فونیکسریمکسبهتام

تولید خودرو دوباره میلیونی می‌شود

عصر خودرو- بازار خودروی ایران در حال گذران روزگاری است که مجددا قرار است حال این صنعت خوب شود.

تولید خودرو دوباره میلیونی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اعتماد، تازه‌ترین گزارش از میزان تولید خودروسازان داخلی نشان می‌دهد درچهار ماه ابتدای سال جاری طی چهار ماهه منتهی به تیرماه امسال، تولید خودروی سواری توسط خودروسازان داخلی کشور به مرز 339 هزار و 838 دستگاه رسید که در مقایسه با مدت مشابه خود در سال گذشته، رشد ٣/٣درصدی را نشان می‌دهد.
    بررسی آمار تولید خودروسازان از روزهای قبل از اوج‌گیری قیمت خودرو در سال‌های پیش از ٩۰ تاکنون نشان می‌دهد که این بازار خودرو در فاصله سال‌های ٨٨ تاکنون روال افزایشی و نزولی ادامه دارد به گونه‌ای که در فاصله سال‌های ٨٨ تا ٩۰ روال مجموع تولید خوردو در کشور افزایش نشان می‌دهد و در فاصله سال‌های ٩١ تا پایان ٩٣ روال نزولی داشته است تا اینکه با افزایش تولیدی که در سال ٩٤ با گشایش برجام روی داد میزان تولید افزایش یافت. حال همین روال افزایشی به سال جدید رسیده و در چهار ماهه سال جاری نسبت به چهار ماهه سال قبل ٣/٣ درصد رشد در تولید خودرو داشته‌ایم.
    حال اگر بخواهیم روال تولید را به تفکیک هر بخش یعنی سواری، وانت، اتوبوس، مینی بوس، کامیون و کامیونت نگاه کنیم هم به آمار قابل‌توجهی بر می‌خوریم.
    بر اساس گزارش آماری که انجمن خودروسازان ایران از میزان تولید خودرو در سال‌های ٨٨ تاکنون منتشر کرده و روی سایت این انجمن وجود دارد در سال ٨٨ در کشور ١١٩٣٢٤۰ خودرو سواری تولید شده است که این میزان در سال ٨٩ به ١٣٥٩٥٩٣ دستگاه خودرو سواری، در سال ٩۰ به ١٤٢۰٧۰٩ دستگاه خودرو رسیده که روال صعودی مناسبی را به ثبت رسانده است اما به یک‌باره میزان تولید خودروهای سواری با شروع تشدید تحریم‌ها روال نزولی خود را آغاز کردند و در نهایت تا پایان سال ٩١ تعداد خودروهای سواری تولیدی در این سال به ٧٨٨٣٥٧ دستگاه و در سال ٩٢ به ٦٢٤٧٤٩ دستگاه رسید که نسبت به سال‌های پیش از آن نزول قابل توجهی یافته بود ودر نتیجه قیمت محصولات داخلی هم شیب افزایشی خود را در پیش گرفته بودند.
    با شروع دولت یازدهم و آغاز مذاکرات برجام کمی این روال بهبود یافت و موجب شد تا در سال ٩٣ با رشد تولید خودرو سواری در طول یک سال مواجه شویم، در این سال خودروسازان در مجموع ٩٥٨٣٣٩ دستگاه تولید کردند. هرچند به نظر می‌رسید این روال در سال ٩٤ با اجرای برجام ادامه یابد اما آمار انجمن خودروسازان نشان می‌دهد که در پایان سال ٩٤ میزان تولید خودروهای سواری کاهش یافته و به ٨٩٢٦۰۰ دستگاه رسیده است که نسبت به سال ٩٣ کاهش ٦٥٧٣٩ دستگاهی را نشان می‌دهد.

    در چهار ماهه ابتدای سال جاری هم ٣٣٩٨٣٨ دستگاه خودرو سواری تولید شده که نسبت به چهار ماهه ابتدای سال ٩٤، ٣/٣ درصد افزایش داشته است.
    این آمارها در بخش‌های دیگر هم حکایت‌های مختلفی دارد و در برخی موارد خبر از کاهش چشمگیر برخی خودروها در خطوط تولید خودروسازی‌ها دارد. به گونه‌ای که مثلا در خط‌تولید وانت در فاصله شش سال تولید وانت با نزول شدید از ١٩٣٩٦٧ دستگاه خودروی وانت به ٧٣١٨٧دستگاه رسیده است که خبر از خروج برخی خودروهای وانت از خطوط تولید دارند. این امر در تولید مینی بوس و اتوبوس هم مشهود است به گونه‌ای که تولید مینی‌بوس از ٣٦٦٢ در سال ٨٨ به ٥١١ دستگاه در سال ٩٤ رسیده است که به افت بیش از ٣١٥١ دستگاه یعنی نزدیک به بیش از ٨۰درصد کاهش تولید رسیده است.

    البته در سال ٩٣ تولید این خودرو در مقایسه با سال پیش از آن کمی رشد داشته است اما به‌طور کل روال نزولی مینی بوس در سال‌های گذشته به سمت صفر شدن تولید برخی خودرو و حذف نام برخی از ‌این خودروها ادامه داشته است.  تولید اتوبوس هم همین قاعده را رعایت کرده است و خطوط اتوبوس‌سازی کشور که در پایان سال ٨٨ در مجموع ٣١١١ دستگاه اتوبوس تولید کرده بودند با کاهش تقاضا و فروش این خودرو‌ها در پایان سال ٩٤ تنها به ٦٩٦ دستگاه رسیده است و در چهار ماهه ابتدای سال جاری هم بنا به اعلام وزارت صنعت، معدن و تچارت چهار خط تولید اتوبوس متوقف شده و تولید آنها به صفر رسیده است.

    گویا در خطوط تولید خودروهای سنگین روال کاهشی در این سال‌های مرسوم شده است به گونه‌ای که تولید کامیون از ٣۰٥٦٦ دستگاه در سال ٨٨ به ٩٨٤٤ دستگاه کاهش یافته است. روالی که در سال ٩٢ به هفت هزار دستگاه رسیده بود. وزارت صنعت، معدن و تجارت چندی پیش رسما از صفر شدن تولید برخی خودروها خبر داده بود، این در حالی است که دولت خروج خودروهای فرسوده سنگین را در دستور کار خود دارد و موظف است طبق دستور‌العمل قبلی تولیدات جدید را جایگزین خودروهای فرسوده قدیمی کند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد با توجه به کاهش تولید خطوط تولیدی این خودروها با جایگزینی خودروهای دست دوم خارجی جبران شده است.
    آمارهای انجمن خودروسازان نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته چه در پیش از روزهای تشدید تحریم‌ها و چه در دوران تشدید تحریم‌ها و حتی هم‌اکنون که روزهای پسابرجام را پشت سر می‌گذاریم روال تولید خودرو روزهای پر فراز و نشیبی را داشته‌ و به ترتیب در فاصله سال‌های ٨٨ تا ٩٤ به ترتیب ٥٤٦/٤٢٤/١ دستگاه، ٧٧١/٥٩٩/١دستگاه، ٧٣٧/٦٥٣/١ دستگاه، ۰٥١/٩٢٤ دستگاه، ٧٣٧۰٦۰ دستگاه، ١١٣١٢٨٧ دستگاه و در سال ٩٤ در مجموع ٩٧٦٨٣٦ خودرو تولید شده است. این بدان معنی است که آرزوی تولید خودروی بالای یک میلیون دستگاه تنها در سال‌های ٨٨، ٨٩، ٩۰و ٩٣ محقق شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو