فونیکسریمکسبهتام

جولان خودروهای فاقد معاینه فنی زیر سایه سیمفا

عصر خودرو- با گذشت ۱۱روز از برقراری سامانه یکپارچه معاینه فنی هنوز عدم‌هماهنگی‌ میان بخش‌های مربوطه نگذاشته تا این سامانه مفید برای سلامت حمل‌ونقل کشور اجرایی شود.

جولان خودروهای فاقد معاینه فنی زیر سایه سیمفا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، طبق اعلام رسمی پلیس راهور کشور، از 8خرداد این سامانه میان پلیس و دولت به اشتراک گذاشته شده است.

    تأخیر 11روزه اجرای قانون اتصال بانک اطلاعات پلیس راهور و دولت در شرایطی رخ داده که پیش از این نیز برقراری سامانه یکپارچه معاینه فنی(سیمفا) با 495روز تأخیر عملی شده بود. نخستین وعده افتتاح سیمفا مربوط به 29دی 93بود اما بیش از 16‌ماه تا نخستین اتصال سامانه با بانک پلیس تأخیر پیش آمد.

        هنوز دستور صادر نشده

    سرهنگ حسن عابدی جانشین پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهری تصریح می‌کند: اتصالی که سردار مهری فرمانده راهور ناجا شنبه 8خرداد اعلام کرده است، برقرار شده و پلیس به اطلاعات معاینه فنی خودروهای پایتخت دست پیدا کرده است اما هنوز آنالیزی برای اعمال قانون انجام نشده و هنوز دستوری در این رابطه صادر نشده است. به گفته وی، هنوز امکان آن فراهم نشده که پلیس راهور تهران بتواند تمام خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند را اعمال قانون کند. سرهنگ عابدی با تأیید این نکته که پیش از این با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد صورت می‌گرفته، گفت: اعمال قانون توسط همکاران ما در شهر پیش از این صورت می‌گرفته و هم‌اکنون نیز این رویه ادامه دارد و خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند اما هنوز برخورد مکانیزه با خودروهای متخلف در موضوع معاینه فنی صورت نگرفته است.

        حفاظت اطلاعات، سد راه سیمفا

    در جریان راه‌اندازی سیمفا مشکلاتی در زمینه میزان دسترسی سیستم‌ به اطلاعات پلیس راهور وجود دارد. سعید متصدی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره گفت: با توجه به مکاتبات ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست با رئیس‌جمهور و وزیر کشور امیدواریم این معضل به سرعت حل شده و یکپارچگی معاینه فنی عملیاتی شود.

    به گفته متصدی، تأخیر چند ماهه راه‌اندازی سیمفا به‌دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در شرایطی است که یکی از معضلات در این زمینه اتصال اطلاعات راهنمایی رانندگی به این سیستم است که هنوز مرتفع نشده است. وی با بیان اینکه پلیس بحث‌های مربوط به حفاظت اطلاعات محرمانه را مطرح کرده‌ است، اظهار کرد: در سیستم راهنمایی رانندگی مشخصاتی از خودرو و صاحب آن ازجمله نشانی شخصی وجود دارد و اینکه این سیستم باید تا چه سطحی از اطلاعات راهنمایی‌ رانندگی را در اختیار داشته باشد و چگونه برخی اطلاعات به‌صورت آفلاین یا آنلاین در اختیار سیستم معاینه فنی قرار داده شود، ازجمله این مشکلات هستند. این مشکل از دی‌ماه سال گذشته تاکنون ادامه داشته اما متصدی ابزار امیدواری می‌کند: «طی پیگیری‌های معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست و مکاتبات صورت گرفته از سوی ریاست این سازمان با ریاست‌جمهوری و وزارت کشور و همچنین دستور ریاست‌جمهوری، خوشبختانه خبرهای خوشی در راه است و امیدواریم به سرعت مشکلات حل شده و یکپارچگی معاینه فنی عملیاتی شود.»

        لزوم برخورد دائم

    مأموران نیروی انتظامی با برقراری سیمفا باید بتوانند معاینه فنی را به لحظه و با استفاده از امکانات مکانیزه رصد کنند و خودروها چنان در شهرها و جاده‌ها زیرنظر باشند که از این مهم تخلف نکنند. کاهش چشمگیر تصادفات جاده‌ای و شهری، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت از آثار معاینه فنی مستمر خودروهاست اما هنوز میلیون‌ها خودرو از این مهم سربازمی‌زنند و جریمه متناوب پلیس نتوانسته آنها را به این قانون مجاب کند. پلیس راهور تنها در مقاطع خاص نظیر شرایط بحرانی شدن آلودگی هوا طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی را اجرا می‌کند در شرایطی که این تخلف به وضوح و با نظارت ظاهری روی برچسب خودروها قابل تشخیص است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو