فونیکسریمکسبهتام

برگ سبز، سند مالکیت رسمی خودرو است

عصر خودرو- مدت ها است دعوا میان سازمان ثبت اسناد و پلیس بر سر لزوم یا عدم لزوم مراجعه شهروندان به دفترخانه های اسناد رسمی جهت تنظیم سند رسمی خودرو موجبات سردرگمی بسیاری از شهروندان محترم را فراهم نموده، گروهی وفق نظر پلیس محترم جهت نقل و انتقال خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه و نقل و انتقال خودرو را در این مراکز انجام می دهند.

برگ سبز، سند مالکیت رسمی خودرو است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب، اما غالب شهروندان با توجه به ذهنیتی که از قبل باقی مانده و هرگونه نقل و انتقال را منوط به حضور در دفترخانه های اسناد رسمی می نماید در این دفاتر امور نقل و انتقال خودرو را انجام می دهند و هزینه های سنگینی را نیز پرداخت می نمایند. حال سوال اینجا است که کدام یک از دو روال پیش گفته جهت نقل و انتقال خودرو کافی است و شهروندان می توانند با خیالی آسوده اقدام به نقل و انتقال و سپس تعویض پلاک خودرو نمایند.


    ماده 1287 قانون مدنی در تعریف سند رسمی چنین می فرماید:

    اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آن ها و برطبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند سند رسمی است.... این تعریف قانون مدنی است از اسناد رسمی، حال کاملا مشخص است که سند مالکیت سبز رنگ که در مراکز پلیس صادر می گردد جهت مالکیت کافی است. زیرا برگ سبز خودرو که در مراکز پلیس تنظیم می گردد مصداق بارز اسنادی است که نزد ماموران دولتی و در حدود صلاحیت آنان تنظیم گردیده است.

    حال ممکن است در مورد صلاحیت سوال گردد که پاسخ آن این است که تنها مرجع کنترل خودرو در کشور از هر نظر پلیس راهنمایی رانندگی می باشد و قطعا هیچ مرجعی صالح تر از پلیس در امور خودرو وجود ندارد. و جای شک در اعتبار اسناد صادره از پلیس وجود ندارد و از نظر قانون تنها مدرک معتبر در انتقال خودرو برگ سبز خودرو است که امیدواریم با اطلاع رسانی گسترده از پرداخت هزینه های زیاد و کمر شکن توسط مردم جلوگیری گردد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو