فونیکسریمکسبهتام

هفته با ثباتی که بازار تجربه کرد

توقف روند افزایشی قیمت خودرو

عصر خودرو- بازار خودرو در شرایطی طی دو هفته گذشته با افزایش قیمت روبرو بود که در هفته جاری این روند متوقف شده و قیمت خودروهای داخلی به ثباتی نسبی رسیده است. اوایل مردادماه بود که قیمت خودروهای داخلی ناگهان سر به صعود گذاشت و این در شرایطی بود که بازار در رکودی سنگین به سر می‌برد.

توقف روند افزایشی قیمت خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،  آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت روایت می‌کنند، خودروسازان چند وقتی است عرضه محصول به بازار را کم کرده‌اند این در شرایطی است که دلیل اصلی افزایش قیمت خودروها طی دو سه هفته گذشته نیز به همین موضوع برمی‌گردد. در واقع کاهش عرضه خودرو به بازار سبب افزایش قیمت شده و طبعا تا زمانی که عرضه و تقاضا به تعادل نرسد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت. با این حال، فعلا روند افزایشی قیمت خودروها متوقف شده و این در حالی است که خودروسازان همچنان سیاست کاهش عرضه را ادامه می‌دهند. به اعتقاد نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تثبیت فعلی قیمت‌ها نیز بیشتر از آن جهت رخ داده که بازار بیش از اینها کشش گرانی را ندارد.
    نکته دیگر در مورد بازار خودرو این است که رکود همچنان در آن پرسه می‌زند و مشتریان ترجیح می‌دهند از خودروسازان خرید کنند نه از بازار. دلیل این موضوع نیز شرایطی است که شرکت‌های خودروساز داخلی برای فروش محصولات شان در نظر گرفته‌اند، از جمله فروش قسطی. آن طور که خودروسازان می‌گویند، فروش آنها طی سال جاری و در مقایسه با یکی و دو سال گذشته، افزایش داشته است، حال آنکه نمایشگاهداران از رکود و روزهای بی مشتری شان می‌گویند. به هر حال نمایشگاهداران مجبورند محصولات خود را به‌صورت نقدی بفروشند و طبعا در این شرایط که فروش قسطی قوت گرفته، مشتریان بیشتر به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه می‌کنند تا بازار.

     

    شتاب دنا در افزایش قیمت

    اما سراغ بازار برویم و ببینیم قیمت خودروها در هفته جاری به چه شکل است. به روایت نمایشگاهداران خودرو پایتخت، طی هفته جاری بیشتر خودروهای تولید داخل، با ثبات قیمتی همراه بوده و تنها در یکی دو مورد افزایش قیمت رخ داد. بر این اساس، هم‌اکنون پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز که دو سه هفته گران را پشت‌سر گذاشته بود، این هفته را با آرامش سپری کرد و افت و خیز خاصی را به خود دید. این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 38 میلیون و 500 هزار تومان دارد. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به ثبات قیمتی که داشته، در حال حاضر 30 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. 405 جزو خودروهایی است که طی دو سه هفته گذشته با افزایش قیمت مواجه شد. اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سمند مدل LX نیز که افزایشی 200 هزار تومانی را طی دو سه هفته اخیر تجربه کرده، هم‌اکنون قیمتی برابر با 30 میلیون تومان دارد.

    نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری به شمار می‌رود، هرچند طی دو سه هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

    از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تغییر خاصی، در حال حاضر قیمتی معادل 24 میلیون و 250 هزار تومان در بازار دارد. این محصول البته طی دو سه هفته گذشته افزایش قیمتی 150 هزار تومانی را تجربه کرد تا پس از مدت‌ها گرانی را در بازار به خود ببیند. فعالان بازار اما در مورد پراید نیز خبر از ثبات می‌دهند. به گفته آنها،پراید در مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری تثبیت قیمت داشته است. از سوی دیگر اما پراید در مدل 111 نیز اگرچه در هفته‌های قبل با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود، با این حال طی هفته جاری تغییری را احساس نکرد تا با همان قیمت 21 میلیون و 500 هزار تومان خود به فروش برسد. پراید چندی پیش توسط سایپا گران شد و رسما افزایش قیمتی بیش از 500 هزار تومان را تجربه کرد. اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که این هفته خلاف جهت بازار شنا کرد و افزایش قیمتی قابل توجه را به خود دید. دنا که سابقه قیمت 53‌میلیون تومان را نیز در بازار دارد، این هفته چیزی حدود یک میلیون تومان گران شد. با این حساب، هم‌اکنون برای خرید دنا باید 44 میلیون و 500 هزار‌تومان هزینه کرد. ازآنجاکه قیمت‌گذاری دنا از سوی شورای رقابت آزاد اعلام شده، ایران خودرویی‌ها امکان تغییر قیمت این محصول را مطابق میل خود دارند و باید دید آیا از مجوز مربوطه استفاده خواهند کرد یا نه.

    از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد.

    در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90‌ها نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساندند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با 49 میلیون و 900 هزار تومان دارد و تندر پارس‌خودرو نیز 40 میلیون و 200 هزار تومان خرید و‌فروش می‌شود. همچنین پارس تندر نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 40 میلیون و 700 هزار تومان دارد که این موضوع نشان از تثبیت قیمت خودرو موردنظر دارد. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به نوعی مدل‌هاچ بک تندر-90 به شمار می‌رود، در حال حاضر مدل اتومات این خودرو قیمتی برابر با 52 میلیون تومان دارد و این یعنی تغییری در قیمت آن حاصل نشده است. ساندرو جزو معدود خودروهایی است که در حال حاضر میان نرخ کارخانه و بازار آن فاصله قیمتی قابل توجهی به چشم می‌آید که این موضوع نشان از عرضه کمتر از تقاضای آن در بازار دارد. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، عرضه ساندرو و البته تندر-90 به بازار کاهش یافته و این موضوع در هفته‌های گذشته روی قیمت این دو محصول تاثیر منفی گذاشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو