فونیکسریمکسبهتام

معرفی لندروور دیسکاوری اسپرت به بهانه ورود «لندروور/رنجروور» به بازار ایران

زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان

عصرخودرو: لندروور هرچند نسبت به شاسی‌بلند‌های آمریکایی و ژاپنی در تعداد کمتری وارد کشور شدند اما به لطف قابلیت‌های فنی، مشتریان ثابتی برای خود داشتند و توانستند جایگاه برند لندروور را در ایران حفظ کنند. مدل‌های لندروور و رنجروور در سال‌های بعد نیز به تعداد کم به بازار ایران وارد شده است اما اکنون و بر اساس اخبار تایید‌شده، محصولات برند لندروور و رنجروور با اخذ مجوزهای لازم در آستانه ورود به بازار ایران هستند و می‌روند تا بار دیگر خاطرات خوب نسل‌های پیشین خود را این بار با ظاهری جدید زنده کنند.

زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان
  • زیبا در شهر قدرتمند در کوهستان

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»، مالکیت این دو برند (و البته جگوار) هم‌اکنون در اختیار شرکت تاتا هندوستان است اما مراکز طراحی و مهندسی همه این برندها در انگلستان قرار دارد و خودروها همچنان با کیفیت بین‌المللی و برای بازارهای جهانی تولید می‌شوند. با توجه به قوانین محدودکننده در زمینه حجم موتور خودروهای وارد شده به کشور، در حال حاضر دو مدل لندروور دیسکاوری و رنجروور ایووک مجوز ورود به کشور را دارند که در این شماره به ‌مرور لندروور دیسکاوری خواهیم پرداخت؛ خودرویی که با توجه به قیمت و البته توانایی‌های فنی می‌تواند با ورودش تحولی بزرگ در بازار شاسی‌بلند‌های کشور باشد.

این یک لندروور کاملا جدید است
وقتی تمرکزتان در بازار روی تولید خودروهای شاسی‌بلند است باید تلاش کنید طیف مختلفی از علاقه‌مندان را به سمت برند خود جذب کنید و این دقیقا کاری است که لندروور با معرفی دیسکاوری اسپرت در سال 2014 انجام داد و البته موفق هم بود. شروع لندروور دیسکاوری اسپرت به مدلی با عنوان دیسکاوری بازمی‌گردد که لندروور از اواخر دهه 80 میلادی آن را در خط تولید خود داشت. این خودرو یک شاسی‌بلند با مفهوم کلاسیک آن است که در آن تلاش شده جنبه‌های یک خودروی آفرود با راحتی محصولات لوکس ترکیب شود. این ترکیب ایده مناسبی بود و توانست تا حد زیادی مشتریان لندروور را افزایش دهد چراکه قیمت این خودرو از مدل‌های رنجروور پایین‌تر بود اما در عین حال امکانات رفاهی مناسبی برای آن در نظر گرفته می‌شد تا درنهایت دیسکاوری به خودرویی محبوب در طیف محصولات لندروور تبدیل شود. دیسکاوری خودروی توانمندی است اما طراحی آن در نسل‌های پیشین و حتی نسل فعلی بیشتر شبیه طرح‌های سنتی رنجروور است و این مسئله باعث شده بیشتر خودرویی مورد پسند خانواده‌ها باشد تا جوانان. لندروور برای رفع این مشکل، در نمایشگاه خودروی نیویورک در سال 2014، مدل جدیدی را به‌عنوان زیرمجموعه دیسکاوری معرفی کرد که طراحی آن کاملا بر مبنای نیازهای جوانان علاقه‌مند به خودروهای شاسی‌بلند است. این خودرو با ایده‌هایی اسپرت‌تر از دیسکاوری طراحی شده بود و به همین مناسبت نام دیسکاوری اسپرت را به خود گرفت تا به این ترتیب یکی از اعضای جدید و البته محبوب خانواده لندروور/رنجروور متولد شود. این خودرو در طیف محصولات لندروور جایگزین مدل فریلندر شده است و در مدت حضورش نشان داده بیش از هر چیز به دلیل طراحی اسپرت‌ترش، موردپسند بازار واقع شده است.


سوار بر شاسی فورد
لندروور هرچند مدتی است از سوی تاتا هندوستان خریداری شده و مدیریت می‌شود، اما همچنان در بعضی از بخش‌ها وابستگی‌هایی به فورد دارد و این مسئله را می‌توان در شاسی دیسکاوری اسپرت دید؛ جایی که شاسی این خودرو با طیفی از محصولات فورد، ولوو و البته دیگر محصولات لندروور مشترک است. لندروور دیسکاوری اسپرت روی پلت‌فرم EUCD تولید می‌شود که خودروهایی همچون ولوو XC60، ولوو V60، فورد موندئو و لندروور ایووک نیز‌ روی آن تولید می‌شوند. این شاسی انعطاف بسیار زیادی در زمینه طراحی دارد و طیف گسترده‌ای از خودروها، از شاسی‌بلند‌های کوچک تا سدان‌های لوکس خانوادگی بر اساس آن تولید شده است و البته توانایی‌های خود را در همه این خودروها نشان داده است.

یک اتاق جادار، هدیه لندروور برای خریداران
لندروور دیسکاوری اسپرت هرچند با ذهنیت خودرویی اسپرت‌تر نسبت به دیسکاوری طراحی شده است اما این مسئله به معنای آن نیست که با خودروی کوچکی طرف هستید، ضمن آنکه فضاسازی لندروور را می‌توان بسیار عالی دانست چراکه فضای داخلی مناسبی در این خودرو وجود دارد. طول دیسکاوری اسپرت 4.6 متر است که از این نظر می‌توان آن را شاسی‌بلندی در ابعاد متوسط دانست اما باوجود این، فاصله محوری آن 2.7 متر است و به این ترتیب باوجود آنکه از نظر طول از خودرویی مانند لکسس RX کوچک‌تر است اما فاصله محوری نزدیک به RX دارد. با توجه به این فاصله محوری، دیسکاوری اسپرت را می‌توانید حتی به صورت 7صندلی نیز سفارش دهید هرچند به صورت استاندارد با 5صندلی به بازار عرضه می‌شود. فضاسازی مناسب این خودرو در بخش بار نیز ادامه پیدا کرده است به‌گونه‌ای که در حالت 5صندلی، دیسکاوری اسپرت 981 لیتر فضای بار را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و با خواباندن صندلی‌ها این فضا تا 1698 لیتر نیز افزایش پیدا می‌کند تا به این ترتیب دیسکاوری اسپرت بتواند در یک سفر خانوادگی به‌خوبی از پس نیازهای خریداران برآید.

قوای محرکه؛ قدرت بالا و مصرف سوخت کم
لندروور‌ روی این خودرو طیفی از موتورهای بنزین‌سوز و دیزلی را عرضه می‌کند اما نمونه‌هایی که بر اساس قوانین وارد بازار ایران می‌شوند، مجهز به موتور 2 لیتری جدیدی هستند که به صورت مشترک از سوی جگوار و لندروور توسعه داده شده است و با برخورداری از توربوشارژر، می‌تواند ترکیبی از قدرت بالا و مصرف سوخت اقتصادی را ایجاد کند. این موتور که در طیفی از محصولات جگوار و لندروور (شامل مدل ایووک) استفاده می‌شود، در دیسکاوری می‌تواند 240 اسب بخار قدرت و 339 نیوتن‌متر گشتاور (در دور موتور 1750) تولید کند که برای خودرویی در این کلاس ارقام بسیار مناسبی است به‌ویژه که گشتاور بالای این موتور در دورهای پایین به دست می‌آید و به این ترتیب این خودرو از کشش بسیار خوبی برخوردار خواهد بود. گیربکس مورد استفاده در این خودرو، نمونه‌ای 9 سرعته از محصولات شرکت معتبر ZF است که در حال حاضر جدیدترین گیربکس تولیدی توسط این شرکت به شمار می‌رود. تعداد دنده‌های بالا در این گیربکس باعث می‌شود تعویض دنده بسیار نرمی داشته باشد و مهم‌تر اینکه مصرف سوخت را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. لندروور دیسکاوری اسپرت به صورت استاندارد به سیستم چهارچرخ متحرک مجهز است هرچند امکان سفارش آن به صورت تک‌دیفرانسیل نیز وجود دارد اما لندروور علاوه بر قابلیت‌های شهری،‌ روی قابلیت‌های خارج از جاده آن نیز تلاش زیادی کرده است به‌گونه‌ای که می‌توان آن را ‌روی 4 وضعیت سطوح شنی، برف، گل‌ولای و سطوح سنگی تنظیم کرد تا سیستم انتقال قدرت، تنظیمات سیستم تعلیق، توان خروجی موتور و تعویض دنده‌های گیربکس به صورت خودکار با شرایط موردنظر راننده تطبیق شوند. البته همه اینها به معنای ضعف این خودرو در مسیرهای شهری نیست چراکه لندروور به‌خوبی توانسته دو دنیای جاده و خارج از جاده را ترکیب کند. به این ترتیب دیسکاوری اسپرت شاسی بسیار محکمی برای تردد در مسیرهای خارج از جاده دارد و به‌خوبی می‌تواند در این زمینه به راننده کمک کند اما در عین حال در رانندگی شهری خودروی نرمی است و آسایش کاملی را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند.

جدیدترین فناوری‌ها‌ در یک بسته‌بندی زیبا
لندروور علاوه بر قابلیت‌های شهری و جاده‌ای این خودرو، به بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در آن نیز توجه زیادی داشته است تا بتواند این خودرو را در جایگاه یک خودروی کاربردی قرار دهد و در این زمینه موفق نیز بوده است. دیسکاوری اسپرت در تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شود که هر یک از آنها آپشن‌های گوناگونی را به صورت پایه عرضه می‌کنند اما درمجموع این خودرو در مدل‌های پایه نیز خودروی با امکاناتی است. ازجمله آپشن‌های این خودرو می‌توان به سقف پانوراما، چراغ‌های زنون تطبیق‌شونده با پیچ، سنسور چراغ‌های جلو و برف‌پاک‌کن، سیستم تهویه دوگانه خودکار، صندلی‌های چرمی، صندلی‌های جلو برقی حافظه‌دار و تنظیم‌شونده در 10 جهت به همراه گرم‌کن و سردکن، دوربین دید عقب، آیینه میانی تیره شونده خودکار، سیستم صوتی با 17 اسپیکر، سیستم تفریحی و سرگرمی صندلی‌های عقب، باز شدن درب عقب با حرکت پا زیر سپر و ... اشاره کرد.

این خودرو علاوه بر این امکانات رفاهی، انبوهی از امکانات ایمنی را نیز عرضه می‌کند و به لطف این امکانات و البته طراحی مناسب شاسی خودرو توانسته در آزمون‌های تصادف EuroNCAP  5ستاره ایمنی را کسب کند. این خودرو غیر از امکانات ایمنی معمول، سیستم کمکی نزول از شیب‌ها، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل واژگونی را به صورت استاندارد عرضه می‌کند. به‌علاوه سیستم‌های کمکی متعدد رانندگی نیز‌ روی این خودرو نصب می‌شود که بعضی از آنها را می‌توان منحصربه‌فرد دانست. به‌عنوان نمونه، ‌این خودرو به سیستم کمکی عبور از مسیرهای آبی مجهز است که در آن از طریق سنسورهای زیر آینه‌های جانبی، می‌تواند ارتفاع آب را از طریق مانیتور وسط خودرو به اطلاع راننده برساند تا مانع از بروز مشکل در زمان حرکت در مسیرهای آبی شود. دیسکاوری اسپرت همچنین به سیستم کنترل حرکت بین خطوط نیز مجهز است و با نمایش اطلاعات روی مانیتور میانی و اخطار صوتی، عدم حرکت بین خطوط را به اطلاع راننده می‌رساند. سیستم کروز کنترل هوشمند این خودرو مجهز به رادار است  که با بررسی فضای جلوی خودرو از طریق یک رادار، می‌تواند سرعت خودرو را با خودروی جلویی تنظیم کند. به‌علاوه سیستم ترمز اضطراری خودکار نیز روی این خودرو نصب است که در صورت عدم توجه راننده به جلوی خودرو، در صورت نزدیک شدن بیش از حد به مانع، سیستم پس از هشدار صوتی به صورت خودکار ترمزها را درگیر می‌کند تا مانع از بروز حادثه شود. در کنار اینها سیستم کنترل و هشدار نقاط کور نیز از دیگر امکانات دیسکاوری اسپرت است. برای راحتی راننده در زمان پارک، این خودرو به سیستم پارک خودکار و هوشمند مجهز شده است که می‌تواند به صورت خودکار، خودرو را به صورت دوبل یا عادی پارک کند. به اینها دوربین 360 درجه را نیز اضافه کنید تا بدانید راننده در این خودرو تا چه میزان بر محیط اطراف خودرو تسلط دارد. تمام اینها البته تنها بخشی از امکانات دیسکاوری اسپرت است؛ خودرویی که با ورودش به بازار ایران می‌تواند تحولی مهم در این بخش از بازار ایجاد کند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو