فونیکسریمکسبهتام

بررسی از سهم قطعه‌سازان با ورود خودروهای جدید به چرخه تولید

تحقق افق ۱۴۰۴ با مشارکت زنجیره تامین جهانی

عصر خودرو- مدت زیادی از امضای تفاهمنامه ایران‌خودرو و شرکت پژو فرانسه نگذشته و بر اساس این تفاهمنامه قرار است نخستین محصول مشترک ایران و فرانسه (پژو ۲۰۰۸) در دور جدید همکاری‌ها، اسفند ۹۵ وارد بازار شود؛ خودرویی که اسفند ۹۴ در سوییس رونمایی شد.

تحقق افق ۱۴۰۴ با مشارکت زنجیره تامین جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، حال باید دید ورود یک خودرو جدید که حضورش در جاده‌های اروپایی تازه رقم خورده است تا چه اندازه می‌تواند به صنعت قطعه‌سازی داخل کمک کند. در این میان این پرسش مطرح می‌شود که روند همکاری با قطعه‌سازان داخل برای تامین قطعات خودروهای جدید به کجا رسیده است. بسیاری از قطعه‌سازان در تشریح دلایل موانع صادرات اظهار می‌کنند که خودروهای تولید داخل روزآمد نیستند و قطعه‌سازان برای تامین بازار داخل ناگزیر به تولید قطعاتی با دانش پایین‌تر هستند.


    زنجیره در قراردادهای 19گانه
    محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی برای تامین قطعات مورد نیاز اولیه پژو 2008 به صمت گفت: سلسله قطعاتی مربوط به بدنه و تریم (قطعات داخلی) است که ایران‌خودرو در حال حاضر با چند قطعه‌ساز داخلی در این زمینه همکاری دارد و در حال رایزنی و هماهنگ‌سازی است. بنابراین این همکاری مشترک ابتدا با تولید این قطعات آغاز می‌شود. وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از 19 قراردادی که در جلسه امضای تفاهمنامه ایران‌خودرو و شرکت پژو فرانسه، مورداشاره قرار داد، زنجیره تامین جهانی بود. در این شبکه بر اساس سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌ونچر)، به قطعه‌ساز ماموریت داده می‌شود که بر اساس قطعات موردنیاز خودرو تولیدی توسط سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌ونچر)، اقدام به تامین قطعه کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بدین ترتیب از قطعه‌سازان شرکت پژو دعوت می‌شود تا با هدف همکاری‌ها با قطعه‌سازان داخلی پای میز مذاکره نشسته و برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند بر این اساس قطعه‌سازی که در شبکه (PSA) در حال تامین قطعه است، وارد شبکه جی‌وی (شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران‌خودرو و پژو) می‌شود. وی در توضیح شبکه پی‌اس‌ای و جی‌وی گفت: جی‌وی شرکتی مستقل است که سهامداران آن، دو شرکت طرف ایرانی و فرانسوی با سهم 50 -50 هستند.


    تجهیز سالن تولید مشترک
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهارامیدواری کرد و گفت: انتظار است با توجه به جنس همکاری‌ها، موفقیت‌ها یکی پس از دیگری برای صنعت کشور رقم بخورد زیرا با بازدیدی که طرف‌های فرانسوی از کارخانه‌ها و خط تولید برای تولید خودروهای مورد توافق داشتند، رضایت کامل حاصل شد. وی افزود: البته طرف ایرانی نیز باید رضایت کامل از این همکاری‌ها داشته باشد که بر این اساس موضوع به طور دائم پیگیری می‌شود. وی ادامه داد: بنابراین مراحل اجرایی تجهیز سالن به خوبی در حال انجام است و امیدواریم نصب تجهیزات و ماشین‌آلات تا حدود 40 روز دیگر آغاز شود؛ امری که مورد تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بود تا شرایط برای تولید آماده شود. صالحی‌نیا اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود رسانه‌ها با شرکت ایران‌خودرو تماس داشته باشند و در مدت یکی دو ماه آینده از پیشرفت کار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و از تشکیلاتی که شرکت جی‌وی به‌عنوان اعضا و مدیران و معاونان دارد اطلاعات لازم را کسب کنند تا اطلاع‌رسانی خوبی از پیشرفت کارها در سطح جامعه داشته باشیم.


    اعلام قیمت‌ها از سوی قطعه‌سازان
    در ادامه  سراغ یکی از زیرمجموعه‌های تامین قطعات ایران‌خودرو رفته و از وی روند کار در این همکاری مشترک را جویا شدیم. رضا رضایی، نایب رییس انجمن قطعه‌سازان کشور و مدیرعامل یکی از شرکت‌های قطعه‌سازی در این‌باره گفت: این شرکت برای تامین قطعات شرکت‌های خودروسازی کشور به‌طور تقریبی تک‌سورس است و مذاکرات اولیه از سوی ایران‌خودرو با قطعه‌سازان زیرمجموعه انجام شده است. وی ادامه داد: بر همین اساس مدتی است در ساپکو مجموعه‌ای تشکیل شده و شرکت پژو با ساپکو و ایران خودرو به طور مشترک در حال همکاری است و از بسیاری سازندگان درخواست کرده تا با توجه به اطلاعات فنی که در اختیار آنها قرار گرفته، قیمت خود را در زمینه تولید قطعات موردنیاز اعلام کنند. او افزود: فورشیا یکی از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است که سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌ونچر) دوم را با این شرکت دارد، سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌ونچر) نخست در تولید صندلی خودروها فعالیت دارد و نزدیک به یک دهه است که با فورشیا در حال همکاری هستیم. رضایی درباره روند کار انتخاب قطعه‌سازان داخلی برای همکاری نیز گفت: قیمت‌ها از سوی قطعه‌سازان داخلی اعلام شده و به‌طور تقریبی تا چند هفته آینده بخش عمده‌ای از قطعه‌سازانی که قادر به همکاری با ایران‌خودرو هستند، انتخاب می‌شوند. نایب رییس انجمن قطعه‌سازان کشور در ادامه توضیح داد: این سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌ونچر) مربوط به همان شرکت جی‌وی است که از قطعه‌سازان داخلی خواسته با توجه به شرایط خود، قیمت موردنظر خود را اعلام کنند. به نظر می‌رسد به زودی کار با قطعه‌سازانی که می‌توانند در فاز نخست همکاری داشته باشند آغاز شود.


    برون‌رفت از چالش کیفیت
    رضایی درباره همکاری‌های بین‌المللی و تاثیرات آن نیز اظهار کرد: یکی از امتیازات کار با خودروسازان بین‌المللی برون‌رفت از چالش‌های مربوط به کیفیت محصولات و دستیابی به فناوری‌های جدید و در نهایت تولید خودروی مدرن امروزی است. وی ادامه داد: وقتی شرکت‌های بین‌المللی وارد کشور شود، بستر سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌ونچر) فراهم می‌شود در این شرایط بهتر است همکاری‌ها مشارکتی باشد تا اینکه به ارائه لیسانس ختم شود زیرا دانش فنی قطعه‌سازانی که با شرکت‌های بین‌المللی همکاری دارند، برای تامین قطعاتی که هایتک هستند، بالا می‌رود. نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان افزود: مدیریت ایران‌خودرو هوشمندانه عمل کرده و در قراردادهای جدید، انتقال دانش فنی و صادرات در بخش خودرو و قطعه نیز پیش‌بینی شده است. بدین ترتیب بستر مشارکت قطعه‌سازان داخلی با تیر وان‌های بین‌المللی فراهم شده و امیدواریم این امر منجر به همکاری مستقیم قطعه‌سازان داخل و تامین‌کنندگان بین‌المللی شود تا در آینده صنعت قطعه‌سازی کشور مستقل از صنعت خودرو صادرات قطعه داشته باشد. رضایی تاکید کرد: در بعضی قطعات امکان رقابت‌پذیری در داخل وجود دارد و اگر دانش فنی و فناوری روزآمد باشد، از نظر مواد اولیه و شاخص‌های دیگر مزیت‌های رقابتی بسیاری وجود دارد و امکان حضور در بازارهای هدف خارجی برای کشور فراهم است. رضایی یادآور شد: ترکیه در حال حاضر از همین روش افزون‌بر 7 تا 8میلیارد یورو صادرات دارد که امیدواریم در افق 1404 قطعه‌سازان داخلی ضمن تامین نیاز بازار داخل، موفق به صادرات 6میلیارد دلاری قطعات شوند.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو