فونیکسریمکسبهتام

واکنش رییس انجمن واردکنندگان خودرو به معدوم کردن ۱۳ بنز و پورشه قاچاق

عصر خودرو- رییس انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به کشور ممنوع است و اگر به کشور مبدا بازگردانده نشود، حکم کالای قاچاق را داشته و باید معدوم شود.

واکنش رییس انجمن واردکنندگان خودرو به معدوم کردن ۱۳ بنز و پورشه قاچاق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از جام جم آنلاین ، روز گذشته اعلام خبر امحای 13 خودروی بنز و پورشه به ارزش تقریبی 14 میلیارد تومان از سوی معاون مبارزه با قاچاق ارز و کالای تعزیرات حکومتی واکنش هایی را در برداشت. در حالی که برخی بر این باورند که نباید این خودروها با توجه به سرمایه ای که از کشور برای ورود آنها خارج شده است، معدوم شود و بهتر است به فروش رفته و یا به استفاده برخی از دستگاه های عمومی برسد، برخی دیگر از گروه ها معتقدند که کالاهای قاچاق کشف شده به هیچ عنوان به شبکه توزیع و عرضه بازنگردد و در مقابل چشم مردم به آتش کشیده شود تا درس عبرتی برای واردکنندگان قاچاق باشد.

    فرهاد احتشام زاد، رییس انجمن وارد کنندگان خودرو نیز نظر موافقی با معدوم کردن این خودروهای گران قیمت قاچاق دارد و بر این باور است که واردکننده ای که به قوانین و مقررات توجه نکرده، باید خسارت بپردازد و این هزینه ای است که باید بابت عدم رعایت قانون پرداخته شود.

    به گفته وی، براساس اعلام قبلی دولت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی به کشور ممنوع است وبر اساس تصمیماتی که اتخاذ شد، این خودورها به هیچ وجه نباید به عنوان خودروی متروکه فروخته شوند و الزاما باید بازگشت به مبدا شوند و اگر خودورها به مبدا بازگردانده نشوند، قابلیت فروششان وجود ندارد و تنها راه آن، معدوم کردن خودروها است.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا معدوم کردن این خودروها از نظر اقتصادی با توجه به خروج ارزی که از کشور برای واردات آن صورت گرفته، منطقی است، گفت: به هر حال واردکننده به قوانین و مقررات عمل نکرده است و این هزینه برای جلوگیری از قاچاق و عدم رعایت قوانین باید پرداخت شود. 13 دستگاه خودرویی که معدوم می شود، خودروی بالای 2500 سی سی است که براساس قانون واردات آنها به کشور ممنوع بوده است. از این 13 دستگاه، 9 دستگاه با پروانه گمرکی جعلی هم شماره گذاری شده است و 4 دستگاه از این تعداد هنوز پلاک نشده است و همه این 13 دستگاه چون حکم کالای قاچاق را دارد، باید معدوم شود.

    رییس انجمن وارد کنندگان خودرو درباره رویه واردات خودرو به کشور در سال های گذشته گفت: دولت از زمانی که واردات خودروی 2500 سی سی را ممنوع کرد، اعلام کرد که اینها قابلیت فروش استوکشان وجود ندارد. اگر شما یک کالایی را وارد گمرک کنید و طی دو سال آن را خارج نکنید، کالای متروکه به حساب می آید و گمرک این اجازه را دارد که جنس شما را بفروشد. در مورد خودروهای بالای 2500 سی سی قبلا این اتفاق می افتاد، یعنی بعد از گذشت مدتی که گمرک خودروی وارد شده را به عنوان کالای متروکه آبرای فروش می گذاشت، همان واردکننده پول می داد و وارد کشور می کرد. در واقع اگرچه پول بیشتری می داد، اما از این طریق می توانست خودروی وارداتی را داخل کشور کند.

    احتشام زاد در ادامه افزود: از دو سال پیش که اعلام شد خودروهای وارد شده بالای 2500 سی سی در قالب استوک امکان فروش ندارد- چون کالای متروکه حساب نمی شود- باید به مبدا برگردانده شود. البته درمورد این 13 دستگاه بحث متروک بودنش مطرح نیست اینها در زمان قبل از دوسال وارد کشور شده است و از طریق مناطق آزاد ترددش به داخل کشور انجام شده است و از آنجا با اسناد جعلی پروانه گمرکی شماره گذاری شده است و اینکه این اسناد جعلی توسط چه کسی تهیه شده است، باید نهاد های قضایی پاسخ دهند چون اطلاع دقیقی ندارم.

    وی درباره واردکنندگان این خودرو ها گفت: وارد کنندگان آن اشخاص حقیقی هستند چون تعداد دستگاه ها کم است و معمولا هیچ نهادی که به صورت رسمی و درست کارمی کند نمی آید چنین ریسکی انجام دهد چون کاملا مصداق کالای قاچاق را دارد.

    احتشام زاد درباره مجوزهایی که دولت قبل به اهالی ابوموسی برای واردات خودرو داده بود نیز گفت: این مجوز خاص برای کمک به اهالی این منطقه داده شده بود، البته مردم این منطقه نمی توانستند این خودروها را از آن مناطق خارج کنند ولی همین مجوز باعث سوءاستفاده برخی از واردکنندگان غیرقانونی شد، در واقع از آن مجوز سواستفاده می کردند و به قیمت ناچیزی این خودروها را از اهالی خریداری و وارد کشور می کردند. پیش از این چون ممنوعیت واردات خودروی 2500 سی سی وجود نداشت، ساکنین ابوموسی این امکان را داشتند که از آن شرایط خاص استفاده کنند اما هم اکنون این امکان وجود ندارد و قانون مناطق آزاد برآنجا حاکم است. در زمانی که ممنوعیت وجود نداشت، واردکنندگان این خودروها را با قیمت ناچیز از ساکنین ابوموسی خریداری کرده و وارد کشور می کردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو