فونیکسریمکسبهتام

آشنایـــی با ماندگارترین توپخانه‌های خودکششی جهان

جهنــــم متحــــرک

عصر خودرو: هویتزر یکی از ادوات توپخانه‌ای است که برخی‌ ویژگی‌های توپ جنگی و خمپاره را با یکدیگر ترکیب کرده ‌است. هویتزرها معمولا با لوله نسبتا کوتاه، شتاب متوسط گلوله و قابلیت شلیک گلوله در خط سیر کمانی شناخته می‌شوند. طول لوله توپ‌های هویتزر معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ برابر کالیبر آنهاست؛ البته توپ‌هایی با نسبت طول به کالیبر بیش از ۳۰ را نیز در صورتی که توانایی شلیک با زاویه‌های مرتفع برای پوشش مسافت‌های متفاوت را داشته باشند، می‌توان به عنوان هویتزر طبقه‌بندی کرد.

جهنــــم متحــــرک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲:۰۰
  • جهنــــم متحــــرک
  • جهنــــم متحــــرک
  • جهنــــم متحــــرک
  • جهنــــم متحــــرک
  • جهنــــم متحــــرک
  • جهنــــم متحــــرک

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با توجه به تفاسیر بالا، در این مطلب 3 عراده از بهترین و ماندگارترین توپ‌های خودکششی یا همان هویتزرهای دنیا را برای شما انتخاب کردیم تا به معرفی مختصر این جهنم‌های متحرک بپردازیم، با ما همراه باشید.

PZH2000  هویتزر 4.5 میلیون دلاری
پروژه‌ای که قرار بود کشورهای آلمان، ایتالیا و بریتانیا به صورت مشترک به ثمر برسانند، سرانجام به همت خود ژرمن‌ها در سال 1991 ساخته و 2 سال بعد وارد نیروی زمینی ارتش این کشور شد. شاسی شنی‌دار این توپ 4.5 میلیون دلاری از برترین تانک دنیا یعنی لئوپارد قرض گرفته شده است و وزن آن به 55 تن می‌رسد. گران‌ترین هویتزر دنیا دارای یک پیشرانه دیزل توربوشارژر MUT881 بوده که مشتق شده از موتور لئوپارد 1 بوده و دارای قدرت 1000 اسب بخار است. این قلب تپنده با گشتاور 2700 نیوتن‌متر می‌تواند PZH را به سرعت 62 کیلومتر بر ساعت در جاده و 45 کیلومتر بر ساعت در خارج از جاده برساند و 1000 لیتر سوخت برای رسیدن به برد 420 کیلومتری حمل می‌کند. توپ اصلی 155 میلی‌متری آن ساخت رایمتال آلمان است. توپچی دارای یک فشار‌شکن با 12 شکاف برای هدایت گاز شلیک از دو طرف لوله ‌روی سر لوله توپ است. گلوله‌گذاری خودکار بوده و یک سامانه هیدرولیک گلوله را از خزانه برداشته و در درون لوله قرار می‌دهد.

  Akatsiya 3S2 کماندار شوروی
خورشچوف سردمدار زرادخانه شوروی که جنگ آینده را نبرد اتمی می‌دانست و به ساخت ادوات زرهی و نظامی بها نمی‌داد، در اواخر دهه 50 میلادی بالاخره عزل شد و برنامه‌های نظامی شوروی جان تازه‌ای گرفت. آکاتسیا در سال‌های 1963 تا 1965 توسعه یافت و مراحل آزمایش آن نیز تا اواخر دهه 60 میلادی خاتمه یافت و سرانجام در سال 1973 به میدان نبرد فرستاده شد. ثمره این تحقیق و توسعه تبدیل شد به کماندار روسی با توپ 155 میلی‌متری و وزن 28 تن که قادر است هر هدفی را از پای درآورد. توپ D22 در واقع همان توپ 152 میلی‌متری کششی مشهور D20 است که M1995 نیز خوانده می‌شود. این توپ دارای وزن 5٫7 تن بوده و دارای دو ضربه‌گیر در بالای لوله اصلی برای عقب‌نشینی لوله است و می‌تواند یک گلوله 44 کیلوگرمی را با سرعت 655 متر بر ثانیه پرتاب کند. این توپ پر‌کاربردترین توپ 152 میلی‌متری شرقی است و برد آن با راکت کمکی تا 24 کیلومتر نیز می‌رسد. همچنین لازم به ذکر است آکاتسیا دارای یک پیشرانه 12 سیلندر با 520 اسب بخار قدرت است که می‌تواند از شیب 55 درجه نیز بالا رود.

M109 ژنرال آمریکایی
توپ 155 میلی‌متری M109 ‌روی شاسی بر‌گرفته شده از نفربر مشهور M113 ساخته شده است که از شنی استفاده کرده و قدرت بالایی برای عبور از موانع سخت دارد. این شاسی دارای یک موتور دیزل 8سیلندر ‌‌خنک‌شونده با آب است و 405 اسب بخار قدرت دارد. این هویتزر دارای یک گیربکس 6دنده با 4 دنده رو به جلو و 2دنده رو به عقب است. ژنرال آمریکایی دارای سرعت 56 کیلومتر بر ساعت و بیشترین برد 350 کیلومتر است. خزانه مهمات آن با توجه به مدل M109 می‌تواند تا 39 گلوله 155 میلی‌متری را آماده پرتاب نگه دارد. برد آتش آن به 30 کیلومتر می‌رسد و توانایی بالا رفتن از شیب‌های 60 درجه طولی و 40 درجه عرضی را دارد. این هویتزر یکی از فراگیرترین توپ‌های خود‌کششی جهان است که در بیش از 30 ارتش جهان به خدمت گرفته شد و هم‌اکنون بیش از 2000 عراده آن در ارتش آمریکا در حال خدمت است که 950 عراده در دست نیروی زمینی آمریکا بوده و بعید است تا سال 2050 نیز جایگزینی برای این توپ باشد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو