فونیکسریمکسبهتام

در سفر وزیر امور خارجه ایران به فرانسه عنوان شد

سرمایه‌گذاری مشترک ایران و فرانسه در حوزه خودرو

عصر خودرو- وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای فرانسوی خود از گسترش همکاری‌های ایران و فرانسه خبر داد و فعالیت در زمینه تولید خودرو را یکی از این زمینه‌های مشترک دانست.

سرمایه‌گذاری مشترک ایران و فرانسه در حوزه خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، محمدجواد ظریف در سفر به فرانسه در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه این کشور گفت: توافق اخیر این امکان را فراهم کرده که این دو کشور در حوزه خودرو برای سرمایه‌گذاری پ. سی با ایران‌خودرو فعالیت کنند و این توافق زمینه همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری به نفع مردم ایران و فرانسه را فراهم کرده است.

    همچنین وی در سخنرانی خود در جلسه کمیسون امور خارجه و دفاع سنای فرانسه تصریح کرد: شرکت‌ها و بانک‌های فرانسوی نباید از شعارهای انتخاباتی یکی از کاندیداها در آمریکا نگران باشند زیرا هیچ کس نمی‌تواند توافق را پاره و یا مذاکره را تکرار کند.

    ظریف افزود: ایران هم 118 هواپیمای ایرباس و هم 100هواپیمای بویینگ را می‌تواند بخرد و بدون شک خرید هواپیما از آمریکا، تنگناهای خرید از ایرباس را حتما رفع می‌کند.

    آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، همچنین وی به دیگر حوزه‌های همکاری ایران و فرانسه اشاره کرد و گفت: همکاری‌های فرهنگی، در زمینه دانشجو و علمی و همکاری در زمینه گردشگری بسیار زیاد است و دو کشور می‌توانند بیشتر فعالیت کنند و تاکنون هم توافق‌هایی که در سفر آقای روحانی به فرانسه انجام شد و دارد انجام می‌شود و امیدواریم بیش از گذشته باعث همکاری و همفکری بین دو کشور شود.

    تاکید بر حل مشکلات بانکی از دیگر سخنان ظریف در سفر به پاریس بود. ظریف در این خصوص تاکید کرد: برای اجرای قراردادهای میان ایران و فرانسه هنوز مشکلات بانکی وجود دارد که باید حل شود.

    به گفته ظریف زمینه‌های مشترک فرهنگی و تاریخی میان دو کشور عاملی است که سبب می‌شود ایران و فرانسه بتوانند هم در حوزه‌های اقتصادی و هم تاریخی و علمی و گردشگری تعاملات و مناسبات گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشند.

    تاکید ظریف بر پایبندی ایران بر توافق هسته‌ای و عمل به تعهدات خود، ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان، همکاری در زمینه‌های مشترک عملی و تاریخی از دیگر محورهای سخنرانی ظریف در این شست مشترک بود.

    او با بیان این که اجرای توافق هسته‌ای به لحاظ مقررات و قوانین هیچ مانع و مشکلی ندارد، افزود : گروه‌هایی در آمریکا تلاش می‌کردند تا توافق هسته‌ای شکل نگیرد اتفاقا در فرانسه هم‌ چنین تلاشی صورت گرفت اما امروز همه ما یک توافق داریم که به تایید همه طرف‌ها، آژانس و سازمان ملل رسیده است.

    وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این نشست خبری مشترک با بیان اینکه کشورش می‌تواند شریک بزرگی برای ایران باشد، گفت: به دنبال همکاری درازمدت در تجارت و اقتصاد و همکاری صنعتی و رسیدن به نتیجه با تهران هستیم. توافق با ایران خودرو که به ارزش 400 میلیون یورو در طول چهار سال سرمایه‌گذاری شده و این برای هر دو کشور جالب است و این نشان می دهد موسسات فرانسه در ایران می خواهند سرمایه گذاری کنند.

    وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه چه تمهیداتی از سوی فرانسه برای مقابله با تحریم و ترس بانک‌ها ار معامله با ایران چیده شده گفت: فرانسه خیلی فعال است که این تحریم‌ها برداشته شود و من هیچ فرصتی را برای مطرح کردن این موضوع با همکارم جان کری (وزیر خارجه آمریکا) از دست نمی‌دهم.

    آیرو همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که گفت در دهه نود میلادی تجربه خوبی از حضور شرکت‌های اقتصادی خصوصا توتال در ایران وجود داشت و اینکه آنها در آن زمان قاعده غلط امریکایی‌ها را برهم زدند و اینک هم چنین فرصتی وجود دارد گفت: فرانسه به این روحیه که توضیح دادید قائل است و در تلاش است با تمام این همکاری‌ها و گروه‌های کاری، این تحریم‌ها برداشته شود. وی افزود: می‌دانید که الان در وضعیت عوض شدن رئیس جمهوری هم در اینجا و هم در آمریکا هستیم. نگاه ما متمرکز است و این مذاکرات را با دقت دنبال می‌کنیم.

    گفتنی است که در سال جاری این سومین سفر دیپلماتیک ظریف به اروپاست. وی به دعوت رسمی ژان مارک آیرو، همتای فرانسوی خود از روز دوشنبه به فرانسه رفته است. سفر به هلند بخش دیگر برنامه سفر محمدجواد ظریف بود و وی پس از اتمام این برنامه برای شرکت در اجلاس شانگهای، به تاشکند، پایتخت ازبکستان می‌رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو