فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو ایران با سرعت رشد می‌کند

عصر خودرو- بازار خودروی ایران در آینده دور و نزدیک چه شرایطی خواهد داشت و آیا این صنعت می‌تواند روند بحرانی سال‌های گذشته خود را مهار و یا حتی جبران کند؟

بازار خودرو ایران با سرعت رشد می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از اقتصادآنلاین، سال‌هایی که به علت تحریم صنعت خودرو وارد دوران افولی شد که هنوز برگشت به دوران اوج آن یعنی سال 90 اتفاق نیفتاده است.صنعتی که طی سالیان متمادی کاهش تولید، افت کیفی و عدم تولید خودروهای به روز را تجربه کرد قرار است در سال‌های پیش رو تغییر رویه دهد و به سمتی برود که دیگرمردم ایران شاهد تولید خودروهای تکراری و بی‌کیفیت نباشند.کشورهای تولیدکننده خودرو نسبت به آینده خودرویی ایران بسیار خوشبین هستند و پیش‌بینی‌هایی دارند که این روزها کمتر توسط کارشناسان ایرانی مطرح شده است.

     این روزها برخی کارشناسان از رکود عمیق صنعت خودروی ایران صحبت می‌کنند و معتقدند با روند ایجاد شده حداقل تا دو سال آینده این بازار مسیر درست خود را پیدا نمی‌کند. اما مدیران خودروسازی جهان این نوع نگاه‌ها را قبول ندارند و معتقدند بازار ایران با سرعت رشد می‌کند.ولی این رشد را در گرو همکاری با شرکت‌های خارجی می‌دانند.مدیران شرکت رنو هم از پیش‌بینی‌های جهانی عقب نماندند و در گفت‌و‌گوهایشان اظهار کردند بازار خودروی ایران با سرعت رشد می‌کند بدین جهت همکاری با ایران را طولانی مدت ترسیم و زودتر از سایر شرکای خارجی با قطعه سازان ایرانی مذاکرات خود را شروع کردند. در مورد وضعیت بازار خودروی ایران و این صنعت مدیران شرکت فرانسوی رنو گفت‌و‌گوهایی با خبرنگار اعزامی روزنامه ایران به فرانسه انجام دادند که همه آنها بر یک موضوع اتفاق نظر داشتند و آن تولید کیفی از سویی قطعه سازان ایرانی بود.

    برنارد کامبیه قائم مقام ارشد رنو در منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند از بازار خوب ایران صحبت کرد و گفت: پتانسیل خوب بازار خودروی ایران فرصت دو سویه برای مجموعه رنو و قطعه سازان ایرانی است تا بتوانند فعالیت‌های خود را گسترش دهند.این فعالیت ها تنها محدود به ایران نخواهد بود و قطعه سازان ایرانی می‌توانند منطقه آفریقا، خاورمیانه، هندوستان و حتی کشورهای بیشتررا پوشش دهند.لذا با توجه به وسعت فعالیت‌ها زمینه خوبی برای همکاری‌های مشترک فراهم شده است.وی در ادامه صحبت‌های خود به نرخ مالکیت خودرو در ایران اشاره کرد و افزود: نرخ مالکیت خودرو در ایران 150 خودرو برای هر هزار نفر است (به عنوان مثال 250 خودرو برای هر هزار نفر در روسیه و 600 خودرو برای هر هزار نفر در اروپا) که در مقایسه با استاندار‌دهای جهانی بسیار پایین است. اما این مطلب گویای آن است که بازار خودروی ایران خیلی زود رشد می‌کند و بر خریداران خودرو اضافه می‌شود. پیش‌بینی من این است که این بازار در آینده نزدیک تقاضا برای فروش دو میلیون دستگاه خودرو را در سال  خواهد داشت. کامبیه با اشاره به آغاز فصلی جدید از فعالیت‌های رنو در ایران در ادامه بیش از 10 سال همراهی با صنعت خودرو‌سازی ایران افزود: رنو مایل است از ظرفیت‌های موجود این شرکت‌ها نه تنها در ایران بلکه برای تأمین قطعه سایر طرح‌ها در منطقه استفاده کند. امید است با بهره جستن از این فرصت‌ها فصل جدید ی از همکاری‌ها شروع شود.

    رنو فرصت همکاری با قطعه سازان ایرانی را از دست نمی‌دهد
    ورونیک سارله دپوت، مدیر کل بخش خرید شرکت رنو – نیسان گفت: فضایی به وجود آمده است تا بتوان راه‌های همکاری‌های بیشتر با قطعه سازان ایرانی را بررسی کرد.این در حالی است که مجموعه رنو از همکاری مشترک با قطعه سازان ایرانی استقبال می‌کند و تمایل دارد که این مجموعه به شبکه جهانی تأمین قطعه محصولات رنو بپیوندد. وی گریزی به جایگاه رنو – نیسان در بازار خودروسازی جهان زد و گفت: مجموعه رنو – نیسان – واز (آفتووآز روسیه) با فروش 5/8 میلیون خودرو در سال 2015 پس از شرکت‌های تویوتا، جنرال موتورز و فولکس واگن جایگاه چهارم را در دنیای خودرو‌سازان دارد و با اضافه شدن محصولات میتسوبیشی با میزان 1/1 میلیون خودرو در سال به مجموعه شرکت‌های همکار با رنو این ظرفیت در حال افزایش است.

    مدیر کل بخش خرید شرکت رنو – نیسان برای آنکه بعد فعالیت‌های این مجموعه مشخص شود و اینکه اگرقطعه سازان ایرانی به این زنجیره بپیوندند چه اتفاقی خواهد افتاد، اظهار داشت: واحد خرید رنو – نیسان با گستره‌ای جهانی و رقم کل خرید 98 میلیارد یورو در سال شرایط خوبی را برای شرکا فراهم می‌کند. قطعه‌سازانی که وارد فهرست تأمین‌کنندگان جهانی رنو-نیسان می‌شوند برای 15 تا 20 سال همکاری متعهد می‌شوند (3 سال مرحله توسعه محصول، 5 تا 7 سال طول عمر محصول و پس از آن10 سال دوره تأمین قطعات خدمات پس از فروش).لذا نیاز است که هر دو طرف دید روشنی از انتظارات فی مابین داشته باشند.

    وی با بیان اینکه واحدهای قطعه ساز بومی در هر منطقه برای افزایش ساخت داخل محصولات نقش کلیدی دارند یادآور شد: برای پیوستن به زنجیره تأمین جهانی رنو – نیسان پنج ویژگی از جمله منابع مالی و شیوه مدیریت، کیفیت قطعات تولید شده، عرضه با قیمت رقابتی، توانایی توسعه محصول و طرح‌های مهندسی و رعایت دقیق زمان تحویل قطعات برای خطوط تولید در سراسر جهان اهمیت بسزایی دارد.در این بین «کیفیت» از جایگاهی بسیار خاص برخوردار است چرا که انتظار مشتری از محصول تولید شده، کیفیت بالا و خدمات پس از فروش با کیفیت است. رنو و تأمین‌کنندگان رنو باید بسرعت پاسخگوی نارضایتی احتمالی مشتریان خود باشند و در رفع سریع مشکلات احتمالی بکوشند.سارله دپوت خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از تأمین‌کنندگان ایرانی (قطعه سازان ایرانی) شرایط مناسبی به لحاظ تولید کیفی و رعایت استانداردهای لازم دارند اما برای آنکه با تولیدکنندگان اروپایی همتراز شوند باید بیش از گذشته تلاش کنند و سطح خود را بالا ببرند.

    همچنین در کنار بالا بردن کیفیت نیاز است که قطعات با قیمت رقابتی عرضه شود چرا که هدف اصلی رنو، طراحی و ساخت خودرویی ارزان ولی با کیفیت برای خریداران خودرو است. وی افزود: تیم‌های تخصصی رنو-نیسان می‌توانند در زمینه بهینه‌سازی هزینه‌های تولید به قطعه سازان ایرانی کمک کنند چرا که این افراد می توانند جزئیاتی را تشخیص دهند که ممکن است قطعه سازان در اثر دلمشغولی‌های روزمره قادر به تشخیص آن نباشند. این مشاوران به دلیل دسترسی داشتن به اطلاعات جهانی خرید مواد اولیه، انرژی و هزینه‌های تولید می‌توانند قطعه سازان ایرانی را در بهینه‌سازی مراحل تولید یاری کنند.رنو هرگز فرصت‌های مناسب برای همکاری با قطعه سازانی که پیشنهادهایی  مناسب از نظر کیفیت و قیمت را دارند نادیده نمی‌گیرد و برای بررسی چنین پیشنهادهایی همیشه آماده است. اما قطعه سازان نیز باید با سرمایه‌گذاری مناسب و تأمین قطعات با تکنولوژی جدید زمینه را برای طرح‌های آتی هموار سازند.

    قطعه سازان ایرانی باید تیم‌های مهندسی خود را تقویت کنند
    فیلیپ پریه،قائم مقام مدیریت مهندسی رنو – نیسان هم در مورد همکاری با ایران ابتدا توضیح داد: 4 مرکز مهندسی اصلی رنو در رومانی، کره، برزیل و هندوستان دو وظیفه اصلی طراحی و توسعه خودرو در مرحله اول و پس از آن صنعتی‌سازی و عرضه انبوه خودرو را به عهده دارند که ایران در زیر گروه مرکز رومانی به فعالیت می‌پردازد. حال که قرار است قطعه سازان ایرانی به تأمین‌کنندگان رنو ملحق شوند ضروری است که رویه‌های مهندسی و کیفی رنو در مراحل تولید را رعایت و به آنالیزهای کیفی توجه کنند.وی تأکید کرد: برای به‌کار بردن استانداردهای رنو در تولید ، قطعه سازان ایرانی نیاز دارند تیم‌های مهندسی خود را تقویت کنند تا بتوانند در طول طرح و دوره عمر محصول در داخلی‌سازی قطعات مشارکت کنند. لذا ما از تأمین‌کنندگان واجد شرایط ایران برای پیوستن به زنجیره جهانی رنو استقبال می‌کنیم.

    به جای دوباره کاری هم‌افزایی کنیم
    در این میان پیمان کارگر،مدیر عامل شرکت رنو پارس و قائم مقام منطقه آفریقا، خاورمیانه و هندوستان شرکت رنو گفت: شرکت رنو متعهد است که شریک استراتژیک صنعت خودروی ایران باقی بماند. لذا این امر به ما دیکته می‌کند که در زمینه تولید قطعه و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.وی فعالیت‌های رنو در ایران را محور 5 بخش شامل سرمایه‌گذاری با مشارکت شرکای ایرانی، استراتژی پلت‌فرم، سیاست داخلی سازی، انتقال تکنولوژی و دانش فنی وکیفیت بالای محصولات دانست و اظهار داشت:  اگر به موضوعات عنوان شده با فوریت بپردازیم نحوه سرمایه‌گذاری رنو در ایران از آنجا که بر اساس مشارکت با خودرو سازان ایرانی است، برای ما اهمیت دارد که به جای دوباره کاری برای ساخت کارخانه، از ظرفیت‌های موجود شرکای تجاری خود استفاده و به جای آن با هم‌افزایی و سرمایه‌گذاری در فناوری مهندسی به ساخت و ارائه سریع‌تر محصولات توجه کنیم.

    وی با اشاره به تمایل رنو برای داخلی‌سازی محصولات رنو در ایران و اینکه هدف رنو 80درصد ساخت داخل برای تمامی محصولات خود در ایران است ،افزود: قطعه سازان ایرانی وظیفه مهمی در تأمین قطعه و تولید کیفی محصولات مورد نیاز رنو دارند.اگر بتوانیم همکاری‌ها را آغاز کنیم صنعت خودروی ایران در دور جدید همکاری‌ها متحول خواهد شد. کارگر با اشاره به اینکه رنو نه تنها به طرح‌هایی که امروز وجود دارند ادامه خواهد داد بلکه بزودی فصل جدیدی از فعالیت خود در ایران را آغاز خواهد کرد، گفت: در چارچوب فعالیت‌های جدید برای بالا بردن سرعت صنعتی‌سازی محصولات رنو و بالا بردن بهره‌وری، ما در نظر داریم نقش بیشتری را در فعالیت های صنعتی با شرکای خود بر عهده بگیریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو