فونیکسریمکسبهتام

حرکت خودرو در مسیر رونق

مردم ناامید شدند؛ بازار تکان خورد

عصر خودرو- یک سال پس از رسیدن به توافق جامع هسته ای، اختلاف قیمت خودرو در بازار، بیشتر از نمایندگی ها شد تا نشانه های نخستین رونق در بازار خودرو ظاهر شود و بالاخره دومین صنعت بزرگ کشور بدون نیاز به تنفس مصنوعی بتواند در مسیر رونق حرکت کند.

مردم ناامید شدند؛ بازار تکان خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»به نقل از فرصت امروز ، یک سال و چهار ماه از آغاز روزهای سخت و سرد بازار خودرو می گذرد؛ روزهایی که سایه رکود آنقدر آب و هوای بازار خودرو را سرد کرده بود که حتی آفتاب داغ تابستان و آمدن بهار هم نتوانست فضای سنگین را عوض کند؛ رکودی که سه دلیل عمده داشت؛ نخست پایین آمدن قدرت خرید مردم، دیگری اعتراض افکار عمومی به کیفیت و نبود تنوع در محصولات خودروسازان و دلیل آخر تعویق تقاضا به دلیل انتظار برای خودروهای جدید که از آن با عنوان رکود انتظاری یاد می شد. حالا در دومین ماه تابستان، افزایش قیمت بیش از 80 درصد خودروهای ساخت داخل در بازار، بوی بهبود اوضاع به مشام خودروسازان می رساند تا نشان دهد دلیل دوم و سوم، مهم ترین دلایل برای روزهای تلخ گذشته بوده اند.

    بررسی قیمت خودروهای ساخت داخل در یک هفته گذشته نشان می دهد که قیمت 80 درصد از این محصولات در بازار آزاد از 300هزار تومان تا نزدیک به 4میلیون تومان، افزایش داشته است؛ تکان قیمتی که کارشناسان آن را به منزله گام های ابتدایی برای خروج از رکود تلقی می کنند.

    امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «طبق آماری که من مطالعه کرده ام هم فروش افزایش پیدا کرده و هم تقاضا از تولید پیشی گرفته است. این آمارها مضاف بر تفاوت قیمت بازار با نمایندگی ها، نشان از رفتار بازار به سمت خروج از رکود دارد، اما نمی توان گفت که به طور کامل رکود از بین رفته است.»

    او درباره دلایل این رفتار توضیح می دهد: «دلیل اصلی رکود، انتظار برای ورود خودروهای جدید در پسابرجام به بازار بود، اما در این مدت برای همه مشخص شده است که ورود خودروهای جدید به زمان بیشتری نیاز دارد، بنابراین با توجه به اینکه تابستان فصل مسافرت است، مردم تقاضای خود را به تعویق نینداخته اند. از سوی دیگر، ثبات قیمت ها در این تحرک، نقشی اساسی بازی کرده است، زیرا سال گذشته مردم گمان می کردند که قیمت ها باید پایین بیاید اما با گذشت زمان و ثبات تقریبی قیمت ها این انتظار نیز از بین رفته است.»

    کاکایی با تأکید براینکه ما هنوز به رونق واقعی نرسیده ایم، اظهار می کند: «تنوع در محصولات خودروسازان نیز دلیل دیگر این رفتار بازار است.»

    شهرام آزادی، استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این باره   بیان می کند: «این تفاوت قیمت تا حدی نشانگر این است که جو روانی سال گذشته که بر بازار حاکم بود به پایان رسیده است. یکی از دلایل این اتفاق، توجه خودروسازان به نیازهای مردم مبنی بر تنوع محصولات و افزایش کیفیت بود اما اگر این توجه استمرار نداشته باشد، این تغییر رفتار موقتی بوده و نباید انتظار داشته باشیم که همین رونق اندک پایدار بماند. اگر به دنبال رونق واقعی هستیم باید به مردم ثابت شود که خودروهای ساخت داخل از نظر کیفیت، تنوع و خدمات پس از فروش نسبت به خودروهای خارجی هم کلاس قیمتی، برتری دارند.»

    سودهای بالا به داد خودروسازان رسید؟

    نکته بعدی شیوه های فروش خودروسازان است، شیوه های وسوسه انگیزی که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد و ابتدای بهار امسال به اوج خود رسید؛ سودهای انصراف و مشارکت بالا که این نقد را به خودروسازان وارد می کرد که عملکردشان بیشتر به بانک ها می ماند. آیا این شیوه های وسوسه کننده در رونق بازار نقش داشته است؟

    کاکایــی در این بـــاره تصریح می کند: «سودی که خودروسازان در شیوه های تازه فروش به مشتریان خود می دهند، بالاتر از سود بانکی بوده و به نفع مصرف کننده است، ضمن اینکه تبلیغات برای محصولات جدید نیز متفاوت بوده که به اعتقاد من تأثیرگذار بوده است.»

    آزادی در این زمینه معتقد است: «شرایط فروش خودروسازان برای پایان تحریم خرید خودروهای داخلی مؤثر بوده است، اما نمی توانیم بگوییم که این مزایا موجب رونق شده، بلکه این نیاز مردم بوده که منجر به این تغییر شده است. مردم براساس نیاز واقعی شان خودرو را خریداری می کنند و نه برای سرمایه گذاری.»

    تغییری در اوضاع اقتصادی مردم رخ نداده است، بلکه این ناامید شدن مردم از تغییرات عمده در صنعت خودرو است که موجب پایان رکود انتظاری شده است؛ ناامیدی ای که برای صنعت خودرو بد نبوده و موجب تکان های اولیه برای خروج از رکود این بازار شده است.

    شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودرو به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو