فونیکسریمکسبهتام

مدیر خاورمیانه رنو

کوئید تنها در یک کارخانه ایران تولید می‌شود

عصر خودرو- رنو در ایران موازی کار نخواهد کرد و انتشار اخباری مبنی بر تولید همزمان کوئید در دو کارخانه شایعه است.

کوئید تنها در یک کارخانه ایران تولید می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اقتصادنیوز، پیمان کارگر، مدیر خاورمیانه رنو و مدیر عامل رنو ایران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان این مطلب گفت: ما در فعالیت‌های جدید خود در ایران هیچ خودرویی را در دو کارخانه مشترک تولید نخواهیم کرد رنو کوئید هم شامل این قانون است و این خودرو در یک کارخانه و در یک سایت تولید خواهد شد.

    او افزود: در مورد همکاری مشترک با سایپا هم تولیداتی غیر از رنو کوئید تولید خواهند شد و رنو کوئید موضوع همکاری با سایپا نیست.

    در حالی پیمان کارگر این سخنان را به اقتصادنیوز گفته است که مدتی است شایعه موازی‌کاری رنو در ایران شدت گرفته است.

    روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشته است: مسوولان رنو در شرایطی خبر از تولید محصول ارزان خود به نام «کوئید» در ایران‌خودرو داده‌اند که به گفته منابع آگاه، قرار است این خودرو در سایت بن‌رو نیز به تولید برسد. بن‌رو یکی از سایت‌های تحت مالکیت سایپا به‌شمار می‌رود که ظاهرا 80 درصد سهام آن به رنو واگذار خواهد شد و این خودروساز فرانسوی قصد دارد برخی محصولات خود ازجمله «کوئید» را در آن تولید کند. کوئید که از آن به‌عنوان خودرویی ارزان و باکیفیت یاد می‌شود، قرار است از سال 97 در ایران به تولید برسد و طبق اعلام رنو، این محصول میهمان ایران خودرویی‌ها خواهد شد. با این حال رنویی‌ها قصد دارند در راستای برنامه ویژه خود برای بازار ایران (تولید و فروش و خدمات پس از فروش موازی)، کوئید را در بن رو نیز که احتمالا به‌زودی در اختیار آنها قرار می‌گیرد، به تولید برسانند.

    روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه نوشته است :هرچند مشخص نیست ایران خودرو با این موضوع موافقت خواهد کرد یا نه، با این حال رنو به شدت پیگیر اقدامات موازی در صنعت و بازار خودرو ایران بوده و قصد دارد از این راه، خودروسازان ایرانی را در سیاست‌های تولید و فروش و خدمات پس از فروش، با خود همراه کند. در این شرایط به نظر می‌رسد چالش اصلی رنو برای پیاده کردن این پروژه، به موضوع «قیمت‌گذاری» ارتباط پیدا خواهد کرد، زیرا اگر رنو بخواهد قیمتی پایین (نسبت به خودروسازان ایرانی) برای محصولاتش در نظر بگیرد، آنگاه خودروسازان داخلی نیز چاره‌ای جز تبعیت از رنو نخواهند داشت. به‌عنوان مثال، در صورت تولید «کوئید» در ایران خودرو و بن رو، رنو (نسبت به ایران خودرو) احتمالا قیمت کمتری برای محصول تولیدی بن‌رو لحاظ خواهد کرد و در نتیجه آبی‌های جاده مخصوص نیز مجبورند قیمتی مشابه و حتی یکسان را در نظر بگیرند، زیرا در غیر این صورت با چالش فروش (در بازار کوئید) روبه‌رو خواهند شد.

    برای اولین بار پیمان کارگر خبر از تفاهم نامه مشترک با ایران خودرو و سایپا را در گفتگو با اقتصادنیوز مطرح کرده بود.

    پیمان کارگر، مدیرعامل رنو ایران و مدیرعامل رنو خاورمیانه درباره این قرار داد ها در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز توضیح داده است: با هر دو شرکت تفاهم نامه همکاری امضا کرده‌ایم و هم اکنون در حال کار بر روی جزئیات قرارداد هستیم. بر اساس برنامه‌ریزی جدید رنو، نوع همکاری ما با ایران‌خودرو و سایپا تغییر می‌کند. ما دو سرمایه‌گذاری مشترک جداگانه را با ایران‌خودرو و سایپا شکل خواهیم داد، یک جوینت‌ونچر با ایران‌خودرو و یک جوینت‌ونچر با سایپا.

    او گفت: تا آنجا که مشخص شده رنو، بن‌رو را در اختیار خواهد گرفت. سهم رنو برای خرید و اداره این شرکت حداقل60 درصد است. ما به گونه‌ای هم در ایران‌خودرو و سایپا کار خواهیم کرد که سهام مدیرتی داشته باشیم در سایپا سهم 60 درصد با رنو و 40 درصد با سایپا خواهد بود در ایران‌خودرو هم روش همکاری مشابه است.

    کارگر افزود: با این روش مدیریت فروش، خدمات پس از فروش و تولید با ما خواهد بود، این‌گونه مطمئن می‌شویم که می‌توانیم به مشتریان به بهترین روش خدمات بدهیم تا از ما راضی باشند و کیفیت را در بهترین شکل حفظ کنیم. البته هنوز در حال کار بر روی جزییات قرارداد هستیم. در باره ایران‌خودرو هم فعلا در حالا مذاکره برای انتخاب سایت تولیدی در این شرکت هستیم و باید ببینیم کدام یک از سایت‌های ایرن شرکت به رنو واگذار خواهد شد.

    او گفت: بسیاری از از خودرو هایی که برنامه تولید آن را داریم هنوز در هیچ کجای جهان تولید نشده‌اند. در سایپا بر روی پلت‌فورم x52 کار می‌کنیم این پلت فرم توسعه یافته پلت‌فورم تندر 90 یا همان X90 است‌. بر روی این پلت‌فرم خودروهای مدل جدید سیمبل و داستر طراحی خواهند شد. برای تولید در بن‌رو هم با سایپا بر سر تولید یک خودرو سدان و یک خودرو شاسی بلند بر روی پلت‌فورم x52 به توافق رسیده‌ایم.

    مدیر عامل خاورمیانه رنو گفت: محصولاتی که قرار است در سایپا تولید شوند هنوز در حال طراحی هستند و تولیدات این خودروها در سایپا همزمان با سایت‌های دیگر رنو رخ خواهد داد. ما مانند باقی خودروسازان خارجی دیگر قرار نیست محصولات تاریخ گذشته و قدیمی به ایران بدهیم بلکه از این به بعد محصولاتی که با ایران‌خودرو و سایپا تولید خواهیم کرد، جدیدترین محصولات رنو خواهد بود که بسیاری از آنها در حال طراحی هستند. پلت‌فورم 52 پلت‌فورمی است که جایگزین پلت‌فورم ایکس 90 که متعلق به تندر90 است در رنو شده است. یکی از محصولات این کلاس مدل آینده داستر است که در حال طراحی است و قرار است در سایپا تولید شود.

    او افزود: در ایران خودرو قرار است مجموعه خودرو هایی که بر روی پلت‌فورم کوئید که ارزان‌ترین خودرو رنو است تولید شود این خودرو شامل انواع مختلف از سدان تا هاچ‌بک خواهد بود.

    کارگر در خصوص کیفیت رنو کوئید گفت: محصولی که ما در ایران عرضه خواهیم کرد با کوئید هندوستان متفاوت خواهد بود ما در حال توسعه نسل جدید کوئید برای برزیل هستیم این خودرو قطعا سه ستاره ایمنی خواهد داشت خودرو تولید شده در ایران هم مشابه کوئید برزیل خواهد بود و سه ستاره خواهد داشت رنو کوئید تولیدی در ایران با تندر 90 از نظر ایمنی وضعیت یکسانی دارند.

    مدیر عامل رنو پارس در خصوص همکاری ایران خودرو و نیسان برای تولید خودورهای داتسون گفت: ما و نیسان با اینکه همکار و شریک هستیم در بسیاری از بازار ها با هم رقابت داریم به عنوان مثال رنو کلیو و نیسان میکرا در یک کلاس هستند ولی زمانی که نیسان تصمیم به تولید و فروش این خودرو در اروپا گرفت ما در سایت تولیدی رنو در فرانسه این تولید را انجام دادیم چرا که کلیو و میکرا تشابه پلت‌فورم دارند. این اتفاق در بازار هند هم افتاده است. پس در ایران هم می تواند تکرار شود تشابه پلت‌فورم محصولات کوئید و داتسون سبب می شود اگر این خودرو در یک مکان تولید شود تولیدشان اقتصادی بشود چون ما بر روی قطعاتی یکسان چندین محصول مختلف را تولید خواهیم کرد.

    به گزارش اقتصادنیوز، حالا به‌نظر می رسد خودروهای ارزانی که بر پایه رنو کوئید تولید خواهند شد آنگونه که رنو می گوید با قیمت زیر 30 میلیون تومان در ایران خودرو و محصولاتی که رقیب اصلی محصولات پژو هستند از جمله رنو سیمبل جدید در سایپا تولید خواهد شد. با این کار عملا رنو محصولات رقیب پراید و تیبا را در ایران خودرو و محصولات رقیب پژو را در سایپا تولید خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو