فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو در هفته پایان تیر نشان داد

رونق بازار دست‌دوم‌ها

عصر خودرو- افزایش ناگهانی قیمت چند خودرو داخلی در هفته گذشته مدیران اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو را بر آن داشت که این روند را در تناقض با وضعیت فعلی بازار خودرو عنوان کنند.

رونق بازار دست‌دوم‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، آنها معتقدند با وجود رکودی که در 2 سال اخیر گریبان‌گیر بازار خودرو بوده است، نباید با افزایش قیمت به آن بیشتر دامن زد اما کارشناسان خودرویی نظر دیگری دارند.
    بهره صفر درصدی محصولات سایپا
    رضا تقی‌زاده، معاونت بازاریابی و فروش داخلی سایپا در گفت‌وگو با صمت درباره تغییر قیمت‌های محصولات سایپا گفت: از سال 93 تا امروز بحث افزایش قیمت محصولات شرکت سایپا مسکوت بوده است و با وجود نرخ تورم که هر سال اعلام می‌شود چه در بخش صنعت و چه نرخ تورم در سطح کل کشور افزایش قیمتی در کالاها اعمال نشد.
    وی افزود: خرداد امسال شورای رقابت بر اساس فرمول نرخ تورم بخشی صنعت و با دخالت دادن درجه کیفی خودرو مجوز افزایش برخی محصولات را صادر کرد و ما بر اساس آن مجوز، بسته به نوع خودرو، تغییرات مثبت و منفی داشتیم اما همچنان در بعضی خودروها با وجود امکان افزایش قیمت، تغییر قیمتی اعمال نشده است.
    تقی‌زاده گفت: سال‌های زیادی است که در کشور شعار بانکداری بدون ربا مطرح است اما در عمل وجود ندارد و چه بسا بیشترین هزینه شرکت‌های خودروساز در تولید، صرف تامین نقدینگی‌های آنها می‌شود.
    وی ادامه داد: سایپا نخستین شرکتی است که با صفردرصد بهره به مردم تسهیلات ارائه می‌کند و این امر را اجرایی کرده که مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است.
    تقی‌زاده مشتریان این شرکت را در استقبال از این امر به دو دسته تقسیم کرد و گفت: دسته نخست افرادی بودند که پرداخت ربا را نمی‌پذیرفتند و علاقه‌ای نداشتند با تسهیلات رایج، خودرو خود را تهیه کنند و گروه دیگر این امر را اقتصادی می‌دانستند.
    وی ادامه داد: بنابراین بهره صفر درصدی این شرکت باعث رونق بازار محصولات شد و باقی خودروسازان نیز چند ماه بعد از این مسئله (صفر کردن بهره) این روند را به عنوان یکی از روش‌های فروش خود اجرا کردند.
    معاونت بازاریابی و فروش داخلی سایپا درباره صفر کردن بهره این شرکت در محصولاتش توضیح داد: این شرکت قیمت محصولات خود را بین یک تا یک میلیون و 500 هزار تومان پایین آورده است که توانستیم با این روند رونق فروش را رقم بزنیم.
    تقی‌زاده ادامه داد: به طور نمونه در بهمن سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تومان تخفیف برای محصولات پیش‌بینی شده و امسال نیز قیمت برخی خودروها تنها بین 300 تا 570 هزار تومان افزایش یافت اما این افزایش بازتاب زیادی داشت. در مجموع مشتریان سایپا می‌توانند نسبت به سال گذشته خودرو خود را حدود یک میلیون تومان ارزان‌تر تهیه کنند.
    وی در ادامه تاکید کرد: به هر حال این افزایش قیمت بر اساس مجوز شورای رقابت بود و با تاخیر روی برخی محصولات اعلام شد و درباره باقی محصولات هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و هر زمان این جمع‌بندی اتفاق افتاد افزایش قیمت اعمال می‌شود.
    تقی‌زاده گفت: یارانه‌ای که شرکت سایپا برای تسهیلات ارائه می‌کند مسئله مهمی است و این امر بین یک تا یک میلیون و 500هزار تومان در هر خودرو هزینه خواهد شد که از منابع سایپا تامین می‌شود که این مصداق عملی بانکداری بدون‌رباست.

     
    تغییر در ظاهر خودرو و تامین سلیقه‌ها
    اما در ادامه سعید موتمن، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره افزایش قیمت برخی خودروها و تاثیر آن بر بازار معتقد است افزایش قیمت‌ها به طور قطع در رونق بازار فروش تاثیری نخواهد داشت و زمانی که شرایط حاکم بر بازار به‌گونه‌ای پیش می‌رود که عرضه و تقاضا همخوانی ندارد افزایش قیمت نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.
    وی افزود: امروز کسانی خودرو خریداری می‌کنند که به آن احتیاج داشته باشند و به عنوان سرمایه که در گذشته به خودرو نگاه می‌شد در حال حاضر وجود ندارد.
    موتمن با تاکید بر اینکه افرادی که نیاز به خودرو داشته باشند با هر قیمتی اقدام به خرید خودرو می‌کنند، تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها به رکود بازار بیشتر دامن می‌زند و راهکار رونق بازار افزایش قیمت‌ها نیست، بازار زمانی راه می‌افتد که خودروسازان شرایط خوبی برای فروش محصولات خود درنظر بگیرند یا تغییر مدلی در آنها داشته باشند.
    کیفیت چاره‌ساز بازار خودرو
    موتمن که به‌تازگی ریاست اتحادیه نمایشگاه‌داران پایتخت را به عهده گرفته، درباره کیفیت خودروهای داخلی معتقد است خودروسازان باید در بحث کیفیت تحولات اساسی را در محصولات خود اعمال کنند. امروز بازار خودروهای دست‌دوم وارداتی بهتر از بازار خودروهای داخلی است و متقاضیانی که در نظر دارند یکصد میلیون تومان برای خرید خودرو هزینه کنند ترجیح می‌دهند سراغ خودروهای دست دوم وارداتی بروند.
    وی با بیان اینکه خودروهای وارداتی 7 تا 8درصد بازار را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: پس از برجام و اتفاق‌های چند ماه اخیر، کشور مشکلی در ارتباطات خارجی ندارد بنابراین نیاز است در کیفیت محصولات تجدیدنظر شود.
    موتمن افزود: خودروسازان باید به این موضوع آگاه باشند که مصرف‌کننده با آگاهی و تحلیل خودروها، اقدام به خرید می‌کند زیرا سرمایه در دست مردم بسیار کم است.
    رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران در پاسخ به این پرسش که آیا بازار خودروهای وارداتی نسبت به خودروهای داخلی از شرایط بهتری برخوردار است نیز گفت: باید توجه داشته باشیم که رکود بخشی از اقتصاد کشور است و مربوط به این صنف نیست اما به طور کلی بازار خودرو نسبت به ابتدای امسال بهتر شده و شرایط امروز به گونه‌ای است که خودروسازان باید محصولات روزآمد داشته باشند زیرا سلیقه مشتریان تغییر کرده است.
    وی ادامه داد: نسبت به بازار خودروهای جدید، بازار خودروهای دست دوم داخلی و وارداتی رونق بیشتری دارد.
    توصیه به خرید از نمایندگی‌های دارای مجوز
    موتمن درباره خرید خودروهای وارداتی توصیه کرد: در بحث پیش‌فروش خودروهای وارداتی اتحادیه سفارش می‌کند مشتریان از دفتر نمایندگی‌هایی خرید کنند که مجوز سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکنندگان را داشته باشند این در حالی است که هم‌اکنون در روزنامه‌ها به تبلیغ و پیش‌فروش خودروهای وارداتی اقدام می‌شود در حالی‌که این واحدها پروانه کسب ندارند و قیمت‌های اعلامی از سوی آنها بسیار پایین‌تر از بازار است و مصرف‌کنده را به خرید وسوسه می‌کند در حالی‌که اثرات منفی بعدی برای مصرف‌کننده خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود برای خرید به دفاتر دارای مجوز مراجعه کنند زیرا شکایت‌های بسیاری در این‌باره به اتحادیه شده است.


    نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو
    بررسی قیمت‌های خودرو در یک ماه گذشته نشان از این امر دارد که ابتدای تیر قیمت برخی خودروها کاهش یافت اما در هفته پایانی آن یک‌باره قیمت‌ها افزایش چنددرصدی را تجربه کرد. در این راستا پژو 206 تیپ2 که از ابتدای تیر با کاهش قیمت همراه بود و از 32 میلیون و 400 هزار تومان به 32 میلیون و 300 هزار تومان رسید در ادامه با افزایش به نسبت اندک، 32 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.
    پژو 206 تیپ5 و پژو 206 صندوقدار وی 8 نیز از خودروهایی بودند که موجودی در بازار آنها به اتمام رسیده است.
    برلیانس‌اچ 320 اتوماتیک نیز با 500 هزار تومان افزایش 54 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد.
    رانا ال ایکس ابتدا دچار افت 500 هزار تومانی در قیمت شد و به 32 میلیون و 500 هزار تومان رسید اما در نهایت 32 میلیون و 900 هزار تومان معامله شد.
    پژو 405 جی ال ایکس که 28 میلیون و 800 هزار تومان معامله شده بود با افت 200 هزار تومانی مواجه شد اما در نهایت سیر صعودی داشت و به ترتیب با افزایش 200، 400 و 200هزار تومانی 29 میلیون و 400 هزار تومان در بازار عرضه شد و ابتدای مرداد در نهایت به 29 میلیون و 300 هزار تومان رسید.
    پژو پارس سال از 35 میلیون و 200 هزار تومان به 35 میلیون و 500 هزار تومان در روزهای آخر تیر رسید و در نهایت در نخستین روز مرداد، 35 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.
    سمند ال‌ایکس نیز با افزایش 300 هزار تومانی در نهایت به 30 میلیون و 200 هزار تومان رسید.
    سورن ای‌ال‌ایکس نیز افزایش 200 هزار تومانی را تجربه کرد و به 36 میلیون و 200 هزار تومان رسید. دناای اف 7 نیز در روزهای پایانی تیر 400 هزار تومان افزایش قیمت داشت و با قیمت 43 میلیون و 400 هزار تومان در بازار عرضه شد.
    رنو تندر اتوماتیک‌ای 2 دو ایربگ ابتدای تیر با کاهش 500 هزار تومانی به 48 میلیون و 800 هزار تومان رسید و در مرحله بعد نیز دوباره با افت قیمت به 48 میلیون و 300 هزار تومان رسید اما در ادامه راه با افزایش 200 هزار تومانی در دو مرحله48 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد اما نوسان قیمتی آن ادامه پیدا کرد و با افت 500 هزار تومانی و سپس افزایش 300هزار تومانی 48 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش شد.
    سایپا پراید 131 اس‌ای پایه گازسوز (سفید) نیز ابتدا با یکصد هزار تومان کاهش 21 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد اما در ادامه راه با افزایش 500 و 400 هزار تومانی در نهایت به 22 میلیون و 400 هزار تومان رسید.
    سایپا پراید 132 تی‌ال نیز ابتدا با افزایش 200 هزار تومانی به 20 میلیون و 200 هزار تومان رسید اما در ادامه با افزایش 600 هزار تومانی 20 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد. قیمت کارخانه این خودرو نیز از 19 میلیون و 930 هزار تومان به 20 میلیون و 570هزار تومان رسید.

     
    نوسان قیمتی خودروهای وارداتی
    در بازار خودروهای وارداتی، هیوندای‌ای 20 تیپ 6 ابتدا با کاهش 700 هزار تومانی به 81 میلیون و 500 هزار تومان رسید اما در نهایت افزایش یک میلیون تومانی را تجربه کرد.
    اپتیما جی اف کامل 2016 اتاق جدید در 2 مرحله و در هر مرحله با یک میلیون تومان افزایش در نهایت 174میلیون تومان معامله شد.
    کیا سورنتو کامل 2016 نیز با افزایش یک میلیون تومانی به 231 میلیون تومان رسید اما کیا اسپرتیج فول 2016 با افت قیمت مواجه شد و از 161 میلیون تومان به 160 میلیون تومان رسید.
    پیکانتو 2016 از آن مدل خودروهایی است که در محدوده قیمتی 68 تا 70 میلیون تومان در نوسان است و ابتدای ماه 68 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد اما در نهایت با افزایش یک میلیون تومانی در پایان تیر 69 میلیون و 500 هزار تومان عرضه شد. کارنز 2016 نیز با 2 میلیون تومان افزایش به 138 میلیون تومان رسید. النترا کامل 2016 با کیت جدید نیز با همین مقدار افزایش به 135 میلیون تومان رسید. اکسنت کامل 2016 نیز در نوسان قیمتی خود از 99 میلیون تومان به 103 میلیون تومان رسید.
    اما ریو صندوقدار 2016 با کاهش 5 میلیون تومانی به 109 میلیون تومان رسید و در میانه ماه 108 میلیون تومان معامله شد و در پایان تیر به 109 میلیون تومان رسید اما ثابت نماند و به قیمت پیشین خود بازگشت. در نهایت یاریس هاچبک 2016 نیز با افزایش یک میلیون تومانی از 111 به 112 میلیون تومان صعود کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو