فونیکسریمکسبهتام

محمد ساریخانی، مدرس دانشگاه امیرکبیر:

موتورسیکلت‌های برقی در مسیر تجاری‌سازی

عصر خودرو- «طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی» از اوایل سال ۱۳۹۴ در قالب یک طرح کلان ملی و به همت یک گروه ۲۵ نفره متشکل از پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد و در دی همان سال به نتیجه رسید.

موتورسیکلت‌های برقی در مسیر تجاری‌سازی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از صمت،  ویژگی‌های این موتورسیکلت با توجه به اینکه در ساخت آن از الکتروموتور برقی استفاده شده این است که هیچ‌گونه آلودگی محیط‌زیستی تولید نمی‌کند و آلودگی صوتی آن نیز بسیار ناچیز است، به‌طوری‌که آلودگی صوتی این موتور نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی که 80 دسیبل آلودگی صوتی دارند، حدود 10 دسیبل است.
    سرعت این موتورسیکلت حدود 140 کیلومتر بر ساعت است و می‌توان با در نظر گرفتن کاربری‌های متفاوت، نمونه‌هایی با سرعت‌های بیشتر یا کمتر تولید کرد.
    همچنین نحوه سوخت‌گیری این موتورسیکلت، شارژ برقی از طریق اتصال به پریز برق معمولی است که با 30 تا 45 دقیقه شارژ، حدود 2 ساعت پیمایش دارد و برای استفاده در مسیرهای شهری مناسب است.
    با استناد به مطالعات و بررسی‌های انجام شده در سطح شهر تهران، آمارها نشان می‌دهد حدود 47درصد راکبان موتورسیکلت، از این وسیله نقلیه برای تردد در مسیر منزل تا محل کار استفاده می‌کنند، برای 29درصد آنها وسیله اصلی امرار معاش است و سایر راکبان هم به منظور تفریح و نیز ورزش از آن استفاده می‌کنند.
    بنابراین موتورسیکلت ساخته شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر این قابلیت را دارد که با تغییراتی اندک، برای هر 3 نوع کاربری مورداستفاده قرار گیرد و با قیمت‌های مختلف تولید شود. موتورسیکلت‌هایی که برای تردد در مسیر منزل به محل کار تولید می‌شوند، قیمت کمتری نسبت به دو نمونه دیگر خواهند داشت.
    در حال حاضر یک موتورسیکلت بنزینی 180 سی‌سی در بازار حدود 6میلیون تومان قیمت دارد و قیمت موتورسیکلت برقی نیز 8میلیون و 500هزار تومان تمام می‌شود و ممکن است در نگاه نخست، خرید آن اقتصادی به نظر نرسد اما با توجه به تفاوت قیمت بنزین و برق (سوخت مصرفی دو نوع موتورسیکلت) بعد از مدت کوتاهی، اختلاف قیمت جبران خواهد شد.
    یکی دیگر از مزیت‌های این وسیله نقلیه نسبت به نمونه‌های بنزینی نداشتن آلایندگی زیست‌محیطی است و حدود یک میلیون و 500هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی در تهران فعال هستند که به طور میانگین 120میلیون تن مواد آلاینده را در سال وارد هوای تهران می‌کنند و این به جز آلودگی صوتی ناشی از تردد آنهاست. میزان آلایندگی یک موتورسیکلت 8برابر یک خودرو با استاندارد یورو 2 است.
    یکی دیگر از مباحثی که استفاده از موتورسیکلت برقی را به لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر می‌کند، طول عمر بیشتر آن نسبت به نمونه‌های بنزینی است؛ به گونه‌ای که این وسیله برقی به‌دلیل کم بودن قطعات نیاز به تعمیرات بسیار کمی دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو