به وجود بیاورد که چرا با یک ورودی هوا جایگزین نشده در حالی که این قسمت با طراحی نرم و مخصوص برای حفظ امنیت عابرین پیاده اینگونه طراحی شده است. چراغ‌های تیوولی در جلو به DAYlight مجهز است و چراغ‌های عقب نیز از نوع LED هستند. تیوولی بدون‌شک در نمای جلو و عقب جذاب و متفاوت جلوه می‌کند و به خصوص برای برندی مانند سانگ‌یانگ که خودرو‌های عجیبی مانند ون رودیوس و کایرون را در کارنامه دارد، اوج زیبایی را به نمایش می‌گذارد. آینه‌های جانبی به صورت اتوماتیک ‌یا از داخل درب‌راننده باز و بسته می‌شود و به گرم‌کن و راهنما نیز مجهز است. برف پاک‌کن تیوولی به سنسور باران و یخ‌زدا تجهیز شده و در کنار چراغ‌های جلو به صورت اتوماتیک قابل تنظیم است. پرژکتور‌های  جلو و مه‌شکن‌های عقب نیز مکمل آپشن‌های ظاهری تیوولی هستند. رینگ‌های 18 اینچی دایمندکات (دو رنگ برش‌خورده نقره‌ای و مشکی) نیز مکمل جذابیت‌های بصری تیوولی هستند.

در چند تیپ عرضه می‌شود؟
کراس‌اوور کوچک سانگ‌یانگ در 2 تیپ اسپرت(Sport) و الیت(Elite) در ایران عرضه می‌شود. مهم‌ترین تفاوت ظاهری این دو تیپ در بهره‌گیری تیپ الیت از سانروف، رینگ‌های دورنگ (نقره‌ای و مشکی) و ریل‌های سقی در مقابل سقف رنگی و رینگ‌های یکدست نقره‌ای در تیپ اسپرت به علاوه بال عقب و شیشه‌های دودی  دو درب عقب و درب صندوق‌بار است. با این حساب و در نظر گرفتن علاقه شدید مشتریان ایرانی به سانروف در خودروشان الیت تاکنون فروش به مراتب بیشتری از مدل اسپرت را رقم زده است.

چه امکاناتی دارد؟
در محدودیت آپشن‌های داستر به عنوان یک کراس‌اوور غیرچینی، تیوولی مجموعه جامع و کاملی از امکانات رفاهی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. مجموعه آپشن‌های تیوولی با سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless) آغاز می‌شود و سپس به صندلی‌های چرم این خودرو می‌رسید که به گرم‌کن مجهز هستند و به صورت دستی تنظیم می‌شوند. سیستم تهویه مطبوع دیجیتال این خودرو به صورت دستی عمل می‌کند و با 4چراغ قرمز و 4 چراغ آبی میزان گرمایش و یا سرمایش را نشان می‌دهد. نمایشگر 7 اینچ در بخش میانی داشبورد به صورت لمسی عمل می‌کند، با بلوتوث به تلفن همراه متصل می‌شود، به ورودی USB و HDMI مجهز است و ادوات Apple را نیز پشتیبانی می‌کند. دوربین دید عقب نیز از طریق این نمایشگر در کنار سنسور‌های هشدار موانع عقب کنترل این خودرو را آسان می‌کند. کلید‌های ‌کروز‌کنترل و تنظیمات سیستم صوتی و نمایشگر روی فرمان این خودرو قرار دارد و در پشت آن نمایشگر‌های LED به همراه یک نمایشگر بزرگ کامپیوتر سفری قرار گرفته که اطلاعات زیادی را در مورد وضعیت خودرو به راننده می‌دهد. جالب‌ترین اطلاعات این نمایشگر در حالت سکون نشان‌دادن جهت فرمان است که در شروع حرکت و یا در مسیر‌های آفرودی راننده را از جهت‌گیری خودرو و فرمان آگاه می‌کند. کنترل فشار باد تایر‌ها‌، دمای بیرون‌، میزان مصرف سوخت لحظه‌ای و متوسط‌، میزان پیمایش و ... نیز دیگر مواردی هستند که در این نمایشگر به راننده آگاهی لازم از وضعیت خودرو را ارائه می‌کنند. تنظیم ارتفاع فرمان به صورت دستی‌، آینه وسط حساس به نور‌، سانروف و شیشه راننده به سیستم ایمنی وجود مانع مجهز شده‌اند. فرمان برقی با قابلیت تنظیم عملکرد در 3‌حالت به همراه تنظیمات عملکرد فنی خودرو در 3 حالت نیز از طریق کلید‌های روی کنسول و کنار فرمان توسط راننده قابل تنظیم است.

تیوولی چقدر ایمن است‌؟
تیوولی علاوه بر کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه معتبر KNCAP (موسسه ایمنی NCAP کره‌جنوبی) به مجموعه جامع و کاملی از امکانات و تکنولوژی‌های ایمنی نیز مجهز شده است که مجموعه این امکانات در خودرو‌های بالای 170 میلیون‌تومان به چشم می‌خورد.اگر بخواهید با حروف بازی کنید و تکنولوژی‌های ایمنی را مرور کنید تمام آنها را در تیوولی نیز خواهید یافت. ترمز ضدقفل ABS‌، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD‌، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو ESP‌، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA‌، سیستم کنترل لغزش خودرو هنگام شتاب‌گیری ASR‌، چراغ‌های هشدار‌دهنده در هنگام ترمز‌های ناگهانی ESS‌، سیستم فعال ضد‌واژگونی ARP‌، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HSA و سیستم ضد‌هرزگردی چرخ‌ها TCS مجموعه تکنولوژی‌های ایمنی تیوولی به همراه ترمز‌های دیسکی در جلو و عقب را تشکیل می‌دهند. این ماجراجوی کوچک علاوه بر تکنولوژی‌هایی که گفته شد به 6 کیسه‌هوا در 10 نقطه‌، سنسور عقب‌، قفل شدن اتوماتیک در‌ها از سرعت 40 کیلومتر در ساعت‌، میله محافظ در‌ها و ... نیز مجهز شده است.

5 نکته جالب در مورد تیوولی
1- تیوولی با 7 رنگ(مشکی‌، آبی‌، قهوه‌ای‌، قرمز‌، خاکستری‌، نقره‌ای و سفید) به صورت رسمی به بازار عرضه می‌شود. در مدل اسپرت سقف با برچسب رنگ سفید یا مشکی مکمل ترکیب رنگ بدنه این خودرو هستند و برای شماره‌گذاری خودرو بدون برچسب رنگی سقف به مرکز شماره‌گذاری باید برود و بعد از دریافت پلاک در رامک‌خودرو برچسب رنگی سقف آن نصب می‌شود.
2- صندلی تیوولی جایزه بهترین ارگونومی خودرو در کره‌جنوبی را از آن خود کرده است. صندلی‌های تیوولی با طراحی Semi-Bucket طراحی مشابه صندلی خودرو‌های مسابقه‌ای از نظر دربرگیرندگی سرنشین را دارند.
3- در بخش ایمنی خودرو، در ساخت و تولید خودرو تیوولی از 71.4درصد فریم فولادی با لایه‌هایی با انبساط بالا و کم حجم ساخته شده است که بیشترین ایمنی را در تصادفات به همراه خواهد داشت.
4- فضای بار تیوولی علی‌رغم ابعاد به مراتب کوچک‌تر از اسپورتیج  423 لیتر حجم‌دارد. این فضا تنها حدود 80 لیتر کمتر از فضای بار کیا اسپورتیج است.
5- تیوولی در حالت Power برای رانندگی اتوماتیک و در حالت تعویض تیپ‌ترونیک دنده تا پیش از دور موتور 6500 بدون کات‌آف موتور امکان شتاب‌گیری تا حد نهایی را برای راننده مهیا می‌کند. این در حالی است که عمده خودرو‌های اقتصادی برای کنترل فشار روی موتور تا پیش از دور موتور 6‌هزار کات آف موتور را تعریف می‌کنند که موجب از دست رفتن بخش مهمی از لذت رانندگی اسپرت می‌شود.

پشت فرمان تیوولی از شهر تا کوهستان
برای آزمایش تیوولی مسیری متشکل از بزرگراه‌های داخل شهر و مسیری کوهستانی با شیب‌ها و پیچ‌های متوسط و تند را انتخاب کردیم. نخستین تجربه سواری با تیوولی در لذت نشستن روی صندلی ارگونومیک این خودرو و بهره‌گیری از امکانات رفاهی و آپشن‌های متنوع رانندگی خلاصه می‌شود. پیش از شروع حرکت‌، نشان دادن جهت چرخ‌ها ما را برای خروج ایمن از مسیر پارک راهنمایی کرد.پس از ورود به بزرگراه، حالت رانندگی را روی Power که بیانگر حالت اسپرت است، قرار دادیم و در حالت اتوماتیک با فشار کامل پا ‌روی پدال آغاز کردیم. از فشردن پدال تا شتاب‌گیری خودرو تاخیر محسوسی وجود دارد که به لطف گیربکس هوشمند 6 سرعته طراحی شده توسط AISIN ژاپن تا حد زیادی جبران می‌شود. در حالت Power تعویض دنده‌ها تا بالاترین دور موتور به تاخیر می‌افتد و همین وضوع موجب غرش پیشرانه 1.6 لیتری می‌شود. شتاب‌گیری خودرو در مسیر بزرگراهی و معمولی در این حالت کاملا قابل قبول است و در سبقت‌گیری ‌یا مانور‌ها کمبودی حس نمی‌شود. برای ادامه آزمایش در حالت Power فرمان را به حالت Sport تغییر دادیم. نتیجه این تغییر سفت‌شدن فرمان و در نتیجه دقت بیشتر در سرعت‌های بالا بود. فضای داخل کابین تیوولی از حالت سکون تا سرعت 120 کیلومتر در ساعت میزان 44 تا 65 دسی‌بل صدا را به سرنشینان منتقل می‌کند که تقریبا با خودرویی مانند کیا اسپورتیج مشابه است.سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون در جلو و چند‌اتصالی در عقب عملکرد نرمی را در مواجهه با موانع برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد و کمی نرم‌تر از ‌هاچ‌بک‌های هم‌سایز تیوولی عمل می‌کند که بخش مهمی از این نرمی نیز مدیون تایر‌های بزرگ تیوولی است اما سفتی نسبی عملکرد سیستم تعلیق در پیچ‌ها موجب تمایل خودرو به کم‌فرمانی یا بیش‌فرمانی می‌شود اما سیستم‌های ایمنی نظیر کنترل الکترونیکی پایداری اجازه بروز چنین اتفاقی را نمی‌دهند. کشش خودرو در شیب‌های تند افت محسوسی پیدا می‌کند و حتی با قرار دادن در حالت تیپ‌ترونیک نیز این ضعف بهبود چشمگیری نمی‌یابد اما با خاموش‌کردن سیستم‌های کنترل کشش و پایداری و درگیر‌شدن بیشتر تایر‌ها با سطح زمین می‌توان به شتاب حرکت در سربالایی‌ها افزود. برای حرکت در مسیر‌های صعب‌العبور و عملکرد بهتر خودرو فرمان را در حالت کامفورت قرار دادیم تا نرمی برای سهولت در چرخش خودرو افزایش پیدا کند.سیستم تهویه مطبوع خودرو عملکرد قابل قبولی دارد و دریچه‌های بزرگ آن به خوبی اتاق تیوولی را پوشش می‌دهند. تیوولی به طور کلی علی‌رغم حجم کم 1.6 لیتری پیشرانه و یدک کشیدن کلاس شاسی‌بلند‌، خودرویی اسپرت و در عین حال مناسب برای 4 سرنشین بالغ است و به خصوص از نظر فضا مشکلی برای سرنشینان حتی با قد حدود 190 سانتی‌متر نیز به وجود نمی‌آورد. دید کلی به اطراف خودرو کاملا قابل قبول است اما ستون‌های جلو کمی در پیچ‌ها دید راننده را با مشکل مواجه می‌کنند.
تیوولی به طور کلی با ایمنی تحت کنترل تکنولوژی‌، آپشن‌هایی فراتر از بازه قیمتی‌، طراحی عامه‌پسند و به‌روز‌، پیشرانه کم‌مصرف و در عین حال مناسب برای اتاق 1.3 تنی‌، گیربکس هوشمند و به‌روز 6 سرعته AISIN و ده‌ها مشخصه دیگر هیچ راهی جز انتخاب این کراس‌اوور با قیمت نهایی حدود 95 میلیون‌تومان را پیش روی مشتریان قرار نمی‌دهد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو