فونیکسریمکسبهتام

رقابت پذیری ؛ شرط بهبود بازار خودرو

عصر خودرو- عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: در شرایط فعلی، بازار خودرو باید به سمت رقابتی شدن تغییر جهت دهد.

رقابت پذیری ؛ شرط بهبود بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صدا و سیما ؛ امیر حسن کاکایی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: سال 90 و 91 قیمت ارز سه برابر شد اما میزان درآمدها افراد جامعه به ویژه کارمندان افزایش پیدا نکرد.

    وی تصریح کرد: از نظر مصرف کنندگان قیمت خودرو گران است چون اختلاف فاحشی بین درآمد و نوع هزینه کرد وجود دارد و از نظر خودرو ساز قیمت خودرو پائین و تولید مقرون به صرفه نیست بنابراین خودروسازها در صورت تحمیل ضرر و زیان فراوان از ادامه تولید دست بر می دارند و به سمت واردات خودرو تغییر مسیر می دهند که این جهت گیری به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

    کاکایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا شورای رقابت برای بهبود کیفیت خودرو باید قیمت خودرو را افزایش دهد یا آزاد سازی قیمت ها برای بهبود شرایط بازار خودرو مناسب است، گفت: برای بهبود شرایط فعلی کل بازار به نظر یک راهکار مناسب است ولی باعث بهبود نخواهد شد به عبارتی در شرایط فعلی اقتصاد، صنعت خودرو باید به سمت رقابتی شدن پیشروی کند و برای رقابتی شدن باید بگذاریم مکانیزم های بازار عمل کند.

    وی تاکید کرد: واردکردن صنعت خودرو در بورس کالا نمی تواند نابسامانی قیمت خودرو را در بازار کاهش دهد.

    کاکایی در پاسخ به این پرسش که چقدر واردات خودروهای خارجی می تواند بر قیمت تولیدات داخلی موثر باشد، اذعان داشت:ضمن اختصاص بخش عمده ای از بازار ( به لحاظ مالی) در رقابت پذیری نیز تاثیر جدی بر بازار داخلی برجای خواهد گذاشت.

    * لزوم جلوگیری از واردات غیر استاندارد خودرو

    رئیس انجمن واردکنندگان خودرو هم به مردم توصیه کرد که به هیچ عنوان خودرویی را که دارای کارت ضمانت و گارانتی نیست از هیچ شخصی خریداری نکنند چون مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

    فرهاد احتشام زاده در مصاحبه با رادیو اقتصاد در پاسخ به این پرسش کهچرا دستور العمل اعلام مشخصات خودرو در زمان ثبت سفارش در کشور عملیاتی نشده است، افزود: در دستور العمل ساماندهی واردات خودرو آمده است که واردکنندگان پیش از آنکه خودرو را وارد کشور کنند، شماره شاسی خودروها را به نماینده رسمی اعلام کنند تا نماینده رسمی اطمینان پیدا کند که مشخصات خودروی که وارد می شود با خودروی که دارای مجوز است، یکسان بوده و در نهایت پروسه حمل به گمرک و ترخیص صورت گیرد.

    وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه 70 درصد قراردادهای که بین اشخاص و نمایندگان رسمی بسته شده است ، برغم اینکه سه درصد دریافت گارانتی را پرداخت نموده اند بعد از واردات برای دریافت گارانتی به دلیل عدم همخوانی مشخصات خودروهای وارد شده با خودروهای دارای مجوز واردات، مراجعه نکرده اند.

    رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از بروز این گونه مشکلات، واردکنندگان را ملزم کرده است تا در زمان ثبت سفارش، بطور حتم شماره شاسی خودروها را در سیستم ثبت کنند.

    وی افزود : از زمان ثبت سفارش تا زمانی که خودرو تولید می شود حدود دو ماه طول می کشد بنابراین در زمان ثبت سفارش مشخصات شماره شاسی در دست نیست، به جهت رفع این مشکل پیشنهادات و رایزنی های زیادی صورت گرفت و در نهایت نتیجه بر این شد که در حال حاضر این محدودیت برداشته شود و در عین حال موضوع در کارگروه مورد بررسی و مداقه قرار گیرد تا تمامی خودروها وارداتی همراه با کارت گرانتی به مشتری تحویل شوند.

    احتشام زاده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر این دستور العمل اجرایی نشود واردات خودروهای غیر استاندارد به کشور ادامه پیدا می کند ، حال برای برون رفت از این مشکل چه باید کرد؟ اظهار داشت : تطبیق شماره شاسی می تواند جلوی سو ء استفاده از واردات غیر قانونی و غیر استاندارد خودرو را سد کند.در حال حاضر این مسئولیت بر عهده نماینده رسمی گذاشته شده است.

    رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به راهکارهای جایگزین برای نظارت بر واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: برای استاندارد خودرو بهترین راهکار شماره شناسایی خاص خودرو است.

    *شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالا است

    یک کارشناس انرژی هم با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب، برق، گاز و ... تاکید کرد.
     
    جواد نافرستی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه در تابستان امسال هم بحران برق و هم بحران مصرف آب خواهیم داشت، افزود: از هم اکنون باید به فکر چاره بود، فردا دیر است.

    وی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ سازی در مصرف انرژی بسیار مهم است، اظهارداشت: اصول صحیح بهینه سازی مصرف انرژی باید به مردم آموزش داده شود چرا که اتلاف انرژی امروز به یک نگرانی جدی در کشور تبدیل شده است.

    این کارشناس انرژی گفت: منابع انرژی مهم و تجدید ناپذیر کشور مثل آب، برق و گاز باید به صورت صحیح تر و اقتصادی تر به مصرف برسد.
    وی در ادامه بر لزوم اخلاق مصرف انرژی در جامعه تاکید کرد و افزود: صرفه جویی و اقتصادی مصرف کردن سه عنصر حیاتی یعنی آب، برق و گاز باید سر لوحه کار تمامی مردم باشد.

    نافرستی تصریح کرد: با توجه به محدود بودن منابع و ذخایر آب واهمیت این عنصر در ادامه حیات بشریت به نظر می رسد مصرف صحیح آب نه تنها روی اقتصاد خانواده تاثیر دارد بلکه روی اقتصاد کشور هم تاثیرگذار است.

    وی اذعان داشت: بطورکلی ذخایر آب یکی از منابع راهبردی در هر کشوری به حساب می آید .

    این کارشناس انرژی گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که تولید و توزیع برق چه هزینه سنگینی دارد و با گسترش شهرها و افزایش جمعیت هر روز نیاز به این انرژی بیشتر و بیشتر می شود.

    وی افزود: خصوصیات رفتاری که موجب اقتصادی تر شدن مصرف انرژی خواهد شد می توان کاهش استفاده انرژی در ساعات پیک مصرف، صرفه جویی و حذف اسراف ، تعمیر و تعویض شیرهای آب و سرویس لوله و اتصلات، استفاده از لوازم کم مصرف، آموزش استفاده صحیح از انرژی و ... را نام برد.

    نافرستی با تاکید بر اینکه اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی در دنیای امروز بر هیچ کس پوشیده نیست ، اظهار داشت : دستگاههای دولتی در صرفه جویی و ترویج فرهنگ مصرف انرژی پیشقدم باشند.

    وی خاطر نشان کرد: صرف جویی یعنی مصرف بهینه از منابع بنابراین می طلبد همگان در راستای فرهنگ صحیح مصرف و صرفه جویی بیش از گذشته تلاش کنند.

    *انرژی یک کالای بی بدیل اقتصادی است

    این کارشناس انرژی می گوید: در ایران 37 درصد مصرف انرژی به لوازم خانگی اختصاص دارد، همچنین در لوازم خانگی سه محصول یخچال، کولر و ماشین لباسشویی بیشترین سهم مصرف انرژی را به خود اختصاص داد ه است.

    وی افزود: متوسط مصرف برق در ایران سه برابر متوسط مصرف برق در جهان است یعنی بطور میانگین هر ایرانی سه برابر دیگر ساکنان کره زمین برق مصرف می کند. بی توجهی به مصرف درست و به اندازه از برق، پائین بودن رتبه انرژی و بازدهی مصرف برق تجهیزات خانگی از مهمترین دلائل سه برابری مصرف برق در ایران نسبت به متوسط جهانی است.

    نافرستی ادامه داد: امروزه مهمترین شاخص برای مشتریان محصولات خانگی میزان مصرف انرژی است.

    وی همچنین بهبود مدیریت مصرف آب، برق و گاز را در جامعه امری ضروری قلمداد کرد و افزود: انرژی یک کالای بی بدیل اقتصادی است از اینرو می طلبد تمامی آحاد مردم با دقت هرچه تمام تر و بصورت صحیح از این کالا استفاده کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو