فونیکسریمکسبهتام

طرح زوج و فرد ماندنی شد

دلیل چراغ سبز پلیس به طرح کاهش

عصر خودرو- قرار بود طرح کاهش جایگزین طرح زوج و فرد در پایتخت شود اما به گفته مدیران شهری اجرای این طرح در فاز نخست سبب حذف این طرح نخواهد شد.

طرح زوج و فرد ماندنی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، شهرداری تهران از سال گذشته به دنبال اجرای طرحی است که به جای اولین عدد سمت چپ پلاک خودروها، میزان آلایندگی آنها محدودیت های حضورشان در سطح معابر را مشخص کند.

    طرح پیشنهادی شهرداری که ابتدا LEZ نامیده می شد و سپس نام کاهش را برای آن برگزیدند با مخالفت جدی پلیس روبرو شد. پلیس این طرح را علمی دانسته که در کف خیابان ها قابلیت اجرایی ندارد. به اعتقاد پلیس زیر ساخت های اجرای این طرح در زمستان سال 94 فراهم نبود.

    چراغ سبز پلیس به طرح کاهش

    اما در روزهای نخست فصل تابستان و پس از اجرای طرح سیمفا یا همان سامانه یکپارچه مراکز معاینه فنی ایران  پلیس به اجرای این طرح چراغ سبز نشان داد و اعلام کرد در صورت ابلاغ شورای عالی ترافیک این طرح را اجرایی می کنند.

    قرار است طرح کاهش در سه فاز اجرایی شود. فاز نخست از نیمه شهریور ماه است که در این فاز در محدوده طرح زوج و فرد معاینه فنی خودروها کنترل شده و صرفا به خودروهایی که معاینه فنی داشته باشند اجازه ورود به محدوده زوج و فرد داده می‌شود.

    در فاز دوم بر روی خودروهای انژکتوری و کاربراتوری اعمال محدودیت می‌شود، و در گام سوم نیز اجرای این طرح به کل سطح شهر تهران تسری می‌یابد. در فاز سوم خودروها به سه دسته کاربراتوری، انژکتوری و هیبریدی تقسیم می‌شوند، برای خودروهای هیبریدی سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده و برای سایر خودروها نیز تقسیم بندی رنگی انجام شده است.

    به این ترتیب خودروها با توجه به میزان آلایندگی به چهار دسته قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم می‌شوند. خودروهای قرمز شامل خودروهایی می‌شوند که عمر مفید آنها تمام شده و قادر به پاس کردن معاینه فنی نیستند و در مقابل خودروهای آبی دارای میزان آلایندگی بسیار کم و در حد صفر هستند و استانداردهای یورو5 را نیز پاس کرده‌اند.

    اجرای طرح کاهش آبان ماه

    19 خرداد ماه امسال هیات دولت برنامه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها را در قالب برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دولت برای حل این معضل تصویب و جهت اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد.

    در یکی از بندهای این برنامه به اجرای طرح کاهش نیز اشاره شده بود. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در نشست خبری اخیر خود  به اجرای طرح کاهش در آبان ماه سال 95 اشاره کرده بود.  

    او در خصوص جزییات برش یکساله و مصوبه اخیر دولت توضیح داد: مباحث بسیار خوبی مطرح شده که از جمله بیشتر بر حمایت های مالی بانک ها و دستگاه ها از جایگزینی خودروهای فرسوده تاکید شده است. تنها 22 هزار میلیارد ریال تسهیلات از جانب بانک های عامل جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است تا تسهیلاتی ارائه کنند که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به ویژه کلانشهرها نوسازی شود.

    وی اظهار کرد: خودروسازان و وزارت صنایع موظف شده اند خودروهای تولیدی را با تخفیفاتی به استفاده کنندگان ارائه کنند که این تخفیف باعث می شود بخشی از سود تسهیلات پرداختی جبران شود.

    به گفته وی این مصوبه به دو بخش مهم منابع متحرک و ثابت اشاره دارد که در بخش منابع متحرک بخش اجرایی شدن LEZ مطرح شده است و مقرراتش توسط وزارت کشور آماده شده تا اجرایی شود و زمان اجرای آن نیز اول آبان ماه 1395 اعلام شده است.

    براساس گفته های مدیران شهری طرح کاهش قرار نیست در گام های نخست جایگزین طرح زوج و فرد شود و این دو طرح همزمان اجرایی می شوند که نتیجه آن سخت گیری های بیشتر ترافیکی و محدودیت های ورود به معابر شهری است.

    موضوعی که مدیران شهری در زمان توضیح طرح کاهش به عنوان نقطه قوت آن بیان می کردند و آن را در راستای حقوق شهروندی می دانستند.

    وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این رابطه به مهر گفت: در طرح کاهش که پیشنهاد شهرداری تهران بود درخواست شده بود طرح زوج و فرد برداشته و طرح جدید جایگزین آن شود زیرا هدف ما در اجرای طرح کاهش زیست محیطی و کاهش آلاینده های هوا بود اما به اعتقاد پلیس اجرای این طرح سبب افزایش بار ترافیکی معابر شهر تهران می شود که مطالعات ترافیکی ما نیز نشان داد با اجرای طرح کاهش این اتفاق خواهد افتاد.

    وی ادامه داد: اجرای همزمان طرح کاهش و طرح زوج و فرد سخت گیرانه تر از طرح کاهش است اما به دلیل ملاحظات ترافیکی است به نظر می رسد در گام های نخست طرح زوج و فرد حذف نشود.

    به گفته وی طرح کاهش هدفمند تر است زیرا تاکید بر ملاحظات زیست محیطی و آلودگی هوا دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو