فونیکسریمکسبهتام

روندجایگزینی موتورسیکلت کاربراتوری با انژکتوری

حمایت شهرداری از خریداران موتورسیکلت‌های برقی

عصر خودرو- کمتر از ۳ ماه به مصوبه جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری با کاربراتوری باقی مانده است و براساس مصوبه دولت در راستای کاهش آلودگی هوا قرار است از اول مهر ۹۵، موتورسیکلت‌های کاربراتوری شماره‌گذاری نشوند.

حمایت شهرداری از خریداران موتورسیکلت‌های برقی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست و مصرف بهینه سوخت، این نوع موتورسیکلت‌ها 10 برابر خودرو آلایندگی به همراه دارند.   برای آگاهی از اقدامات شهرداری در این زمینه و همچنین انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت سراغ مسئولان مربوط رفته و نظر آنها را جویا شده است.
    بسته حمایتی شهرداری از خریداران
    سیدوحید حسینی، رییس دفتر محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره برنامه‌های شهرداری در بحث کاهش آلودگی هوا با جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: شهرداری براساس سیاست‌های تدوین شده در برنامه 5ساله دوم، از موتورسیکلت‌های برقی حمایت می‌کند اما در زمینه موتورسیکلت‌های سوخت بنزینی برنامه‌ای ندارد. وی افزود: شهرداری تصمیم دارد حمایت‌های لازم را از جدیدترین فناوری تولید موتورسیکلت انجام دهد از این رو از خریداران موتورسیکلت‌های برقی حمایت مالی خواهد کرد.
    وی در پاسخ به اعتراض انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت مبنی بر محدود بودن زمان تعیین شده برای این جایگزینی اظهار کرد: انجین موتورسیکلت‌های زیر 200 سی‌سی هنوز به تولید انبوه نرسیده و آنچه مسلم است ورود موتورسیکلت‌های کاربراتوری بی‌کیفیت از چین در خیابان‌های کشور موجب آلودگی هوای بسیاری شده و به نظر می‌رسد بسیاری از کسانی که اعتراضی به این مصوبه دارند، جزو سازندگان نیستند بلکه واردکنندگان موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت از چین هستند.
    حسینی اظهار کرد: در حال حاضر ایده‌ای که در حال پیگیری است، واردات موتورسیکلت‌های انژکتوری به جای موتورسیکلت‌های کاربراتوری است چرا که بسیاری از موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت در بازار، تولید داخل نیست و وارداتی است.
    عضو هیات علمی دانشگاه شریف، در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری برنامه حمایتی برای تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری دارد نیز اظهار کرد: برنامه شهرداری حمایت از موتورسیکلت‌های روز دنیاست، بنابراین در نظر داریم از هر فرد یا ناوگان حمل‌ونقلی که بخواهد با هدف آلودگی صوتی و همچنین هوا موتورسیکلت‌های مورد استفاده خود را به موتورسیکلت‌های برقی تبدیل کند، حمایت مالی کنیم که این کمک‌ها یا به شکل تسهیلات بلاعوض یا وام‌هایی با بهره کم و حتی بدون بهره است. وی ادامه داد: هر تولیدکننده‌ای در هر جای دنیا موظف است به قوانین زیست‌محیطی پایبند باشد و محصولات خود را بر اساس این قوانین تولید کند چراکه ارزش سلامتی مردم و شهروندان بسیار بالاست و باید به آن احترام گذاشت.
    مزایای موتورسیکلت برقی
    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پاسخ به این پرسش که موتورسیکلت‌های برقی تا چه اندازه می‌توانند جایگزین مناسبی برای موتورسیکلت‌هایی باشند که برای امرار معاش استفاده می‌شوند، گفت: موتورسیکلت‌های برقی و به‌طور کلی محصولات برقی و هیبریدی در همه جای دنیا مشمول یارانه‌های دولتی هستند و از این‌رو می‌بینیم دولت با مصوبه‌هایی که به این منظور دارد حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد و شهرداری نیز با بسته حمایتی خود به‌طور جدی وارد موضوع شده است.
    وی عنوان کرد: ممکن است قیمت موتورسیکلت برقی گران‌تر از موتورسیکلت بنزینی باشد اما در عوض راکب می‌تواند شارژ برق رایگان بگیرد و پول بنزین ندهد. همچنین این امکان وجود دارد که به صورت قسطی نسبت به جایگزینی موتورسیکلت اقدام کند زیرا کارکرد موتورسیکلت بنزینی را دارد که این امر به نفع دارندگان این نوع موتورسیکلت‌ها و کل جامعه است.
    این کارشناس سوخت ادامه داد: جابه‌جایی بارهای سنگین و غیرمتعارف در سطح شهر به‌وسیله موتورسیکلت‌ها خلاف قانون و غیرایمن بوده و هدف این است که با حمایت‌های دولت و شهرداری صنعت موتورسیکلت به سمت استفاده از فناوری‌های روز دنیا حرکت کند.
    محدودیت موتورسیکلت‌های برقی پلاک شده
    رییس دفتر محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که شهرداری حمایت مالی از تولید موتورسیکلت برقی انجام می‌دهد یا خیر نیز گفت: شهرداری تنها از خریداران حمایت می‌کند زیرا درنظر داریم شهروندان به استفاده از موتورسیکلت‌هایی هدایت شوند که از وسایل روزآمدتر که گارانتی و خدمات پس از فروش بهتری دارند. بنابراین شهرداری تنها در زمان خرید وارد می‌شود و حمایت لازم را انجام می‌دهد.
    وی ادامه داد: حمایت از تولید این نوع موتورسیکلت‌ها با وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در حال پیگیری موضوع هستیم در عین حال کار شهرداری نیز حمایت از توسعه این فناوری و ایجاد بازار است.
    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا افزود: در راستای حمایت از تولیداتی که مناسب شهر تهران باشد شهرداری حداقل‌هایی را تعیین کرده است برای نمونه موتورسیکلت باید3کیلووات باشد و با یک بار شارژ حداقل یک کیلومتر حرکت کند که این مشخصات به تمام موتورسیکلت‌سازان اعلام شده و آنها در جریان کار هستند. حسینی همچنین گفت: تعداد موتورسیکلت‌هایی که در بحث برقی توانسته‌اند مجوز لازم برای تولید از وزارت صنعت، معدن و تجارت بگیرند و نیز در بحث پلاک‌گذاری از سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست مجوز داشته باشند، بسیار کم است. بنابراین در بحث تولید موتورسیکلت‌های برقی هنوز محصول پلاک شده‌ای در بازار ندیده‌ایم، تنها چند نمونه که این نیز باعث می‌شود خریداران حق انتخاب چندانی نداشته باشند.
    انجمن به دنبال اجرایی کردن مصوبه جایگزینی
    بهمن ضیامقدم، دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز درباره اقدامات انجام شده از سوی انجمن برای این جایگزینی گفت: بیش از یک سال است که بحث جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با انژکتوری مطرح و انجمن نیز به دنبال کارها بوده است.
    وی ادامه داد: بارها از سوی انجمن اعلام شد که بزرگترین مشکل این جابه‌جایی، موتورسیکلت‌های با حجم کمتر از200 سی‌سی است که انجین آنها باید از چین وارد شود و چین نیز در این‌باره هنوز به دانش لازم دست نیافته چون الزامی وجود نداشته است.
    دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت  تصریح کرد: از بهمن سال 94 که کارگروه آلایندگی این مصوبه ممنوعیت کاربراتوری را ابلاغ کرد به طور جدی شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت داخل به کمپانی‌های چینی فشار آوردند و در حال حاضر مدل‌هایی در حد نمونه آمده است.
    ضیامقدم در ادامه به مشکلات این روند اشاره کرد و گفت: مشکل موجود تنها مربوط به پاس کردن بحث آلایندگی این دسته از موتورسیکلت‌ها نیست. در این صنعت معیار مصرف مهم است که جزو استانداردهای اجباری کشور محسوب می‌شود. ضیامقدم افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله تامین انجین سیستم انژکتوری زیر 200 سی‌سی است. انجمن و تولیدکنندگان داخل در این‌باره در حال بررسی و مطالعه هستند که موتورسیکلت‌های انژکتوری وارد کنند تا با صرف هزینه شاهد بهترین کیفیت باشیم. از این‌رو امیدواریم تا تاریخ تعیین شده تامین انجین این نوع موتورسیکلت‌ها نیز میسر شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو