فونیکسریمکسبهتام

نامه خودرویی به وزیر اقتصاد

درخواست ایجاد ۷ رگلاتوری ضدانحصار

عصر خودرو- رئیس شورای رقابت از درخواست ایجاد ۷ رگلاتوری برای بخش‌های دارای انحصار طبیعی خبر داد و گفت: هیچ سرمایه‌گذاری به صنعت خودروی ایران ورود نمی‌کند.

درخواست ایجاد ۷ رگلاتوری ضدانحصار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری»عصرخودرو» به نقل از  مهر، رضا شیوا امروز در نشستی خبری از تشکیل 7 رگلاتوری (تنظیم کننده بخشی) به زودی خبر داد و گفت: تشکیل این رگلاتوری ها در دستور کار است. در حال حاضر در بخش اقتصادی با کمبود این رگلاتوری ها که به صورت مستقل عمل کنند، مواجهیم. این در حالی است که باید در رابطه با بازارهایی که دچار انحصار طبیعی در بخش تولید و بازار هستند، این رگلاتوری ها تشکیل شود.

    رئیس شورای رقابت با بیان اینکه یافتن رقیب برای شکستن انحصار در برخی بخش ها سخت است، افزود: به طور مثال بخش خط آهن یا کابل های مسی شبکه مخابراتی دارای انحصار طبیعی است. همچنین بخش هایی مانند آب، گاز و برق در انحصار طبیعی هستند اما باید رگلاتوری هایی نظارت عالیه بر انحصارهای طبیعی داشته باشند که قانونگذار این وظیفه را بر عهده شورای رقابت قرار داده است.

    وی ادامه داد: بر این اساس، شورای رقابت طرحی را در این زمینه برای ارائه به هیئت وزیران آماده کرده تا برای بخش های برق، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته، این رگلاتوری ها تشکیل شود. همچنین قرار است تا پایان سال جاری برای بخش های آب، گاز، خط آهن، تلفن (شبکه مخابراتی) نیز رگلاتوری تعیین و تصویب شود.

    شیوا گفت: برخی بخش ها مثل برق مخابرات رگلاتوری دارند اما این رگلاتوری ها در وزارتخانه ها هستند اما باید مستقل شوند و نباید وابسته به قوه ای باشند. در بخش کابل های مسی شبکه مخابرات، شورای رقابت دستورالعملی را تنظیم و به مخابرات ارسال کرد. اخیراً نیز نامه ای به وزیر مربوطه نوشته و دیروز معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نامه ای به شورا ارسال کرده مبنی بر اینکه بر اساس همان دستورالعمل، قیمت ها تدوین شده است. همچنین مشخص نیست مبلغ 50 هزار تومان قبلی و 200 هزار تومان فعلی که به عنوان ودیعه تلفن ثابت اخذ می شود، چه وضعیتی دارد. رقم 200 هزار تومان در دستورالعمل قبلی وجود ندارد و مشخص نیست که این پولها که افراد در گذشته پرداخت کرده اند و رقم هنگفتی است، چه وضعیتی دارد.

    وی همچنین از مذاکره با وزارت نیرو خبر داد و افزود: بر اساس این مذاکرات به محض اینکه رگلاتوری برق تصویب شود، رگلاتوری دولتی در آن ادغام خواهد شد و یک رگلاتوری مستقل ایجاد می شود.

    رئیس شورای رقابت در مورد وضعیت انحصار در صنعت پتروشیمی گفت: به عناوین مختلف برای خیلی از شرکت هایی که قرار است واگذار کنند متقاضی زیادی وجود ندارد. در پتروشیمی، خریداران پروژه ها فقط 2 یا 3 کنسرسیوم هستند که بیشترین انحصار را ایجاد کرده اند. بر این اساس، باید به این بازارها به عنوان بازار انحصاری نگاه شود و نیازمند نظارت است.

    وی از ورود شورای رقابت به رسیدگی بازار انحصاری پتروشیمی خبر داد و گفت: شورا با توجه به اینکه قرار بود صنعت پتروشیمی از بورس خارج شود رای به باقی ماندن این صنعت در بورس داد و قرار شد مرکز ملی رقابت 3 ماه فرصت داشته باشد در مورد چگونگی تولیدات این صنعت تصمیم گیری کند.

    شیوا در مورد وضعیت بازار خودرو و انحصار در این بازار گفت: کسی وارد سرمایه گذاری در بازار خودرو نمی شود. حرف های مختلفی زده می شود. برخی ها می گویند که نمی گذارند کسی وارد سرمایه گذاری در این بازار در کشور شود. اما من می گویم اگر کسی جایی را می شناسد که می تواند در این صنعت در کشور ما سرمایه گذاری کند، معرفی نماید تا موانع را از بین ببریم اما هر کس بخواهد وارد این صنعت شود، باید بتواند با تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو با صنعت بازار خودروی داخلی رقابت کند. باید بتواند مشتری جذب کرده و منطقه را بشناسد. این در حالی است که خودروسازان بزرگ و قدر دنیا هم اکنون با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

    شیوا افزود: شورا به هیچ وجه طرفدار قیمت گذاری برای هیچ کالایی نیست بلکه طرفدار این است که قیمت ها رقابتی باشد اما وقتی در بازار انحصار وجود دارد، نمی توان قیمت گذاری را به بازار محول کرد. وقتی خودرویی زیر 20 میلیون تومان توسط یک خودروساز ساخته و به فروش می رسد فقط می توان بر آن نظارت داشت اما اگر هر بازاری مثل خودرو رقابتی شود و چند تولیدکننده داشته باشد، ما از آن خارج خواهیم شد.

    وی بیان کرد: بخش هایی که شورا به آن ورود کرد، رقبایی در بخش خودروهای وارداتی داشتند و از نظر رنج قیمتی در بازار داخلی (خودروهای وارداتی) دارای رقیب بودند. مثلاً خودرویی که 45 میلیون تومان در بازار داخلی تولید و به فروش می رسید، دارای خودروی رقیب وارداتی بود.

    رئیس شورای رقابت با تاکید بر اینکه اگر انحصار باشد، باید انحصارگر را مهار کرد، افزود: هیچ جای دنیا بازار خودرو انحصاری نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو