فونیکسریمکسبهتام

بررسی بازار خودرو در هفته نخست خرداد نشان داد

امید فروشندگان خودرو به روزهای گرم سال

عصر خودرو- رایزنی‌ها و اظهارنظرهای مختلف درباره بازار خودرو به‌گونه‌ای است که همه انتظار شروع فصل جدید را می‌کشند اما با آغاز فصل جدید و ادامه داشتن کسادی بازار، دوباره امید به برگشتن ورق در فصلی دیگر می‌بندند.

امید فروشندگان خودرو به روزهای گرم سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، باید چاره‌ای دیگر اندیشید چرا که به نظر می‌رسد به لحاظ کمی، تعداد نمایشگاه‌های درون‌شهری نیاز به تعدیل داشته باشند زیرا شاید زمانی حضور این تعداد نیاز بود اما امروز تقلیل آنها نیاز است.


    ارتباط رکود با پایین بودن توان خرید
    مجتبی مهبانی، یکی از فعالان بازار خودرو درباره وضعیت بازار گفت: به‌طور تقریبی نزدیک 2 سال است که بازار راکد باقی مانده است. به‌ویژه در بخش خودروهای وارداتی وضعیت به گونه‌ای است که تعدادی از نمایشگاه‌داران تعطیل کرده‌اند زیرا زمانی که دخل به میزان خرج نباشد فایده‌ای برای ادامه کار نیست. او با بیان اینکه متقاضی در بازار خودرو وجود ندارد، افزود: زمان‌هایی وجود دارد که خودرو 4 یا 6 ماه و حتی یک سال در نمایشگاه می‌ماند. این شرایط، نمایشگاه‌داران را وادار می‌کند برای نخوابیدن سرمایه در نمایشگاه، خودروها را زیر قیمت معامله کنند. این فعال بازار خودرو، علت این امر را کمبود نقدینگی در دست مردم دانست و گفت: توان خرید در بین اقشار جامعه پایین آمده از این رو اقدامی برای خرید نمی‌کنند. در همین رابطه سهراب خسروانی، از دیگر فعالان بازار خودرو نیز به افت بازار تقاضا اشاره کرد و گفت: تقاضایی برای خرید خودرو وجود ندارد و رکود همچنان ادامه دارد. او اضافه کرد: به‌طور کلی سیستم کار بازار خودرو چه در بحث خودروهای داخل و چه خودروهای وارداتی، روی روال و غلتک نیست.
    تعویض خودرو تنها تقاضای بازار
    مهبانی از نمایشگاه‌داران خودرو درباره وضعیت این صنف گفت: بسیاری از افراد به جای آنکه سرمایه خود را در نمایشگاه خودرو صرف کنند، سرمایه خود را در بانک گذاشته و سود آن را دریافت می‌کنند که این امر یکی از چالش‌های محیط کسب‌وکار امروز است.
    وی به خرید و فروش محدود در نمایشگاه‌های درون شهری اشاره کرد و گفت: تنها افراد برای تغییر و تعویض خودرو به صورت محدود اقدام می‌کنند که باعث تعطیلی بسیاری از نمایشگاه‌های درون‌شهری شده است.

    انتظار مصرف‌کنندگان برآورده نمی‌شود
    خسروانی معتقد است سر در گمی مردم به دلیل برخی مطالب در نشریات یا سخن گفتن و اظهارنظرهای بعضی افراد غیرکارشناس یکی از دلایل رکود بازار خودرو بوده است. وی در ادامه تاکید کرد: از همه مهم‌تر هیچ تغییر خاصی در کیفیت خودروها دیده نمی‌شود، زیرا انتظار مردم با حضور خودروهای خارجی افزایش یافته است.
    خواب بازار خودروهای وارداتی
    این فعال بازار خودرو ادامه داد: اگر در بخش خودروهای داخلی خرید و فروش محدودی رخ دهد، بازار خودروهای خارجی به‌طور مطلق خوابیده است. وی درباره بحث ثبت سفارش برای خودروها نیز اعلام کرد: با وجود قانون جدید در ممنوعیت ورود خودروهای 2500 سی‌سی به بالا حتی بسیاری از خودروهایی که از پیش وارد شده‌اند باید بازگردانده شوند.
    شرایط موجود و اجبار معامله زیر قیمت خودروها
    مهبانی دیگر فعال بازار خودرو درباره قیمت خودروها نیز گفت: قیمت خودروهای داخلی کاهش یافته است زیرا متقاضی وجود ندارد و نمایشگاه‌داران ناگزیر هستند خودروهای خود را زیر قیمت معامله کنند.
    به‌طور نمونه برای 2 سال پیش خودرویی (ب‌ام و 750) که 700میلیون تومان معامله می‌شد امروز همان خودرو 480میلیون تومان فروخته می‌شود. خسروانی نیز در زمینه قیمت خودروها گفت: تنها خودروهای وارداتی درصد کمی افزایش داشته اما وقتی تقاضا وجود نداشته باشد مجبور هستیم خودروها را زیر قیمت معامله کنیم.
    رونق نسبی با آغاز فصل تابستان
    سهراب خسروانی در پایان سخنان خود عنوان کرد: در تمام سال‌ها فصل بهار، فصل خرید و فروش خودرو نبوده است زیرا به دلیل امتحانات فصل سفر نیست بنابراین بازار رونق چندانی ندارد اما بعد از تعطیلی مراکز آموزشی و آغاز سفرهای تابستانی بازار وضعیت بهتری پیدا می‌کند و امیدواریم برای امسال با آغاز تعطیلات تابستان، بازار رونق نسبی پیدا کند.

     

    نوسان قیمت خودروهای داخلی
    در حالی که شاهد هستیم قیمت خودروها در بخش‌های مختلف تفاوت چند هزار تومانی دارند، اما آنچه در روزهای اخیر از قیمت بازار خودرو دیده شد به این شرح است ؛ قیمت پژو 206 تیپ2 با افت و خیز 100 و 200هزار تومانی از 32میلیون و 900 هزار تومان به 32میلیون و 700 هزار تومان کاهش یافت. اما در ادامه با افزایش صد هزار تومانی به 32میلیون و 800هزار تومان رسید و در نهایت روی قیمت 32میلیون و 700هزار تومان باقی ماند.
    رانا ال‌ایکس نیز با افت 300هزار تومانی به 32میلیون و 500هزار تومان رسید. پژو 405 جی‌ال‌ایکس از دیگر خودروهای داخلی بود که با کاهش قیمت مواجه شد و از 29میلیون و 200 هزار تومان به 28میلیون و 900هزار تومان کاهش یافت این قیمت در ادامه با کاهش یکصد هزار تومانی به 28میلیون و 800هزار تومان رسید.
    پژو پارس سال، در هفته گذشته با یکصد هزار تومان افزایش، 35میلیون و 500هزار تومان معامله شد اما در پایان هفته با افت 200هزار تومانی قیمت این خودرو مواجه شدیم. سمند ال‌ایکس در 2مرحله با افت یکصدهزارتومانی در نهایت به 30میلیون و 200هزار تومان رسید.
    دنا ای‌اف 7 یکی از 2 خودرویی بود که قیمت‌گذاری آن آزاد اعلام شد، تنها خودرویی بود که تنها افزایش قیمت را تجربه کرد و از 42میلیون و 700هزار تومان به 43میلیون و 500هزار تومان رسید و در آخرین روزهای هفته گذشته 43میلیون و 600 هزار تومان معامله شد. رنو تندر اتواتیک‌ای 2 دو ایربگ نیز با افت یکصد هزار تومانی به 49میلیون و 800 هزار تومان رسید.
    سایپا پراید ای‌ایکس 111 که ابتدا با کاهش 200هزار تومانی به 21میلیون و 400 هزار تومان رسیده بود، در ادامه یکصد هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. سایپاپراید 132 تی‌ال نیز با افزایش یکصد هزار تومانی روی قیمت 20میلیون و 200هزار تومان باقی ماند.
    نوسان قیمت خودروهای وارداتی
    قیمت خودروهای وارداتی نیز با کاهش مواجه شد و تنها هیوندای ای20 تیپ 6 با افزایش یک میلیون و 500 هزار تومانی به 82میلیون و 500هزار تومان رسید. اکسنت فول 2016 نیز با افزایش 2میلیون تومانی به 98 میلیون تومان رسید.
    ریو صندوقدار 2016 و یاریس هاچ‌بک 2016 هر یک با کاهش 2 میلیون تومانی به ترتیب به 114 و 108میلیون تومان رسیدند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو