فونیکسریمکسبهتام

اختلاف نظر کارشناسان و فعالان صنعت موتورسیکلت

گره خوردن سرنوشت موتورسیکلت برقی به جغرافیا

عصر خودرو- با بسته شدن پرونده تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در پایان سال ۹۵ و جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری، این صنعت رویکرد جدیدی را در کشور آغاز می‌کند اما به نظر می‌رسد ورود موتورسیکلت‌های برقی در ماه‌های پایانی امسال تحولی اساسی برای مشتریان و راکبان موتورسیکلت رقم بزند.

گره خوردن سرنوشت موتورسیکلت برقی به جغرافیا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ،  موتورسیکلت برقی بیشتر کاربرد تفریحی دارد تا نان‌آوری؛ از این رو به نظر می‌رسد سلیقه قشر جوان کشور با قولی که سازندگان این نوع موتورسیکلت‌ها به لحاظ تنوع رنگ به مصرف‌کنندگان خود داده‌اند، تامین می‌شود. اما امنیت موتورسیکلت و سلامت راکبان از دغدغه‌های مدیران این صنعت است زیرا آمار تصادفات در کشور بالاست و دور از ذهن نیست که موتورسیکلت برقی به لحاظ سبکی و بدون صدا بودن آن برای راکبان و نیز عابران خطرآفرین باشد. بنابراین استانداردهای در نظر گرفته شده برای این محصول جدید و نیز جا افتادن فرهنگ استفاده از آن از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و ضرورت امروز صنعت موتورسیکلت به شمار می‌رود.


    نبود قانون تدوین شده
    محمدجواد صفایاری، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت‌های برقی بومی درباره استانداردهای اجباری موتورسیکلت‌های برقی گفت: از آنجا که این موتورسیکلت‌ها محصول جدید این صنعت است، هنوز هیچ قانون تدوین شده‌ای درباره موتورسیکلت‌های برقی در اختیار نیست همچنان که اداره استاندارد نیز هیچ‌کدام از استانداردهای جهانی را نمی‌پذیرد و استانداردهای خود را دارد. وی با تاکید بر اینکه استانداردهایی با توجه به موقعیت و شرایط جغرافیایی کشور نیاز است گفت: به طور نمونه شرکت ما خودروهای برقی از ایتالیا و اسپانیا آورده است خودروهایی که استاندارد یورو 7 را پاس کرده‌اند اما سازمان ملی استاندارد هنوز اجازه تولید نداده زیرا معتقد است استانداردها باید مربوط به کشور باشد. بنابراین جزوه‌ای 70 تا 80 صفحه‌ای درباره قوانین و مقررات این نوع خودروها به وزیر پیشنهاد دادیم و در هیات دولت مطرح شد و کمیسیونی متشکل از 8 نفر در حال تدوین بندهای آن هستند.
    وی افزود: چون برای موتورسیکلت‌های برقی قانونی در کشور وجود ندارد بنابراین اما و اگرهایی را منجر شده است. خوشبختانه موتورسیکلت برقی که در کارخانه ما در حال تولید است در مدت 6 ماه استانداردهای موردنظر سازمان ملی استاندارد را پاس کرده است. قوانینی که خود سازمان برای زاویه نور چراغ، بوق، پدال، جک، کیلومتر استانداردهای جداگانه دارد. این سازنده گفت: چون درباره برق و باتری موتورسیکلت برقی قانونی در کشور وجود ندارد بنابراین موارد فنی داده و توضیح‌های لازم ارائه شد و پذیرفته‌اند اما هنوز مکتوب ارائه نشده تا برای شماره‌گذاری و پلاک کردن اقدام کنیم.
    آزمایش‌های مختلف موتورسیکلت
    صفایاری در ادامه به آزمایش‌های دیگر در دادن مجوز برای تولید انبوه موتورسیکلت برقی اشاره کرد و گفت: نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شماره‌گذاری به معنی تاییدیه اداره استاندارد است. سپس آزمایش‌های فیزیکی جاده‌ای موردنظر اداره راهنمایی و رانندگی روی نمونه انجام می‌شود نظیر آب ریختن روی زمین و حرکت با شتاب موتورسیکلت بدین ترتیب آزمایش می‌شود که راکب ایمنی کامل دارد یا خیر یا در فضایی تاریک موانعی قرار می‌گیرد تا آزمون شود که موتورسیکلت‌سوار با نور چراغ موتورسیکلت موانع را می‌بیند یا آزمایش‌هایی که درباره فرسودگی و ضخامت تایرها و باقی قطعات انجام می‌شود.
    مشکلات موتورسیکلت‌های برقی صفایاری در ادامه به نوعی موتورسیکلت برقی که در واقع خودرو برقی است، اشاره کرد و گفت: بر اساس نظر رییس پلیس پیشین کشور این خودرو به دلیل نداشتن ایربگ، موتورسیکلت چهارچرخ برقی محسوب می‌شود که 90 کیلومتر پیمایش دارد اما هنوز قوانین موتورسیکلت برقی تدوین نشده و اجازه تولید نیز به آن داده نشده است. وی در ادامه به مشکلات موتورسیکلت برقی وارداتی اشاره کرد و گفت: موتورسیکلت‌های برقی وارداتی که به طور عموم چینی و در کشور مونتاژ می‌شوند دارای ایرادهای زیادی هستند که مصرف‌کننده بعد از استفاده متوجه ایرادها می‌شود که این مسئله، باعث شاکی شدن مصرف‌کننده نسبت به موتورسیکلت برقی شده است. در حالی که صفر تا 100 موتورسیکلت برقی تولید کشور از طراحی تا ساخت قطعات به طور کلی بومی است.
    صفایاری درباره جزییات موتورسیکلت برقی ساخت این شرکت گفت: این موتورسیکلت 90 کیلومتر پیمایش و بین 70 تا 90 کیلومتر سرعت در ساعت دارد که با توجه به چنین مشخصاتی برای آن گارانتی تعریف شده است.


    فرهنگ‌سازی؛ لازمه کار
    برخی کارشناسان صنعت موتورسیکلت معتقدند پروژه موتورسیکلت برقی در کشور با شکست مواجه می‌شود اما صفایاری در این‌باره معتقد است که فرهنگ استفاده از موتورسیکلت برقی در کشور هنوز جا نیفتاده زیرا از موتورسیکلت به عنوان منبع درآمد برای خانواده استفاده می‌شود. بر اساس تجربه‌ای که در کشور وجود دارد برای فرهنگ‌سازی باید نوعی اجبار اعمال شود که یکی از راهکارهای دولت برای این موضوع، ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌های کاربراتوری به مراکز آلوده (منطقه‌های 12، 13 و 14) و تعیین طرح ترافیک است. وی ادامه داد: هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری بین 400 تا 500 هزار تومان سود دارد در حالی که موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی برای تولیدکنده سود زیادی ندارد و حتی در برخی موارد قیمت‌ها سر به سر است. وی درباره تسهیلات موتورسیکلت‌های برقی نیز گفت: دولت برای هر موتورسیکلت برقی یک میلیون و 500 هزار تومان وام بلاعوض اختصاص داده، شرکت نیز 3 میلیون وام بدون سود به خریداران می‌پردازد که در 6 قسط و هر ماه 80 هزار تومان تقسیم شده است. مدیرعامل شرکت جهان‌رو در نهایت اظهار کرد: تضمین می‌دهیم که موتورسیکلت‌های برقی ساخت این شرکت جوابگوی جغرافیای کشور بوده و حتی افراد می‌توانند با آن امرارمعاش داشته باشند. درباره این ادعا حاضریم تعهدنامه محضری بدهیم که پروژه موتورسیکلت برقی این شرکت با شکست مواجه نخواهد شد و رضایت مشتری را جلب خواهد کرد.
    جای خالی کار کارشناسی
    ابوالفضل حجازی، رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت یکی از کارشناسان صنعت موتورسیکلت به شمار می‌رود که پروژه موتورسیکلت‌های برقی را طرحی شکست‌خورده می‌داند. وی درباره دلایل این نظر گفت: به دلیل اینکه کار کارشناسی روی موتورسیکلت‌های برقی انجام نشده و مشارکتی با کارشناسان این صنعت نشده، این طرح شکست خورده به نظر می‌رسد.
    وی افزود: در هر زمینه‌ای اگر کارها دستوری اجرا شده و در اتاق‌های بسته بدون مشارکت مجری‌ها یا صاحبان صنعت باشد، کار به سرانجام نمی‌رسد. به دلیل اینکه در تهران و برخی شهرهای دیگر کشور، شیب‌های تندی در خیابان‌ها وجود دارد و و امکان شارژ این موتورسیکلت‌ها در بین راه وجود ندارد موتورسیکلت‌های برقی برای کشور ما پاسخگو نخواهد بود. به گفته حجازی، یکی از دلایل ازدیاد موتورسیکلت‌های برقی یا خودروهای برقی در اروپا به دلیل شیب کم خیابان‌های این کشورهاست در حالی که جنوب تهران با شمال آن دارای شیب زیادی است. رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اضافه کرد: همچنین میزان دسترسی موتورسیلکت‌های بنزینی راحت‌تر و هزینه استهلاکی آنها کمتر است. برای نمونه یک لیتر بنزین هزار تومان است و موتورسیکلت می‌تواند با آن بین 60 تا 80 کیلومتر مسافت طی کند.
    وی درباره این اظهارنظر که گفته می‌شود با یک بار شارژ موتورسیکلت برقی 90کیلومتر مسافت طی می‌شود، گفت: این مسئله پذیرفتنی نیست زیرا نیاز به بحث‌های علمی دارد و با یک بار شارژ 60 تا 70 کیلومتر بیشتر طی نمی‌شود و حتی با افزایش تعداد سرنشینان این مقدار کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر روی موتورسیکلت‌های برقی باتری نصب می‌شود و هدایت آن به دلیل سنگینی سخت خواهد بود.


    از موتورسیکلت برقی استقبال نشد
    حجازی درباره این پرسش که چرا پیش از ورود این نوع موتورسیکلت‌ها از واژه شکست استفاده می‌شود، گفت: زیرا با هدفی که دارد شکست خورده به نظر می‌رسد. گفته شد بودجه و منابع لازم در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد در حالی که کل موتورسیکلت‌های برقی در سطح تهران به یک هزار دستگاه نمی‌رسد. چنانچه در ماه به طور تقریبی 60 تا 80 هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی تولید می‌شود. این تفاوت نشان می‌دهد از تولید موتورسیکلت برقی استقبال نشده و شاید بتوان گفت این طرح شکست‌خورده است.
    وی افزود: به نظر می‌رسد افرادی که برای این طرح وارد پروژه شده‌اند بیشتر برای کسب سود وارد شده‌اند نه کمک به این صنعت.
    او گفت: برای موفقیت این طرح انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت آماده است با تمام سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی در جهت اجرایی شدن آن همکاری داشته باشد. دولت باید برای شروع از خود آغاز و استفاده از موتوسیکلت‌های بنزینی را برای اداره‌ها و مجموعه‌های دولتی به ویژه در شهرهای کوچک ممنوع کند. مردم کم‌کم تولید موتورسیکلت برقی را در سطح شهر رویت کنند و کیفیت و خدمات آن را ببینند تا قدرت موتورسیکلت بنزینی کاهش یابد.
    وی در پاسخ به این پرسش که چطور از شکست این طرح می‌گویید در حالی که استان قم، قزوین و دانشگاه امیرکبیر نیز وارد این پروژه شده‌اند و مشغول به طراحی و ساخت موتورسیکلت‌های برقی هستند، گفت: ساخت موتورسیکلت برقی به‌وسیله این شهرها و نهادها تازگی ندارد بلکه نزدیک به یک دهه است که دانشگاه امیرکبیر اعلام کرده در حال طرحی این موتورسیکلت است.
    حجازی در ادامه خاطرنشان کرد: انجمن از فعالیت جوانان استقبال می‌کند و آمادگی همکاری دارد اما لازم به یادآوری است که از مسیر خارج از انجمن موتورسیکلت وارد شده‌اند که نتیجه مطلوب نگرفته‌اند. بنابراین انجمن آمادگی همکاری با گروه‌های کارشناسی دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط