فونیکسریمکسبهتام

قاچاق قطعات خودرو کمر تولید کنندگان داخلی را شکست

عصر خودرو- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: حجم بالای ورود قطعات خودرو به کشور با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، ضربه مهلکی به پیکره صنعت خودروسازی داخلی وارد می کند.

قاچاق قطعات خودرو کمر تولید کنندگان داخلی را شکست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت ایجاد فضای مناسب کسب و کار و رونق تولید است اما این موضوع به دلیل حجم بالای ورود کالاهای قاچاق٬ تحت تاثیر قرار گرفته به گونه ای که در برخی مواقع شاهد تعطیلی کارگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک داخلی به دلیل اشباع بازار از محصولات وارداتی و قاچاق بوده ایم.

    با توجه به این موضوع اخیرا قائم مقام وزیر و معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه این وزارتخانه و ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای برخورد با قاچاق قطعات خودرو خبر داد و گفت :در میان کشفیات کالاهای قاچاق در سال های گذشته با مقادیر قابل توجهی قاچاق قطعات یدکی خودرو و اجناس نامرغوب مواجه بوده ایم ؛این وزارتخانه برنامه جدی برای مبارزه با این پدیده شوم در پیش گرفته که با جدیت تمام به اجرا خواهد رسید.

    اما موضوع مهمی که مدنظر قرار می گیرد این است که چرا با توجه به حجم تولید و کیفیت بالای قطعات یدکی خودرو در داخل باز هم این محصولات به صورت قاچاق وارد کشور می شوند؟ آیا کمبودی در تولید قطعات خودوریی وجود دارد؟

    محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو باخبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص قاچاق و واردات قطعات یدکی به کشور اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی قاچاق قطعات خودرو اختلاف قیمت آن نسبت به داخل کشور است.  واردکنندگانی که به صورت قاچاق، کالا وارد می کنند از آنجایی که فاقد مجوز رسمی هستند حقوق گمرکی پرداخت نمی‌کنند و کالاها را با قیمت ارزان تر به دست توزیع کننده می رسانند، این موضوع باید به طور جدی در گمرک و سازمان های مربوطه رسیدگی شود.

    وی افزود: یکی از مشکلات اصلی و مهمی که برای ورود قاچاق قطعات خودرو وجود دارد توزیع مجدد برخی از کالاهای است که توقیف شده اند که این روند بسیار اشتباهی است.

    عزیزی تصریح کرد: متاسفانه برخی از اجناسی را که در قالب کالاهای قاچاق و بلاصاحب هستند دوباره با قیمت پایین در بازار عرضه می شوند.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه گفت: در شرایط فعلی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و ستاد مبارزه با کالا و ارز موظف است ریشه حمل کالاهای قاچاق را تحت هر شرایطی از بین ببرد تا تعادل در بازار حفظ شود. در این میان کارگروه های پیشگیری در قاچاق کالا باید دقت لازم را داشته باشند.

    وی در پایان بیان کرد: قاچاق کالا به ویژه قطعات خودرو وضعیت کشور را به لحاظ اقتصادی به هم می ریزد و این حجم بالای ورود قطعات خودرو  نگران کننده است و می‌تواند با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ضربه مهلکی به پیکره صنعت خودروسازی داخلی وارد نماید.


    آسیب قاچاق قطعات خارجی به خودرو های داخل

    محمد بیاتیان کارشناس صنعت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهار داشت: افرادی به سبب عدم رعایت استانداردهای لازم کالاهای وارداتی مبادرت به قاچاق کالا می نمایند.

    وی با اشاره به دلیل قاچاق قطعات خودرو گفت: بسیاری از افراد قطعات با کیفیت پایین در کشورهایی همچون چین می سازند و سپس اقدام به واردات آن به کشور می نمایند که درنهایت این امربه آلودگی محیط زیست و ورشکستگی تولید کنندگان داخلی می انجامد.

    بیاتیان با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی در تولیدات داخل وجود ندارد، بیان کرد: عدم حمایت و پشتیبانی از قطعه سازان داخلی ، رکود حاکم بر بازار و عدم تزریق نقدینگی از سوی دولت ،قاچاق قطعات بی کیفیت از سوی تولیدکنندگان داخل را به همراه داشته است.

    این کارشناس صنعت با اشاره به اینکه قطعات داخلی خسارات زیادی را به خودروها واردمی کند، عنوان کرد: قطعات قاچاق به سبب عدم استانداردهای کافی ضررو زیان فراوانی را به مصرف کنندگان تحمیل می کند چرا که مطمئنا هر کالایی که دارای استاندارد لازم نباشد به صورت قاچاق به کشور وارد می شود و پس از قرار گرفتن بر روی خودرو در جاده ها می تواند سلامت افراد را به مخاطره بیندازد.

    وی ادامه داد: بنا به تاکید مقام معظم رهبری باید کالاهای قاچاق پس از رویت بلافاصله امحا شود ضمن آنکه برخورد قاطع با خاطیان صورت گیرد تا دیگر شاهد قاچاق بی حد و حصر انواع کالا به کشور نباشیم.

    بیاتیان در خصوص کیفیت قطعات داخلی گفت: طی جلسات متعدد با خودروسازان خارجی آنها بر توان فنی شرکت های داخلی تاکید کردند به طوریکه با فراهم شدن امکانات و حمایت دولت، قطعه سازان داخلی می توانند قطعات با کیفیت و قیمت مناسب به بازار عرضه نمایند.

    این کارشاس صنعت تصریح کرد: یکی از دلایل حضور قطعات خارجی در بازار داخلی قیمت مناسب این قطعات است که برخورد جدی با قاچاقچیان این قطعات موجب شده که دیگر افراد به سمت و سوی این کالاها نروند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو