فونیکسریمکسبهتام

در روز مجامع خودروسازان

یوزانس یک میلیارد دلاری برای سایپا، غیبت فیات

عصر خودرو-ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه ۳۱ تیرماه، مجمع عمومی عادی سالانه سه شرکت خودروساز برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۴، به صورت همزمان برگزار شد و فرصتی برای مدیران عامل دو غول جاده مخصوص بود تا از عملکرد خود در یک سال گذشته دفاع کرده و از آینده ای روشن با شرکای خارجی سخن بگویند.

یوزانس یک میلیارد دلاری برای سایپا، غیبت فیات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به  فرصت امروز ، همزمان با مجمع عمومی دو شرکت ایران خودرو و سایپا، مجمع عمومی گروه بهمن هم که به تازگی تغییرات عمده ای در ترکیب سهامداران خود داشته، با حضور سهامداران جدید برگزار شد اما بخش خصوصی برخلاف دولتی ها باز هم ترجیح داد بدون سروصدا گام بردارد و خبر ویژه ای از این مجمع بیرون نیامد. البته همزمانی برگزاری دو مجمعایران خودرو و بهمن موجب شد که به دلیل مشترک بودن برخی از سهامداران، کروزی ها دیرتر در مجمعایران خودرو حضور پیدا کنند. مدیرعامل های نارنجی و آبی پوشان جاده مخصوص اما حرف های زیادی برای گفتن داشتند. هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرویی که به دلیل درخواست سهامداران برای شفاف سازی مالی از بازرس، با وجود دعوت از سهامداران، یک هفته مجمع خود را به عقب انداخت، از همه شرکای آینده این شرکت سخن گفت اما نامی از فیات کرایسلر ایتالیایی که پنج ماه پیش از آن به عنوان شریک استراتژیک ایران خودرو نام برده بود، حرفی به میان نیاورد تا مشخص شود مذاکرات با فیات آنگونه که باید جدی نبوده است.

    یکه زارع با بیان اینکه قیمت فعلی زیبنده سهام ایران خودرو نیست، اظهار کرد: پس از مجمع امروز و در نخستین روز بازگشایی نماد، شرکت سمند با نگاه و رویکردی کاملا متفاوت عمل خواهد کرد تا ایران خودرو به عنوان لیدر بازار سرمایه، جایگاه مناسبی داشته باشد.

    او کنایه ای هم به عملکرد مدیرعامل سایپا زد و اظهار کرد: تجدید ارزیابی فرصت بسیار خوبی برای همه شرکت هاست، اما هر حرکتی انجام می شود باید به گونه ای باشد که منافع همه ذی نفعان داخلی و بیرونی شرکت در نظر گرفته شود.

    واگذاری 28شرکت زیرمجموعه ایران خودرو

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به زیان انباشته این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه زیان انباشته حاصل برخی اتفاقات گذشته است، اما با تمام توان و جدیت در حال تلاش برای کاهش این عدد هستیم. در این راستا برای به صفر رساندن این زیان از هر ابزار مدیریتی و مالی استفاده خواهیم کرد. وی افزود: واگذاری 28شرکت زیرمجموعه ایران خودرو را در سال 95 در دستور کار قرار داده ایم و برای تعدادی از آنها نیز مشتریانی اعلام آمادگی کرده اند. همچنین سال 93 نزدیک به هزار میلیارد و در سال 94 نیز بیش از 300میلیارد کاهش هزینه را مدیریت کرده ایم که اگر این اقدامات نبود، امروز زیان بسیار بیشتری را شاهد بودیم.

    سیاز، بالرو و ویتارای جدید هم می آیند

    یکه زارع در ادامه از مرحله جدید همکاری این شرکت با سوزوکی ژاپن سخن گفت و افزود: با این شرکت مذاکره های بسیار خوبی داشته ایم و علاوه بر ویتارای جدید، دو محصول جدید «سیاز»و «بالرو» را نیز به صورت مشترک تولید و به بازار عرضه خواهیم کرد.
    البته طبق گفته او سوزوکی تنها شریک ژاپنی ایران خودرو نخواهد بود و داتسون نیز به این جمع اضافه خواهد شد. یکه زارع در این زمینه افزود: مذاکره با شرکت داتسون ژاپن نیز از مدتی قبل آغاز شده و براساس آن ایران خودرو شریک تجاری این شرکت ژاپنی در ایران خواهد بود. همکاری با داتسون در مرحله مذاکره است تا به انعقاد قرارداد منجر شود. البته باید در نظر داشت که مذاکراتی از این دست، معمولا بین یک تا یک و نیم سال طول خواهد کشید.

    ایجاد دو شرکت مشترک با بنز تا دو ماه آینده

    یکه زارع جزییات بیشتری از همکاری ایران خودرو با بنز را نیز تشریح کرد و افزود: قرارداد همکاری ایران خودرو و بنز نیز تقریبا نهایی شده و تا دو ماه آینده به امضا خواهد رسید.

    او گفت: براساس این قرارداد دو شرکت مشترک در زمینه «تولید» و «فروش و خدمات پس از فروش» با بنز ایجاد خواهد شد که در شرکت تولیدی 51درصد ایران خودرو و 49درصد بنز سهم خواهد داشت و این میزان سهم در شرکت فروش و خدمات پس از فروش بالعکس خواهد بود.

    ایران خودرو شریک 75درصدی فعالیت رنو در ایران

    مهم ترین خبر مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اما به رنو باز می گشت. رنویی که پیش بینی می شد فعالیت گسترده خود را با خرید یک سایت تولیدی در ایران و با سایپا آغاز کند حالا گویا فقط دو محصول خود را با نارنجی پوشان جاده مخصوص تولید کرده و تمرکز خود را به سمت شراکت با آبی پوشان خواهد برد. یکه زارع در این زمینه گفت: قرار است رنو با سهم 80درصدی با یکی از خودروسازان ایرانی همکاری داشته باشد و دو محصول «سیمبل» و «داستر» را تولید کند، اما طبق قراردادی که به امضا خواهد رسید، سایر محصولات خود را با همکاری ایران خودرو در ایران عرضه خواهد کرد. میزان همکاری ایران خودرو و رنو به گونه ای خواهد بود که 75درصد فعالیت های رنو در ایران را شامل خواهد شد؛ به عنوان مثال فقط در یکی از محصولات تولید مشترک 300هزار دستگاه پیش بینی شده است.

    یوزانس یک میلیارد دلاری برای سایپا

    مهدی جمالی، سکان داری که یک سال از عمر فعالیتش به عنوان مدیرعامل در گروه خودروسازی سایپا می گذرد نیز همه صحبت هایش تحت تاثیر امضای قرارداد سایپا کاشان با سیتروئن بود. شاید بر اثر همین ذوق زدگی هم بود که به حمایت بی چون و چرای دولت از خودروسازان دولتی اعتراف کرد و از حمایت های بی کران وزارت صنعت سخن گفت.

    جمالی در این مراسم با مرور آنچه در یک سال گذشته بر سایپا گذشته، تصریح کرد: سایپا در شرایطی قرار دارد که با حمایت های وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از شرکت های خارجی بزرگ، یک میلیارد دلار تسهیلات یوزانس در اختیار سایپا قرار داده و ترازنامه مالی شرکت در وضعیت خوبی است که با تلاش کارشناسان، کارگران و مدیران به این نقطه رسیدیم، ضمن اینکه با بررسی در زنجیره ارزش شرکت به این نتیجه رسیدیم که بعضی از شرکت ها با بدهی های سنگین نمی توانند با گروه سایپا ادامه فعالیت داشته باشند.

    او ادامه داد: براساس تصمیم گیری مقررشده که شرکت های سایپا دیزل و ایران کاوه از مجموعه گروه سایپا جدا شده و به بخش خصوصی واگذار شوند و شنبه آینده مراحل واگذاری این دو شرکت در کدال بورس اعلام خواهد شد. این یک تصمیم ملی است و با این کار هزار میلیارد تومان از زیان انباشته این دو شرکت از گروه سایپا خارج خواهد شد.

    سیتروئن، رنو، چانگان، کیا و نیسان

    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، همچنین در این مراسم فقط از یکی از شرکای خارجی خود نام برد و فقط اشاره ای به نام دو گزینه رنو و نیسان کرد.

    او درباره نحوه مشارکت با سیتروئن گفت: در الگوی مذاکره با شرکای خارجی برای نخستین بار از سیتروئن خواستیم که سرمایه گذاری مستقیم در سایپا کاشان انجام دهد و بخشی از سهام سایپا را خریداری کند و هم اکنون در برد سیتروئن پذیرفته شده که در سایپا کاشان سرمایه گذاری مستقیم انجام دهند و 50درصد سهام سایپا کاشان را به صورت نقدی خریداری کنند.

    جمالی افزود: بر همین اساس مقرر شد که در قالب جوینت وینچر با سایپای کاشان شش نفر عضو هیات مدیره شامل 3 نفر از سایپا و 3 نفر از سیتروئن باشند و تصمیمات به صورت برابر اتخاذ شود و حتما باید اعضای هیات مدیره برای هر تصمیم گیری اقناع شوند. قرارداد سایپا با سیتروئن امروز نهایی و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا خواهد شد. او درباره شرکای خارجی دیگر در قالب جوینت وینچر گفت: مذاکرات خوبی با رنوداشتیم و به زودی به تفاهم نهایی خواهیم رسید. همچنین با شرکت نیسان در حال مذاکره هستیم و افق روشنی پیش روی مذاکرات است.

    جمالی گفت: با شرکت چانگان هم مذاکرات خوبی داریم. شرکت چانگان شرکتی است که سالانه بیش از 3 میلیون خودرو تولید می کند. همچنین با برلیانس و زوتی نیز کارمان را ادامه می دهیم.

    مدیرعامل سایپا تصریح کرد: با شرکت ایویکو و زامیاد نیز در حال مذاکره هستیم و ایویکو نیز مانند سیتروئن پذیرفته که سرمایه گذاری مستقیم و صادرات داشته باشد. همچنین با شرکت کیا هم مذاکراتی آغاز کرده ایم و طی دو هفته آینده در کره جنوبی مذاکرات را دنبال خواهیم کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو