فونیکسریمکسبهتام

مدیر‌کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به «عصرخودرو»:

استدلال شورای رقابت درباره دنا و تندر اتوماتیک برای همه خودروها صادق است

عصر خودرو- مدیر‌کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با علت واقعی آزادسازی قیمت برخی خودروها گفت: جمع‌بندی شورای رقابت این بوده که ۲ خودرو دنا و تندر۹۰ اتوماتیک فضای رقابتی بیشتر و بهتری دارند. این در صورتی است که این موضوع در مورد همه مدل‌های خودروهای ساخت داخل مصداق دارد.

استدلال شورای رقابت درباره دنا و تندر اتوماتیک برای همه خودروها صادق است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، امیر‌حسین قناتی ادامه داد: اینگونه آزادسازی قیمت خودرو منطق خیلی کاملی ندارد اما وزارت صنعت آزادسازی قیمت هر یک از خودروهای داخلی را قدمی رو به جلو تلقی کرده، آن را به فال نیک گرفته و از این موضوع استقبال می‌کند. با توجه به شرایطی که چه از لحاظ فنی یا قیمتی برای خودروهای داخلی وجود دارد پیشنهاد و پیگیری وزارت صنعت برای حذف قیمت‌گذاری و خروج همه خودروهای داخلی از فهرست کالاهای انحصاری بوده است و این موضوع را همچنان دنبال می‌کنیم.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز با اشاره به صحبت های شیوا رئیس شورای رقابت مبنی بر اینکه سهم ناچیز این خودروها از بازار داخلی و وجود رقیب قیمتی برای آن‌، خودروهای مذکور را از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج کرده است ، تصریح کرد: من خیلی به این موضوعات و استدلال‌ها اعتقاد ندارم و اصلا بحث سهم خودروهای داخلی از بازار در آزادسازی قیمت‌گذاری آن نمی‌تواند دخیل باشد. وقتی راجع به خودرو صحبت می‌کنیم هرموقع می‌توانیم بنا بر نوع ذائقه آن بازار یا نظری که مشتریان دارند، سهم بیشتری را از بازار یک نوع خودرو در رده قیمتی مشابه به دست آوریم. پس موضوع سهم بازار هر خودرو ارتباط چندانی با آن خودرو نداشته و بیشتر به ذائقه مشتریان مرتبط است.
    قناتی در ادامه نیز با اشاره به اینکه من خیلی از مستندات و دلایل فنی شورای رقابت برای آزادسازی قیمت این دو خودرو اطلاع ندارم گفت: اگر چنین استدلال‌هایی(‌سهم بازار یا وجود رقیب در رده قیمتی) در مورد دو خودرو تندر90 اتوماتیک و دنا مصداق داشته باشد، در مورد همه خودروهای ساخت داخل نیز به درجه اولا صادق‌تر است. وی افزود:  اگر مبنای این استدلال‌ها وجود رقیب در هر رده قیمتی باشد ما اکنون برای محصولات پژو و پراید هم رقبای قیمتی زیادی داریم. همچنین درصورتی که کلاس B ،‌A یا C یک خودرو مبنا باشد نیز اکنون برای همه خودروهای داخلی از جمله پژو و پراید رقبایی در کلاس‌های مختلف داریم. با این شرایط اطلاع ندارم که شورای رقابت بر مبنای چه استدلال فنی‌ای چنین تصمیمی را گرفته است. با این وجود معتقدم که آزادسازی قیمت این خودروها نیز قدمی رو به جلو است که وزارت صنعت از آن استقبال کرده و امیدوار است که در مورد بقیه خودروها نیز اتفاق بیفتد.
    مدیر‌کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت  همچنین با بیان اینکه نباید دلایل شخصی در هیچ  فرآیندی دخیل باشد، اظهار کرد: وزارت صنعت دلایل فنی خود برای آزادسازی قیمت خودروهای داخلی را به شورای رقابت و شورای اقتصاد اعلام کرده و امیدواریم که این دلایل مورد بررسی قرار گرفته و منجر به خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری و قیمت‌گذاری شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط