فونیکسریمکسبهتام

معاون بازاریابی و فروش سایپا مطرح کرد

رکود نمایشگاه‌داران متاثر از پیش‌فروش‌های خودروسازان

عصر خودرو- گزارش‌های هفتگی از بازار عرضه و تقاضای خودرو تکرار واژگانی نظیر رکود و کسادی بازار شده است.از سوی دیگر نمایشگاه‌داران خودرو معتقدند اجرای روش‌های جدید پیش‌فروش خودرو بر رکود این بازار دامن زده و در برخی موارد باعث ایجاد بازار سیاه شده است.

رکود نمایشگاه‌داران متاثر از پیش‌فروش‌های خودروسازان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ،  برای آگاهی از درستی و نادرستی این روند و همچنین روند استقبال از پیش‌فروش‌ها گفت‌وگویی با رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش داخلی سایپا انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
    در حال حاضر سهم سایپا از بازار خودرو چه میزان است؟
    شرکت سایپا پرفروش‌ترین خودرو کشور؛ پراید را با 21درصد سهم بازار در اختیار دارد. فروش پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو کشور پیشتاز فروش در بازار است. بعد از پراید بیشترین سهم فروش در شرکت سایپا به تیبا دیگر محصول این شرکت اختصاص دارد که 9درصد از سهم کل بازار خودرو را از آن خود کرده است.
    همچنین حدود 12 محصول متنوع و جدید از جمله انواع ال 90، پارس تندر، ساندرو در گروه رنو، و 5 نوع برلیانس با ون برلیانس، 2 نوع چانگان و 2 نوع آریو که به عنوان تاکسی استفاده می‌شود، نیز به سبد سایپا اضافه شده است.
    در بخش وانت نیز وانت ریچ، زامیاد و 151، حدود 60درصد از فروش وانت کشور را در اختیار دارند. بدین ترتیب بیشتر فروش خودروهای تجاری سبک در اختیار سایپاست. این شرایط در حالی است که از ابتدای سال تا امروز، سایپا حدود 220 هزار خودرو به فروش رسانده (پذیرش جدید داشته است) که این میزان در مقایسه با ماه‌های مشابه سال گذشته حدود 3برابر شده است.
    استقبال از طرح‌های پیش‌فروش مناسبتی این شرکت چگونه است؟
    از ابتدای امسال تاکنون به طور تقریبی متوسط روزانه پذیرش سایپا 3 هزار دستگاه بوده است. بر همین اساس در نخستین روز از آغاز طرح پیش‌فروش عید فطر، تحویل شهریور تکمیل شد و در حال حاضر تحویل مهر، آبان و آذر با روزانه به طور تقریبی 3 هزار دستگاه نیز در حال تکمیل است.
    مدت زمان تعیین شده برای پیش‌فروش‌ها چگونه است؟
    این زمان بسته نشده و باز است و متقاضیان هر زمان تصمیم به خرید داشته باشند می‌توانند نسبت به خرید اقدام کنند. سایپا بر اساس برنامه‌ریزی تولید خود اقدام به فروش می‌کند بدین ترتیب این شرکت تا شهریور همه خودروهای خود را بر پایه برنامه‌ریزی تولید پیش‌فروش، به فروش می‌رساند و هم‌اکنون برای 3 ماه نخست پاییز نیز امکان ثبت‌نام مهیاست. هم‌اکنون برای 5 ماه بعد نیز سفارش فروش دریافت کرده‌ایم که این روند بعد از 5سال در شرکت سایپا تکرار شده است و سال 94 و سال‌های پیش از آن نیز این شرکت چنین وضعیتی را در فروش تجربه نکرده بود.

     


    می‌توان شرایط خاصی که خودروسازان برای پیش‌فروش تعیین کرده‌اند را دلیل این امر دانست؟
    بله، در حال حاضر حدود 40درصد قیمت خودرو در ابتدا دریافت و باقی هزینه‌ها یک‌ساله، 2 ساله و 3ساله از صفردرصد تا 21درصد قسط‌بندی می‌شود که این شرایط فرصت خوبی برای خرید خودرو خواهد بود.
    در حالی شما از بهبود شرایط پیش فروش خودرو خبر می‌دهید که نمایشگاه‌داران از رکود و کسادی 2ساله بازار خودرو گلایه‌مندند. به اعتقاد شما شرایط فروش خاص خودروسازان تا چه اندازه بر رکود بازار خودرو تاثیرگذار بوده است؟
    اظهارات نمایشگاه‌داران مبنی بر کسادی بازار خودرو کاملا درست است زیرا روش‌هایی که امروز خودروسازان در عرضه محصولات خود به کار بسته‌اند تفاوت زیادی با گذشته دارد که این روند باعث شده خودروسازان اجازه ندهند رکودی که نمایشگاه‌داران با آن درگیر هستند به آنها سرایت کند. امروز مصرف‌کننده می‌تواند به‌طور تقریبی با 8 تا 10میلیون تومان یک پراید یا تیبا خریداری کند در حالی که در گذشته متقاضی با این مبلغ ناگزیر به خرید یک خودرو کارکرده بوده است اما امروز شرایطی از سوی خودروسازان فراهم شده که افراد با همین میزان نقدینگی می‌توانند خودرو صفر خریداری کنند. مسئله بعدی این است که نرخ تسهیلات در حال حاضر 21درصد (ماهانه 1/7درصد) است در صورتی که این نرخ برای نمایشگاه‌داران خودرو سالی 36 تا 48درصد است. از این رو متقاضیان بیشتر راغب هستند تا محصولات را از خودروسازان خریداری کنند. بدین ترتیب نه‌تنها متقاضیان با این مبلغ کم و بهره اندک می‌توانند خودرو جدید با گارانتی داشته باشند بلکه از ایمنی خودرو و سلامت قطعات آن نیز اطمینان خواهند داشت. نتیجه این روند این است که رونق در بازار خودرو برای شرکت‌های خودروساز به‌ویژه شرکت سایپا وجود دارد و بازار خودروهای دست دوم راکد شده است. البته لازم به یادآوری است که کارمزد بانکی و نرخ تسهیلات لیزینگ 31درصد بوده در حالی که نرخ تسهیلات بانکی در حال کاهش است. ضمن آنکه خودروسازان برای مشتریان خود تسهیلات خاصی درنظر گرفته‌اند و بخشی از این نرخ تسهیلات از سوی خودروسازان پرداخت می‌شود. همچنین مبلغ پیش‌پرداخت اولیه، باعث شده تا افراد به جای خرید خودرو دست دوم، خودرو جدید تهیه کنند.
    در حال حاضر برخی معتقدند همزمان با پیش‌فروش خودروها، عرضه خودروهای ثبت‌نامی نیز در بازار کاهش می‌یابد که همین امر باعث شکل گرفتن بازار سیاه شده است. این روند را تایید می‌کنید؟
    خیر، اینگونه نیست زیرا سایپا تمام خودروهای تولیدی خود را پیش‌فروش نمی‌کند زیرا براساس برنامه‌ریزی تولید، سقف خاصی از خودروها پیش‌فروش می‌شود. برای نمونه چنانچه در آبان امسال 50هزار خودرو تولید داشته باشیم از این تعداد 30هزار دستگاه پیش‌فروش می‌شود و 20هزار دستگاه برای فروش فوری در همان ماه باقی مانده و وارد بازار می‌شود. بنابراین چنین استدلالی درست نیست زیرا خودروسازان روش‌های متفاوتی برای فروش دارند و آمار پیش‌فروش و فروش نقدی در عرضه محصولات را همیشه درنظر می‌گیرند. بنابراین پیش‌فروش باعث افت بازار عرضه نخواهد شد.
    در حال حاضر تعداد دستگاهی که از سوی سایپا به بازار خودرو تزریق می‌شود با توجه به بازار تقاضاست یا سیستم دیگری برای عرضه محصولات تعیین شده است؟
    به‌طور معمول چند ماه پیش از آغاز سال جدید پیش‌بینی از سوی سایپا انجام می‌شود و این آمار ماهانه تغییر می‌کند. به طور قطع تولید خودرو بسته به میزان عرضه تا زمانی که موجودی پارکینگ‌های این شرکت افزایش نیابد و عرضه خودرو دچار افت نشود، انجام می‌شود. چراکه به وجود آمدن بازار سیاه برای شرکت‌های خودروساز نیز مشکل‌ساز است. در نتیجه سایپا با برنامه‌ریزی‌هایی که دارد مانع شکل‌گیری بازار سیاه برای محصولات خود می‌شود.

     


    هم‌اکنون آمار عرضه محصولات شرکت سایپا در بازار روزانه چه میزان است؟
    در حال حاضر سایپا روزانه بالای 2هزار و 100 دستگاه تولید و به همین میزان به بازار عرضه می‌کند. در حال حاضر موجودی پارکینگ‌های سایپا این روزها به کمترین تعداد در چند سال گذشته رسیده و عرضه نیز براساس برنامه است، به‌طوری که حتی مانع توقف یک خودرو در پارکینگ‌ها می‌شویم زیرا به محض تولید به بازار عرضه می‌شود.
    در حال حاضر با وجود رونقی که در بازار عرضه محصولات سایپا به وجود آمده است، بازار تقاضا عددی بیشتر از آمار عرضه را نشان می‌دهد زیرا سایپا خریداران خودروهای دست دوم را ترغیب به داشتن خودروهای جدید کرده است. در حال حاضر جامعه متقاضیان سایپا از نظر درآمدی و میزان نقدینگی به افرادی با 10میلیون تومان، 30میلیون تومان و 50میلیون تومان نقدینگی تقسیم شده‌اند که افراد با تمام این ارقام می‌توانند محصول متناسب با درآمد خود را تهیه کنند. در نتیجه خریداران خودروهای دست دوم نیز به سبد مشتریان سایپا اضافه شده‌اند.
    هم‌اکنون بیشترین گلایه مصرف‌کنندگان از زمان تحویل خودرو ثبت‌نامی و خدمات پس از فروش است که در مورد نخست به نظر می‌رسد با توضیحات شما مشکلی در زمینه خودروهای تحویلی سایپا نباشد اما در زمینه خدمات پس از فروش شرایط به چه شکل خواهد بود؟
    در بحث خدمات فروش، خدمات پس از فروش و نیز در بحث کیفیت، سایپا راه بلندی در پیش دارد و به تمام نظرات مشتریان خود احترام می‌گذارد و به این نظرات نیاز دارد و می‌پذیرد که برای رسیدن به نقطه ایده‌ال راه زیادی درپیش است و با استانداردهای بین‌المللی فاصله دارد.
    هم‌اکنون به‌طور جدی روی کیفیت خدمات فروش (از زمان و نحوه اطلاع از روش‌های ثبت‌نام تا تحویل خودرو) پیگیر موضوع هستیم و به زودی از تک تک مشتریانی که نسبت به خرید از سایپا اقدام می‌کنند نظرسنجی خواهیم کرد. بر این اساس کمیسیون و دستمزد نمایندگان و پاداش فروش کارکنان سایپا براساس میزان رضایت مشتریان پرداخت خواهد شد. در نتیجه رضایت مشتریان اولویت و هدف نخست ماست تا بتوانیم در بازار رقابت با سایر خودروسازان پیشتاز باشیم که این پروژه تعریف شده و به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود. در نتیجه از خریداران شرکت سایپا نظرسنجی می‌شود تا به این ترتیب عملکردها ارزیابی و مشتری‌مداری سرلوحه کار قرار گیرد.

     


    برنامه میزان فروش محصولات تا آخر سال چگونه بوده و آیا تعیین شده است؟
    برنامه تولید در امسال 600هزار دستگاه تعریف شده و هدف دستیابی به این میزان است که امیدواریم بازار فروش آن نیز محقق شود. سایپا به‌طور تقریبی 35/8درصد سهم بازار را در سال 94 در اختیار داشت و از ابتدای سال تا امروز این آمار به 38/50درصد رسیده است. در نتیجه سهم سایپا در بین خودروسازان حدود 3درصد افزایش داشته است که این شرکت درنظر دارد این عدد را به 42درصد برساند. نکته قابل توجه این است که دستیابی به هدف 6 ماهه از سهم بازار، در 3ماه ابتدای سال به وقوع پیوسته که رقم قابل‌توجهی بوده و خوشبختانه این سهم در حال افزایش است که نشانه‌ای از رونق بازار خودروهای شرکت سایپا دارد و این امر باعث می‌شود رتبه بهتری از نظر آمار تولید خودرو داشته باشیم تا به پشتوانه رونق تولید و فروش بهتر، امکان ورود جدی‌تری به مقوله کیفیت فراهم شود که با جدیت این موضوع در حال پیگیری است.
    آیا سایپا برنامه‌ای برای افزایش میزان رضایت مصرف‌کنندگان خود دارد؟
    امسال از نظر رونق بازار و روش‌های فروش، شرکت سایپا موفق بوده و مردم با استقبال خود اعتبار شرکت سایپا را رونق بخشیدند اما این موضوع سایپا را راضی نمی‌کند زیرا درنظر داریم اهتمام ویژه‌ای روی کیفیت داشته باشیم که به زودی ثمره این تلاش در بازار دیده خواهد شد. در نتیجه «کیفیت» در اولویت نخست سایپا خواهد بود. سایپا رونق اقتصادی و فروش خود را پشت‌سر گذاشته و این مسئله از سهم بازار این شرکت و تعداد فروش روزانه آن قابل‌اثبات است. هر سال همزمان با ماه مبارک رمضان به‌ویژه در ایام شب‌های قدر و عید فطر با افت فروش مواجه هستیم اما امسال شرایط متفاوت بوده که این امر نشان می‌دهد برنامه‌ریزی‌های سایپا نتیجه‌بخش بوده است. مورد دیگری که در اولویت اقدامات سایپا بوده، «رضایت مشتریان» است که قرار است از تولید تا تحویل جز به جز رصد شده و نقاط آسیب برطرف شود. همچنین ارتقای «آموزش» کارکنان از دیگر برنامه‌های شرکت سایپاست تا به استانداردهای بین‌المللی در این زمینه دست یابیم.
    از سوی دیگر سایپا از مشتریان خود درخواست دارد هر گونه وجه در ارتباط با خرید خودرو اعم از طرح خرید خودرو، اتوخدمت و... را تنها به حساب سایپا واریز کنند و چنانچه پیامکی بعد از ثبت‌نام ارسال نشد علت را پیگیری کنند.
    امروز افزایش تعداد خودروهای تولیدی این شرکت با رشد 15درصدی محقق شده و در خودروهای با بازده قیمتی زیر 20میلیون تومان و 75 تا 90میلیون تومان و همچنین خودروهای تجاری سبک بیشترین سهم بازار متعلق به سایپا است.
    در نهایت این که تنوع و توسعه روش‌های فروش ازجمله پیش‌فروش و فروش فوری نقدی و اعتباری، جایگزینی با خودروهای فرسوده، تعویض با خودروهای دست دوم و تاکسی ازجمله طرح‌های جدیدی است که در یک سال گذشته به بازار خودرو شرکت سایپا رونق بخشیده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو