فونیکسریمکسبهتام

۱۵ سال از ۲۰۶ تا ۲۰۷i جدید

در مسیر ایرانی‌شدن

عصر خودرو: حدود یک‌دهه بعد از ورود ۲۰۶ به بازار ایران وقتی ایران‌خودرو مدل فیس‌لیفت این خودرو را با نام ۲۰۷i با حذف بخش عمده‌ای از تغییرات و تزئینات به بازار معرفی کرد‌، طی حدود ۳ روز ظرفیت ثبت‌نام مرحله نخست این خودرو تکمیل شد تا عطش تنها ‌هاچ‌بک داغ اقتصادی بازار جان تازه‌ای بگیرد.

در مسیر ایرانی‌شدن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲:۰۰

امروز 5 سال از حماسه مشتریان برای روی دست بردن 207i می‌گذرد و ایران‌خودرو پس از یک‌سال ثبت‌نام مدل جدید این خودرو به‌تازگی تصاویری از این خودرو و تغییرات مدل جدید را در وب‌سایتش منتشر کرده است. 207i جدید خودرویی است که از اواسط سال 94 شمسی پیش‌فروش آن توسط ایران‌خودرو آغاز شد اما نه زمان تحویل قطعی مشخص بود‌، نه زمان آغاز تولید و نه تغییرات این خودرو‌. 207i محصولی است که به عنوان نسخه فیس‌لیفت مدل 206 به بازار‌های جهانی با نام 206+ عرضه شد و در ایران نیز با حذف بخش مهمی از آپشن‌ها و تزئینات با نام 207i به کمک پژو 206 آمد تا حال و هوای این برند در ایران تغییر کند. تغییرات ظاهری برای شباهت حداکثری به مدل 207 در این خودرو و بخش‌هایی از بدنه که به صورت وارداتی روی این محصول نصب می‌شدند، موجب افزایش قیمت این خودرو شد. 207i تنها از 89 تا سال 91 به بازار عرضه شد و به دلیل قیمت بیشتر نسبت به مدل 206‌، ایران‌خودرو مدل جایگزین و فیس‌لیفت این ‌هاچ‌بک فرانسوی را برای اولین‌بار در جهان در کنار مدل قدیمی به تولید رساند تا به سنت قدیمی‌اش پایبند باشد.
15 سال از ورود پژو 206 به بازار ایران می‌گذرد؛ خودرویی که 3 سال بعد از آغاز تولید در فرانسه به ایران آمد و پس از انقلاب تقریبا به‌روز‌ترین خودرویی بود که به خطوط تولید ایرانیان می‌پیوست. شیلی دومین کشور بعد از فرانسه و ایران سومین کشوری بود که تولید مدل 206 را آغاز کرد با این تفاوت که شیلی تولید را تا سال 2004 ادامه داد اما 206 به یار مادام‌العمر ایران‌خودرو بدل شد و تولیدش همچنان در کشورمان ادامه دارد. پژو از سال 2009 میلادی مدل 206+ را برای بازار‌های رو به رشدش توسعه داد تا مشتریان زیر بار قیمت بیشتر مدل 207 از برند پژو گریزان نشوند اما 206+ با افزایش استقبال در دیگر کشور‌های اروپا، مرز بازار‌های در حال توسعه آمریکای جنوبی را درنوردید و به محصولی استراتژیک برای پژو بدل شد که تولید آن تا سال 2012 نیز ادامه یافت.

  207i جدید چه تغییراتی کرده است؟
همگام‌سازی پژو 206 با حداقل امکانات یک خودرو متوسط بازار ایران بهترین تعریف از 207i جدید است. ایران خودرو با عرضه این مدل سعی در حفظ مشتریان خودروهای‌ هاچ‌بک زیر 60 میلیون تومان در بازار را دارد. در نمای جلو عمده تغییرات نسبت به پژو 206 و مشابه مدل قبلی 207i است اما چراغ‌های جلو در طرح جدیدی که از سوی مرکز تحقیقات ایران خودرو توسعه‌یافته بیشترین شباهت را به نوه این خودرو یعنی مدل 208 پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که چینش و ترکیب داخلی چراغ‌ها تغییر کرده و نوار LED روشنایی در روز به بالای این چراغ افزوده شده است لذا اگر هدف کمپانی پژو از عرضه 206+ را ارائه مدلی ارزان‌تر اما شبیه به 207 بدانیم‌، ایران خودرو با این مدل جدید طرح پژو را یک قدم به 208 هم نزدیک کرده است اما تنها به قیمت یک چراغ.
در نمای عقب چراغ‌ها نیز با تغییرات محدود روی اتاق جدید این خودرو قرار گرفته‌اند. حذف نوار روی ستون‌، همرنگ‌شدن زه و دستگیره در‌ها با بدنه و تغییر طراحی و ابعاد درب موتور به همراه طرح جدید برای مه‌شکن و سپر عقب در کنار سپر جلو مهم‌ترین تغییرات ظاهری پژو 207i جدید هستند که البته بخش عمده‌ای از این تغییرات به غیر از چراغ‌ها، سوغات مدل قبلی این خودرو است. در نمای داخلی مهم‌ترین تغییر نصب نمایشگر 7 اینچی لمسی‌، ورودی USB‌، رهیاب و پخش DVD در کنار انتقال کلید‌های کروز کنترل به روی فرمان است. بلوتوث نیز از روی فرمان این خودرو قابل کنترل است. داشبورد به طور کلی دستخوش تغییرات فراوانی شده است به گونه‌ای که کاملا می‌توان آن را متفاوت و به‌روزتر از 206 دانست‌. با قرار‌گیری نمایشگر 7 اینچ به جای نمایشگر ساعت 206‌، کلید فلاشر نیز به بخش میانی دریچه‌های کولر با طراحی جدید منتقل شده است. استفاده از رنگ گروه به عنوان قاب دریچه‌ها‌، روی دسته دنده و همچنین فرمان جلوه داخلی این خودرو را از 206 کاملا تفکیک می‌کند. نمایشگر‌های پشت فرمان در 3 دایره با زمینه سفیدرنگ‌، جلوه بهتر و اسپرت‌تری نسبت به 206 دارند و کامپیوتر سفری در میان آنها قرار دارد.
مهم‌ترین تغییرات مدل جدید 207i در کابین شامل اضافه‌شدن فرمان با طراحی جدید و امکانات بیشتر به همراه نمایشگر 7 اینچ می‌شود که حتی در مدل 206+ خود پژو نیز شاهد این امکانات نبودیم‌. صندلی‌ها نیز بر اساس آنچه در نخستین تصاویر این خودرو دیده می‌شود، مشابه 206 هستند و با نمونه استفاده شده در 206+  تفاوت دارند‌. هر دو صندلی در این خودرو به صورت دستی کنترل می‌شوند که از مهم‌ترین نقاط ضعف چنین خودرویی است. رینگ آلومینیومی 5 شاخه این خودرو همانند مدل قبلی 207i در ایران است و با رینگ انتخابی پژو برای مدل 206+ تفاوت دارد. دوربین دید عقب نیز یکی از امکانات قابل توجهی است که به واسطه حضور نمایشگر 7 اینچی به این خودرو اضافه شده است.
در بخش قوای محرکه این خودرو فعلا با همان پیشرانه 1.6 لیتری TU5 به همراه گیربکس 5 سرعته دستی  به بازار عرضه می‌شود و فعلا خبری از بازگشت گیربکس 4 سرعته اتوماتیک برای 207i یا 206 نیست. حداکثر توان این پیشرانه که ایران خودرو نام جدید TU5+ را برایش برگزیده به 105 اسب بخار می‌رسد که عدد‌ اعلامی نسبت به نسل نخست این پیشرانه ظاهرا 5 اسب بخار ضعیف‌تر شده است.حداکثر گشتاور آن نیز 142 نیوتن‌متر و مشابه 206 تیپ 5 است. شتاب 11 تا 12 ثانیه‌ای به همراه مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر برای این مدل همانند رانا و خانواده 206 بدون تغییر یا اصلاح است‌.
207i از نظر  ابعاد به واسطه تغییرات در طراحی کمی از 206 طویل‌تر است. طول 3.9 متری این خودرو حدود 7 سانتی‌متر طویل‌تر از 206 جلوه می‌کند در حالی که در عرض نیز 3 سانتی‌متر افزایش ابعاد داشته اما برای جلوه بهتر طراحی جدید حدود 4 سانتی‌متر از پژو 206 کوتاه‌تر است. وزن خالص خودرو همانند 206 حدود 1050 کیلوگرم است در حالی که به نظر می‌رسد تغییرات ایجاد شده باید این عدد را افزایش دهند.

  جایگاه در بازار و زمان تحویل
هم‌اکنون ایران خودرو این خودرو جدید را با موعد تحویل آذر و دی ماه به مشتریان عرضه می‌کند. متقاضیان تحویل این خودرو در آذرماه ملزم به ارائه پیش‌پرداخت 20 میلیون تومانی هستند در حالی که نه از قیمت نهایی خبر دارند و نه خودرو را از نزدیک دیده‌اند.مشتریان تحویل دی ماه این خودرو نیز باید 15 میلیون تومان بپردازند و 5میلیون تومان دیگر را نیز به عنوان ودیعه دوم در شهریور ماه پرداخت کنند. سود مشارکت در هر دو طرح فروش 22درصد و سود انصراف 20 درصد تعیین شده است. پیش‌بینی‌های اولیه سال گذشته از قیمت حدود 40 تا 45 میلیون تومانی مدل دستی این خودرو حکایت داشتند. این در حالی است که هم‌اکنون ساندرو به عنوان نزدیک‌ترین رقیب این خودرو در مدل دستی 43 و در مدل اتوماتیک 49 میلیون تومان قیمت دارد و عمده مشتریان به سراغ مدل اتوماتیک این خودرو رفته‌اند. 207i مطمئنا خودرویی نیست که بازار و مشتریان پساتحریم ایران در انتظارش بودند اما از نگاه ایران خودرو حرکتی بزرگ و مستقل از پژو است. این خودرو پس از امضای برجام نخستین محصولی بود که به زعم رسانه‌ها حاصل توافق هسته‌ای بود اما یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو در آخرین گفت‌وگو این موضوع را رد کرده است و پروژه 207i را طرحی کاملا مستقل از سوی ایران خودرو اعلام کرده است. با این حال در حالی که قرار بود اولین نمونه‌های 207i جدید تیرماه به بازار کشور عرضه شود به گفته یکه‌زارع این خودرو احتمالا از اواخر تیرماه یا اوایل مرداد وارد خطوط تولید می‌شود و از شهریور یا اواخر مرداد به بازار وارد می‌شود. شاید مهم‌ترین بخش ناگفته از پروژه جدید 207i تولید کامل قطعات جدید بدنه و تریم داخلی این خودرو توسط ایران خودرو باشد‌. مدل قبلی این خودرو که از سال 1389 تا 1391 به بازار عرضه شد، از قطعات CKD وارداتی نظیر تریم جدید داخلی‌، کاپوت و چراغ‌های جدید بهره می‌برد اما قطعات مدل جدید تماما در ایران خودرو به تولید می‌رسد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو