فونیکسریمکسبهتام

سفر به قلب تپنده خودروسازی اروپا

عصر خودرو- هفته گذشته وارد کشوری شدیم که در آن دو خودروساز متولد شدند و هر دو با گذر زمان به غول‌های خودروسازی تبدیل شدند که این روزها برند آن در همه کشورهای دنیا دیده می‌شود.رنو با عمر ۱۱۸ سال و پژو با ۱۲۷ سالی که در تولید خودرو وقت گذاشته است این روزها از رقبای خود چیزی کم ندارند و از همه مهم تر اینکه برای سایر کشورها تا سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی کردند و می‌دانند بازار مصرف هر کدام از کشورها تشنه چه خودروهایی است.

سفر به قلب تپنده خودروسازی اروپا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران ، طبق ارزیابی‌هایی  که خودروسازان فرانسوی انجام دادند خودروهای شاسی بلند بیشترین مشتری را در کشورهای آسیایی خواهد داشت لذا چند وقتی است که در این مجموعه‌ها طراحی خودروهای شاسی بلند شروع شده است.در مقابل ، کشورهای اروپایی به سمت خودروهای کم مصرف و کوچک در حال حرکت هستند که خودروسازان فرانسوی برای تأمین نیاز آنها می‌خواهند از رقبای ژاپنی خود سبقت بگیرند. هر دو خودروساز از سالیان دور با ایران همکاری کردند و اغلب مدیران آن با سلیقه ایرانیان آشنا هستند و می‌دانند عرضه چه خودروهایی در ایران محکوم به شکست است و چه خودروهایی می‌تواند رکورد فروش بزند.

    قبل از ورودی اصلی این شرکت 118 ساله استخرهایی وجود داشت که آب مورد نیاز این مجموعه را تأمین می‌کرد هر چند که در سفر ما به علت باران شدیدی که آمده بود این استخرها سرریز شده بود. شرکت رنو 16 هزار کارمند دارد که طبق گفته مسئولان این شرکت با همت این افراد توانستند در سال 2015 بیش از 5/8 میلیون خودرو به ارزش 1/4 بیلیون یورو بفروشند. شرکت رنو مالک اکثریت سهام شرکت رومانیایی داچیا، شرکت ترکیه‌ای اویاک-رنو، شرکت کره‌ای رنو سامسونگ موتورز و شرکت ایرانی رنو پارس است. این شرکت همچنین 4/43  درصد از سهام شرکت ژاپنی نیسان و 25  درصد از شرکت روسی آوتوواز را نیز در اختیار دارد.

    در این میان چند سالی بین دو کشور فاصله‌ای ایجاد شد اما روابط عمیق تر از آن بود که خودروسازان داخلی و خارجی همدیگر را فراموش کنند. در حقیقت دوران تحریم باعث شد ایران خودرو و سایپا نتوانند همکاری‌های خود را مانند گذشته با خودروسازان فرانسوی حفظ کنند و شرکت‌های رنو و پژو  هم برای آنکه منافع شان به خاطر تصمیم‌های امریکا تحت‌الشعاع قرار نگیرد خداحافظی را به ماندن ترجیح دادند. حال با برداشته شدن تحریم‌ها این دو خودروساز به بازاری برگشتند که آن را، سهم خود می‌دانند. دوران دوستی بین خودروسازان ایرانی و فرانسوی در شرایطی آغاز شده که این بار موضوع سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی جدی تر شده است.

    شاید همین نوع نگاه باعث شد تا 45 گروه قطعه ساز ایرانی در ساختمان اصلی رنو نمایشگاهی از توانمندی‌های خود را برپا کنند و این امر پلی شد تا ایران هم جزو تأمین کنندگان قطعات رنو در جهان شود. این نمایشگاه یک روزه که مدیران رنو را به طبقه همکف ساختمان رنو کشاند خبرهای خوشی داشت که بعد از مدت‌ها قطعه سازان را به تولید خود امیدوارتر کرد.سفر ما از بازدید از رنو شروع شد. مجموعه‌ای که در نزدیکی شهر ورسای(منطقه‌ای در حومه پاریس که جزو گرانترین شهرها است) قرار دارد.

    آرم نقره‌ای رنگ رنو و ساختمان عریضی که معماری خاصی چون  پله داشت از فاصله دور قابل  رؤیت بود. ورودی شرکت رنو پرچم ایران  هم چشم نوازی می‌کرد. سالیان متمادی  این پرچم برافراشته نشده بود حال که تحریم‌ها برداشته شده است پرچم سه رنگ ایران هم توانست در ورودی رنو جا خوش کند.

    قبل از ورودی اصلی این شرکت 118 ساله استخرهایی وجود داشت که آب مورد نیاز این مجموعه را تأمین می‌کرد هر چند که در سفر ما به علت باران شدیدی که آمده بود این استخرها سرریز شده بود. شرکت رنو 16 هزار کارمند دارد که طبق گفته مسئولان این شرکت با همت این افراد توانستند در سال 2015 بیش از 5/8 میلیون خودرو به ارزش 1/4 بیلیون یورو بفروشند. شرکت رنو مالک اکثریت سهام شرکت رومانیایی داچیا، شرکت ترکیه‌ای اویاک-رنو، شرکت کره‌ای رنو سامسونگ موتورز و شرکت ایرانی رنو پارس است. این شرکت همچنین 4/43  درصد از سهام شرکت ژاپنی نیسان و 25  درصد از شرکت روسی آوتوواز را نیز در اختیار دارد.
    در قلب رنو چه می‌گذشت؟
    از در شیشه‌ای کارخانه رنو که عبور کردیم  جدیدترین خودروهای این شرکت به نمایش گذاشته شده بود  تا بازدید کنندگان بتوانند از نزدیک این خودروها را تست کنند. با گذر از هسته مرکزی شرکت رنو به مرکز مهندسی و طراحی آن رسیدیم. مرکزی که فکر رنو در آن جا تجمیع شده بود. بخشی محرمانه که کمتر کسی اجازه حضور در آن را می‌یافت. در و دیوار این مرکز پر از پوسترهایی بود که نشان از تحقیقات رنو بود.

    اینکه کشورهای مختلف با توجه به جمعیت و درآمد خود تا چند سال آینده حداقل تا سال 2020 به کدام سمت می‌روند و چه خودروهایی را از بازار می‌خواهند. ایران نیز از  قاعده تحقیقات مستثنی نبود و به اعتقاد رنویی‌ها ایران از این پس  به دنبال خودروهای شاسی بلند خواهد رفت لذا خودروسازی می‌تواند در این کشور (ایران) موفق عمل کند که بتواند با خودروهای شاسی بلند خود وارد شود.

    کارشناسان وزارت صنعت هم در این باره اعتقاد دارند که طی سال‌های آینده درخواست برای خودروهای شاسی بلند سالانه بین 10 تا 15 درصد افزایش پیدا می‌کند. ولی باید به این امر هم توجه کرد که خودروهای شاسی بلند از نظر قیمتی برای مردم ایران صرفه ندارد لذا این پیش‌بینی وجود دارد پلتفرم خودروهایی که اکنون در خطوط تولید خودروسازان داخلی است فیس لیفت (ایجاد تغییرات بر بدنه خودرو و تزئینات داخل آن) شود.

    در حالی‌که ایران به سمت خودروهای شاسی بلند می‌خواهد حرکت کند و اخیراً نشانه‌های افزایش  تقاضا برای خرید خودروی شاسی بلند دیده می‌شود سایر کشورها به سمت خودروهای اسمارت رفتند. قیمت این خودروها در سطح جهانی بالا است ولی به دلیل تسهیلاتی که دولت هایشان می‌دهند این خودروها مشتری خود را یا‌فتند. جالب اینجاست که در کشور فرانسه هر کسی که خودروهای برقی داشته باشد از نظر پارکینگ و سایر خدمات در اولویت است.
    در مرکز مهندسی و طراحی رنو خبری از خودروهای شرکت رنو نبود و بیشتر خودروهای کیا و هیوندا به چشم می‌خورد البته خودروهای فولکس، فیات و بی‌ام‌و هم تک وتوک دیده می‌شدند. اما این خودروها در شرکت رنو چه نقشی داشتند؟ شاید بهترین جواب واژه مهندسی معکوس است البته نه از نوع چینی آن. مغز رنو خودروهای پرفروش دنیا را خریداری می‌کند و با توجه به تکنولوژی‌هایی که سایر خودروسازان بر آن نصب کردند بررسی‌های خود را آغاز می‌کند. این بررسی از طراحی تا موتور، بدنه، باتری و... است.
    بیش از 180 هیأت خارجی به ایران آمدند اما هنوز نتوانستیم اطلاعات مربوط به ایران را کامل در اختیار آنها بگذاریم. اگر هم می‌بینیم که شرکت‌هایی چون رنو و پژو به ایران آمدند به خاطر این است که در گذشته سابقه همکاری طولانی مدت داشتند.کارول مسئول واحد خرید رنو-نیسان هم که بازدید کوتاهی از این نمایشگاه داشت ،  گفت: ما ارزیابی‌های فنی خود را از قطعه سازان ایرانی انجام می‌دهیم. هدف ما این است که قطعه سازان ایرانی هم به جمع تأمین کنندگان قطعات رنو بپیوندند. این نمایشگاه فرصتی را پدید آورد تا بتوان با تمام قطعه سازانی که از قبل با رنو همکاری می‌کردند دوباره آشنا شویم. همکاری رنو با ایران بسیار عمیق است و نمی‌خواهیم به صورت سطحی دنبال شود.

    برای هر خودرویی که بیشترین تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفته شده باشد شرکت رنو بالاترین وقت را می‌گذارد تا در بخش مهندسی خود به زوایای پنهان آن دست پیدا کند.این خودروها  با ابزارهایی که رنو در اختیار داشت سه بعدی  می شد و این امکان را به طراح رنو می داد که خودرویی با طراحی جدید خلق کند. در این نوع از طراحی‌ها کپی معنا نمی‌دهد حتی برای آنکه چراغ خودروی طراحی شده رنو با برند دیگری شباهت نداشته چراغ تمام ماشین‌ها در آن رده خریداری می‌شود و اگر کوچکترین شباهتی باشد مجدداً طراحی چراغ آغاز می‌شود.

    موقع دیدن این مرکز و پیشرفت‌هایی که در صنعت خودرو به دست آمده یک لحظه موضوع طراحی خودرو در ایران از ذهنم گذشت. در حالیکه ما به سمت کپی برداری حرکت می‌کنیم و در این زمینه هزینه زیادی صورت نمی‌گیرد سایر کشورها چگونه به این صنعت می‌پردازند. هر چند که مدیرعامل ایران خودرو در گفت‌و‌گویی که با ما داشت صراحتا گفت ایران هنوز خودروساز نشده است واین امر زمانی محقق می‌شود که در زمینه طراحی بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.
    ایران به تأمین کنندگان قطعه  جهان وصل شد
    روز دوم سفر به فرانسه به نمایشگاه قطعه سازان ایرانی اختصاص یافت. نمایشگاهی در ساختمان رنو. از ابتدای صبح بازدید مسئولان خرید رنو از نمایشگاه قطعه سازان ایرانی آغاز شد. در این میان برخی از مسئولان نیرو محرکه وزارت صنعت هم به این جمع پیوسته بودند تا بتوانند مشکلات این بخش را ارزیابی کنند و برای اینکه قطعه سازان ایرانی بتوانند در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند نیازمند چه حمایت‌هایی هستند. بخش نیرو محرکه وزارت صنعت که اکثر برنامه‌های عملیاتی و تحقیقی  از دل آن استخراج می‌شود به‌عنوان حامی صنعت خودرو شناخته می‌شود.ساسان قربانی عضو شورای سیاستگذاری خودرو که در این نمایشگاه حضور یافته بود، گفت: وقتی مجموعه‌های خرید رنو با پتانسیل قطعه سازان ایرانی آشنا شوند ما به تیم تأمین کننده قطعات جهانی رنو وصل می‌شویم. لذا این نمایشگاه دلیلی شد تا قطعه سازان ایرانی بتوانند همکاری‌های خود را در سطح جهانی آغاز کنند. بدین جهت برای توسعه و عمیق شدن روابط باید با استانداردهای روز اروپا حرکت کرد. حال این امر می‌تواند در قالب جوینت ونچر با شرکت‌های رنو باشد یا همکاری با مجموعه‌های آموزشی رنو.

    وی عملکرد رنو از پژو را متفاوت دانست و تصریح کرد: مجموعه رنو با هدفگذاری 80درصد داخلی‌سازی به ایران آمده و از همان ابتدا داخلی‌سازی 40 درصد را مدنظر قرار داده است. لذا با چنین اهداف بلند مدتی می‌توان کارهای مشترک زیادی را به سرانجام رساند. اما پژو در همکاری مشترک هدف گذاری به شکل رنو ندارد. وی با بیان اینکه شعار رنو این است که با ما ضرر نکن اما گران نفروش ، گفت: اگر صنعت خودرو و  قطعه‌سازی چنین شعاری را لحاظ کنند صنعت خودرو می‌تواند با سرعت پیشرفت کند. از آنجا که رنو می‌خواهد ایران هم در زمره تأمین کنندگان قطعات محصولات این مجموعه در جهان شود همکاری مشترک باید بسیار عمیق تر شود و هیچ فرصتی را نباید از دست داد.
    محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان نیز در گفت‌و‌گوی کوتاهی که داشت به آینده همکاری با خودروسازان جهانی خوشبین بود و اظهار داشت: رقابت جدی بین خودروسازان جهانی برای همکاری با ایران شکل گرفته است. حتی ژاپن پول قابل توجهی (هزار میلیاردلار) دارد که می‌خواهد آن را برای صنعتی در خارج از کشورش تعریف کند لذا بهترین موقعیت است که برای پولی که ژاپن برنامه‌ای برای آن ندارد ما خودمان را آماده کنیم. اکنون تویوتا به پاکستان و تایلند و... چند کشور دیگر رفته اما این اعتقاد را دارد که بازار ایران جذاب تر است.

    وی گفت: بیش از 180 هیأت خارجی به ایران آمدند اما هنوز نتوانستیم اطلاعات مربوط به ایران را کامل در اختیار آنها بگذاریم. اگر هم می‌بینیم که شرکت‌هایی چون رنو و پژو به ایران آمدند به خاطر این است که در گذشته سابقه همکاری طولانی مدت داشتند.کارول مسئول واحد خرید رنو-نیسان هم که بازدید کوتاهی از این نمایشگاه داشت ،  گفت: ما ارزیابی‌های فنی خود را از قطعه سازان ایرانی انجام می‌دهیم. هدف ما این است که قطعه سازان ایرانی هم به جمع تأمین کنندگان قطعات رنو بپیوندند. این نمایشگاه فرصتی را پدید آورد تا بتوان با تمام قطعه سازانی که از قبل با رنو همکاری می‌کردند دوباره آشنا شویم. همکاری رنو با ایران بسیار عمیق است و نمی‌خواهیم به صورت سطحی دنبال شود.

    نکته‌ای که در این نمایشگاه به گوش می‌رسید انتخابات امریکا بود. برخی از غرفه داران معتقد بودند همکاری مشترک وابسته به انتخابات امریکا است  و تا زمانی‌که تکلیف آن مشخص نشود نمی‌توان قراردادی را منعقد کرد.ولی برخی از مدیران رنو چنین جمله‌ای را نادرست خواندند و اظهار کردند با برداشته شدن تحریم‌ها دیگر انتخابات امریکا نمی‌تواند اثرگذار در ادامه همکاری‌ها باشد.آنها بشدت از ورود به سیاست پرهیز می‌کردند و در گفت‌و‌گوهایشان اظهار می‌کردند همکاری‌ها تنها بعد اقتصادی دارد.اما این خوشبینی‌ها در شرایطی است که رنو سابقه خوبی را برجای نگذاشته است. لذا به نظر می‌رسد موضع‌گیری امریکا در دور جدید می‌تواند تأثیر مستقیمی بر آینده همکاری خودروسازان داشته باشد.
    دستاورد نمایشگاه قطعه سازان ایرانی
    بدین جهت قصد داریم شرکت بن رو را خریداری کنیم. در حال‌ حاضر ارزیابی رنو برای خرید و فعالیت در «بن‌رو» آغاز شده و شرکت سایپا در این زمینه قول همکاری داده است که سهم رنو می‌تواند بین 60 تا 80 درصد باشد.کارگر ادامه داد: هنگامی‌ که یک شبکه نمایندگی‌های فروش در دنیا استانداردهای کیفیتی مشتری را رعایت نمی‌کند، بعد از چندبار تذکر تابلو رنو از آن نمایندگی برداشته خواهد شد. در ایران از آنجا که مدیریت بخش فروش و خدمات پس از فروش در اختیار شرکت رنو نیست، برای کیفیت‌بخشی به خدمات تصمیم دارد تا مدیریت بخش فروش را در اختیار خود بگیرد.بدین شکل قیمت محصولات را هم می‌توان با نرخ بهتری مدیریت کرد.

    زمانی که زنگ پایان نمایشگاه قطعه سازان ایرانی در شرکت رنو زده شد گپی با برخی از قطعه سازان زدیم.آنها از اینکه تحریم‌ها برداشته شده  و ایران مجدداً فرصت حضور در بازار جهانی را پیدا کرده است ابراز رضایت می‌کردند.آنها اظهار داشتند، با وصل شدن به قطعه سازان جهانی می‌توانند محصولات خود را به لحاظ کیفی ارتقا دهند. همچنین تفاهم‌های اولیه بین قطعه سازان ایرانی، مدیران شرکت رنو و تأمین کنندگان قطعه رنو صورت گرفت. هر چند ادامه مذاکرات به نشست‌های بعدی موکول شد ولی قطعه سازان از دستاوردهایی که در این مدت کوتاه داشتند بسیار خوشبین بودند.
    مذاکرات وارد دور دوم شد
    در حاشیه این نمایشگاه پیمان کارگر مدیرعامل شرکت رنو در ایران در جمع خبرنگاران حاضر شد.وی درباره چرایی تعلل  رنو در امضای قرارداد با خودروسازان ایرانی گفت:رنو به دنبال امضای سریع قرارداد نیست. هدف ما همکاری درازمدت با خودروسازان ایرانی است. سطح توقعات ما و خودروسازان ایرانی فرق کرده است لذا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باید بسیار ریشه‌ای گفت‌و‌گو کرد.قطعاً صحبت‌هایی که اکنون بین طرفین می‌شود بی‌نتیجه نمی‌ماند. دور اول مذاکرات شرکت رنو که یکسال و نیم پیش با  سایپا  آغاز شد نتیجه‌ای در بر نداشت و اکنون دور دوم گفت‌و‌گوها بین طرفین آغاز شده است. وی افزود: برای اینکه رنو نسبت به گذشته عملکرد بهتری داشته باشد می‌خواهد در بخش‌های تولید، مدیریت فروش و خدمات پس از فروش  به صورت گسترده وارد شود.

    بدین جهت قصد داریم شرکت بن رو را خریداری کنیم. در حال‌ حاضر ارزیابی رنو برای خرید و فعالیت در «بن‌رو» آغاز شده و شرکت سایپا در این زمینه قول همکاری داده است که سهم رنو می‌تواند بین 60 تا 80 درصد باشد.کارگر ادامه داد: هنگامی‌ که یک شبکه نمایندگی‌های فروش در دنیا استانداردهای کیفیتی مشتری را رعایت نمی‌کند، بعد از چندبار تذکر تابلو رنو از آن نمایندگی برداشته خواهد شد. در ایران از آنجا که مدیریت بخش فروش و خدمات پس از فروش در اختیار شرکت رنو نیست، برای کیفیت‌بخشی به خدمات تصمیم دارد تا مدیریت بخش فروش را در اختیار خود بگیرد.بدین شکل قیمت محصولات را هم می‌توان با نرخ بهتری مدیریت کرد.
    مدیر امور آفریقا و خاورمیانه رنو در ایران گفت: موضوع خرید پارس‌خودرو ادامه دارد و اگر موافقت برای خرید حاصل نشود، به همکاری با این شرکت همچون گذشته ادامه خواهیم داد زیرا سایپا تمایل دارد به همکاری خود با رنو در پارس‌خودرو ادامه دهد. ادامه همکاری سایپا با رنو حتمی است و مدل‌های جدید این شرکت یا نیسان به‌طور حتم در پارس خودرو تولید خواهد شد.
    کارگر گفت: رنو در سال 2015میلادی با وجود تحریم‌ها توانست وانت «ال 90» و همچنین «ساندرو» را به بازار ایران عرضه کند. این در حالی است که جدا از شرکت‌های چینی، دیگر خودروسازان خارجی نتوانستند در سال گذشته میلادی 2 محصول جدید به مشتریان ارائه دهند. اگرچه این حرکت می‌توانست سریع‌تر باشد اما برخی محدودیت‌ها ازجمله تحریم‌ها فعالیت‌ها را به تأخیر می‌اندازد.مدیر امور آفریقا و خاورمیانه رنو در ایران گفت: رنو تصمیم دارد در فاز نخست به همکاری خود با پارس‌خودرو و ایران‌خودرو برای ساخت محصولات در حال تولید ادامه دهد.
    به گفته کارگر، در حال‌ حاضر روزانه حدود 400 خودرو از محصولات رنو در ایران به تولید می‌رسد که تا پایان سال میلادی باید به 800 دستگاه در روز برسد. در 4 ماه نخست سال 2016میلادی نیز حدود 30هزار خودرو از محصولات رنو در ایران تولید شده است.
    خودروسازان حق انتخاب نمی دهند
    کارگر اظهار کرد: کارلوس گون، مدیرعامل شرکت خودروسازی رنو، برای تیراژ تولید بالا در کشورهای مختلف، هدف‌گذاری 80 درصد داخلی‌سازی را درنظر گرفته است تا بخش قطعه‌سازی کشور هدف، تقویت شود. رنو تصمیم دارد به صنعت خودروی ایران ریشه دهد. وی تصریح کرد: 80درصد داخلی‌سازی به این معناست که مهندسان رنو و قطعه‌سازان اروپایی در تعامل با قطعه‌سازان ایرانی محصولاتی تولید کنند که از نظر قیمت و کیفیت در حد جهانی باشد تا امکان صادرات قطعه نیز فراهم شود.مدیرعامل رنو پارس در پاسخ به این پرسش که چرا مدل قدیمی ساندرو به ایران آمد، گفت: رنو 2 برنامه در ایران دارد که به تولید خودروهای جدید و خودروهای در حال تولید باز می‌شود. پیش از شدت گرفتن تحریم‌ها با پارس‌خودرو تصمیم به تولید ساندرو گرفتیم و سرمایه‌گذاری آن آغاز شد. هنگامی‌که سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود، نمی‌توان به دلیل مشکلات از سرمایه‌گذاری قبلی چشمپوشی کرد.

    ساندرو ارائه شده در ایران با مدل‌های جدید اروپایی ازنظر کیفیت، آلایندگی و... یکسان هستند اما از آنجایی که سرمایه‌گذاری روی این مدل بود به تولید آن پرداختیم. مدیر امور آفریقا و خاورمیانه رنو در ایران در این‌باره که ارائه خودروی قدیمی حق انتخاب را از مشتری می‌گیرد، توضیح داد: در شرایط فعلی سیستم، حق انتخاب به مشتری نمی‌دهد زیرا برخی خودروسازان حاضر به سرمایه‌گذاری و تولید برخی مدل‌های جدید در کشور نیستند. تولید هر خودروی جدید با 50درصد داخلی‌سازی بین 80 تا 150 یورو سرمایه نیاز دارد. اگر ساندرو جدید به تولید می‌رسید نیاز به 100میلیون یورو سرمایه جدید داشت. به گفته کارگر، در حال‌حاضر خودروی تندر با 60درصد، ساندرو 38درصد و وانت نیز با 32درصد داخلی‌سازی در کشور به تولید می‌رسد. وی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری در ایران به برنامه‌های پژو توجهی ندارند، گفت: رنو به شرط‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سرمایه‌گذاری توجه دارد. اگرچه در بخش صادرات ضعف‌هایی وجود دارد اما آن را برطرف می‌کنیم.
    چه خودروهایی بیشترین سهم بازار فرانسه را دارند؟
    شاید هنگام ورود به کشور فرانسه نخستین موضوعی که ذهن شما را درگیر کند نوع خودروهای این کشور است. سهم پژو-سیتروئن نسبت به سایر خودروها بیشتر بود و مقام دوم متعلق به رنو-نیسان بود. سومین خودروی پرمشتری متعلق به کشور آلمان  با  برند آئودی بود. برندهای فولکس، بنز، بی‌ام‌و، گلف و کیاموتورز هم با سهم‌های متفاوت در خیابان‌های فرانسه جولان می‌دادند. دیدن خودروی 206  هم خالی از لطف نبود.
    شاید هنگام ورود به کشور فرانسه نخستین موضوعی که ذهن شما را درگیر کند نوع خودروهای این کشور است. سهم پژو-سیتروئن نسبت به سایر خودروها بیشتر بود و مقام دوم متعلق به رنو-نیسان بود. سومین خودروی پرمشتری متعلق به کشور آلمان  با  برند آئودی بود. برندهای فولکس، بنز، بی‌ام‌و، گلف و کیاموتورز هم با سهم‌های متفاوت در خیابان‌های فرانسه جولان می‌دادند. دیدن خودروی 206  هم خالی از لطف نبود.

    نمی‌توان ادعا کرد که این خودرو در بازار فرانسه کنار گذاشته شده است،چرا که هنوز در بین فرانسوی‌ها محبوبیت خاصی دارد. قیمت خودرو در این کشور با توجه به امکاناتی که دارد بسیار مناسب است اما با این حال بانک بسته به اعتبار فرد وام خرید خودرو با نرخ سود 4 درصد در مدت 10 سال  پرداخت می‌کند. به‌عنوان مثال در یکی از نمایشگاه‌های خودرو در ورسای فرانسه قیمت رنو کپچر با تمام آپشن‌ها حدود 23 هزار  و 540 یورو (94 میلیون و 160 هزار تومان) بود. به‌طور معمول بانک‌های این کشور تا 70 درصد ارزش خودرو را تسهیلات می‌دهند و تا زمان تسویه کامل خودرو به نام بانک عامل باقی می‌ماند. در این کشور خبری از خودروهای چینی نبود.

    چشم بادامی‌ها با آنکه تلاش زیادی برای حضور در بازار خودروی فرانسه داشتند اما موفق نشدند.
    حرکت به سمت خودروهای برقی موضوعی بود که فرانسوی‌ها بشدت دنبال آن بودند و البته دولت نیز تسهیلات خاصی را فراهم کرده بود که اشتیاق خرید برای این خودروها در مسیر رشد قرار گیرد.گرانی قیمت سوخت و حفظ محیط زیست دو عامل مهمی بود که میل خرید خودروهای برقی را بیشتر کرده بود. از آنجا که در فرانسه همواره ترافیک  است قیمت سوخت برای آنها گران تمام می‌شود. قیمت بنزین و گازوئیل با توجه به شرکت عرضه کننده آن متفاوت بود ولی به‌طور معمول هر لیتر بنزین یک یورو و 50 سنت معادل 6 هزار تومان و هر لیتر گازوئیل  یک یورو و 20 سنت (4 هزار و 800 تومان) بود.


    ماجراهای <کوئید>

    حاشیه این نمایشگاه به خودروی کوئید اختصاص یافت. خودرویی که در ابتدای عمر خود  در ایران شانس نیاورد و به هند رفت این روزها نقل محافل خودرویی کشورمان شده است. از برخی بخش‌ها صدای تکذیب ورود این خودرو به ایران شنیده می‌شود و از گوشه‌ای دیگر صدای تأیید تولید آن در ایران خودرو می‌آید.یکسال و نیم  گذشته  نمونه خودروی کوئید به مدیریت سابق سایپا معرفی  شد. خودرویی که قرار بود  جایگزین پراید شود. اما مدیریت وقت آن را نپذیرفت و این‌گونه اظهار داشته بود که می‌خواهد با خودروساز دیگری کار کند.

    شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سایپا در آن زمان با هیچ خودروسازی وارد مذاکره نشده بود و به خاطر اینکه خودروی پراید را حفظ کند حاضر به تولید کوئید نشد.گروه سایپا 6 ماه فرصت داشت تا در مورد این خودرو به تصمیم نهایی برسد ولی با تعللی که صورت گرفت شرکت رنو این خودرو را به هند معرفی و حدود 600 میلیون یورو برای تولید کوئید و راه‌اندازی کارخانه چنای سرمایه گذاری کرد. حال این روزها شرکت رنو این خودرو را به ایران خودرو معرفی کرده است و آنچه از ظواهرامر پیداست دو مجموعه در مورد تولید این خودرو و سرمایه گذاری مشترک به توافق رسیدند.هر چند ایران خودرو این خبر را تأیید و تکذیب نکرد اما مدیر عامل رنو پارس نسبت به تولید کوئید در ایران خودرو خوشبین بود.

    قیمت این خودرو به اعتقاد نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان و مدیرعامل رنو پارس در حدود 25 میلیون تومان خواهد بود اما ساسان قربانی عضو شورای سیاستگذاری خودرو رقم 30 میلیون  تومان را پیش‌بینی کرد.اگر قیمت این خودرو در حدود 30 میلیون تومان شود مجدداً شاهد تولید پراید‌هایی خواهیم بود که عمر آن در همه کشورها به پایان رسیده است.ولی اگر قیمت این خودرو25 میلیون تومان شود قطعاً سایپا برای تولید یک خودروی دیگر در مجموعه خود باید تلاش کند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو