فونیکسریمکسبهتام

اما و اگرهای صادرات خودرو ایران

عصر خودرو- رئیس قطعه سازان می گوید تا پایان امسال باید یک میلیون خودرو به خارج از کشور صادر کند.به گفته او، ایرن توان و ظرفیت این اقدام را دارد این در حالی است که عضو فدراسیون حمل و نقل ایران نظر دیگری دارد. او معتقد است که باید مشکلات این صنعت رفع شود تا ایران توانایی های لازم را برای صادرات کسب کند.

اما و اگرهای صادرات خودرو ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»به نقل از اگزم نیوز، تولید خودروی ایران شاید که کم و پیش پاسخگوی نیاز داخلی باشد اما هنوز برای صادرات به خودکفایی نرسیده است. افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و همچنین عدم پرداخت تسهیلات به قطعه سازان همانند تحریم یکی از مهمترین علت افزایش قیمت انواع خودرو و مشکلات بر سر راه صادرات است.

    بلاتکلیفی در قیمت ارز و کمبود نقدینگی موجب بحرانی شدن وضعیت قطعه سازان داخلی است. این در حالی است که به گفته کارشناسان صنعت خودرو بانک‌ها هم نیز از پرداخت تسهیلات به قطعه سازان خود داری می‌کنند.

    حال با این وضع قرار است ایران تا پایان سال جاری  یک میلیون خودرو  صادر کند اما چطوری هنوز معلوم نیست.اگرچه عضو انجمن قطعه سازان ایران معتقدند که صادرات این میزان خودرو شدنی است.

    این گزارش حاکی است،  مسئولان اعلام کرده اند که برنامه اشان برای صادرات امسال یک میلیون دستگاه است که ارزش آنها نزدیک به 15 میلیارد دلار برآورد شده این در حالی ست که اکنون کشورهای همسایه مانند ترکیه بیش از این میزان خودرو صادر می کنند.

    بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو  می گویند که تولید خودرو در کشور با مشکلات مربوط به خود مواجه است و در شرایطی که برای پاسخ به نیازهای داخلی دچار مشکل هستیم چطور می شود صادر کرد..

    چندی پیش هم مجتبی خسروتاج،  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از هدفگذاری صادرات 68 میلیارد و 700 میلیون دلاری در سال 95 خبر داده بود که 600 میلیون دلار از آن سهم صادرات خودرو تعیین شده است.

    ایران در سال 2015 میلادی، در مجموع 982 هزار و 337 دستگاه تولید کرد که نسبت به سال 2014 9.9 درصد کاهش یافت.

    به طور میانگین خودروسازان داخلی سالیانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه انواع خودرو تولید می کنند که 250 هزار تا 300 هزار دستگاه خودرو کامل تولید شده در دو شرکت ایران خودرو و سایپا به بازارهای هدف صادر می شود.

    به گفته مسئولان پیش بینی می شود با گام های جدیدی که خودروسازان کشور در زمینه تحقیق و توسعه برداشته اند بتوان تا افق 1404 یک سوم محصول های تولیدی را به خارج از کشور صادر کرد.

    بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در افق 1404، باید تولید به سه میلیون دستگاه در سال افزایش یابد و یک سوم آن صادر شود.

    در همین راستا مسعود دانشمند، عضو فدراسیون حمل و نقل ایران  در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: حداکثر ظرفیت داخلی تولید خودرو در سال معادل یک میلیون تن است این در حالی است که بازارهای داخلی نیز نیازهایی دارند در نتیجه نمی توان به طور قاطع در مورد تولید و نوسانات نیازهای داخلی، صحبت کرد.

    وی ادامه داد: متاسفانه، تولید و فروش خودرو در بازار ابران بدون هیچ برنامه به روزی  تولید می شود به عبارتی خودروهای ایرانی، توان رقابت با خودروهای جهانی و حتی آسیایی را ندارند ضمن این که ما هنوز نتوانستیم در صادرات بازاری داشته باشیم.

    به گفته دانشمند، حتی هیچ گونه بازارهای صادراتی در کشورهای هم سطح خود مثل، سنگال، ونزوئلا نداریم.

    نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل بازرگانی ایران گفت: باید بازنگری دوباره در سیاست های خودروی کشورمان داشته باشیم. به عبارتی باید قیمت تمام شده کالا به شکلی باشد که قابلیت رقابت در بازارهای جهانی بدون یارانه (سوبسید)، را داشته باشیم.

    دانشمند در بخش دیگری از سخنانش به ارائه مثالی پرداخت و گفت: اگر قیمت های ما در بازارهای جهانی از لحاظ کیفیت و کمیت قابل رقابت با خودروهای تولید مالزی قابل رقابت باشه پس خودروهای داخلی توان رقابت با بازارهای بین المللی را دارد ولی اگر غیر از این مورد باشد باید برنامه ریزی مناسبی برای وضعیت خودروی داخلی داشته باشیم.

    به گفته او، در بحث صادرات خودرو دارای مشکلات بنیادی هستیم که تا بر طرف نشود هیچ اتفاق خاصی در زمینه صادرات نمی افتد.

    به گزارش اگزیم نیوز،  در 12 ماهه سال گذشته،12 میلیون دلار به وزن 2000 تن خودرو به سایر کشورها صادر شد که در سه ماهه اول سال جاری تعداد 917 خودرو با ارزش دلاری 5 میلیون و 400 هزار دلار بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو