فونیکسریمکسبهتام

ایران منتظر خودروسازان ژاپنی نمی ماند

عصر خودرو- روزنامه «ژاپن تایمز» در گزارشی هشدار داد: ممکن است خودروسازان ژاپنی بازار ایران را از دست بدهند؛ در حالی که رقیبان اروپایی آنها بویژه شرکت رنو فرانسه اکنون فعالانه در ایران مشغول کار است.

ایران منتظر خودروسازان ژاپنی نمی ماند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ار ایرنا، این روزنامه نوشت: «یوشی یاماموتو»* مشاور مسئول منطقه غرب آسیا در سازمان تجارت خارجی ژاپن که دفتر آن در توکیوست، گفت: تقاضای خودرو در ایران با توجه به جمعیت آن، تضمین شده قلمداد می شود.
    بر اساس کتاب حقایق جهان که در آمریکا منتشر می شود، ایران نزدیک 80 میلیون نفر جمعیت دارد و 40 درصد ایرانیان در گروه سنی 24 سال و کمتر دسته بندی می شوند.
    یاماموتو افزود: ایران کشوری است که از گذشته خودرو تولید می کرد و بازاری برای «خودروِ آماده» نیست؛ بلکه مکانی برای تولید و فروش خودرو در بازارهای داخلی و کشورهای همسایه تلقی می شود.
    دولت ژاپن تحریم های خود علیه ایران را در ژانویه گذشته (دی ماه 1394) لغو و یک ماه بعد یک قرارداد سرمایه گذاری دوجانبه امضا کرد.
    «مرتضی سبحانی» معاون شرکت سازنده قطعات خودرو اورند پیشرو، گفت: متاسفانه شرکت های ژاپنی در همسنجی با رقیبان دیگر، از شرکت های فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی عقب ترند.
    روزنامه ژاپن تایمز تاکید کرد «رقیبان اروپایی خودروسازان ژاپنی بویژه شرکت رنو فرانسه اکنون فعالانه در ایران مشغول کارند».
    «محمد ضرابیان» قائم مقام گروه بهمن، گفت: متاسفانه ژاپنی ها هر روز بیشتر از دیروز بازار را از دست می دهند.
    وی اضافه کرد: اگر خودروسازان ژاپنی اکنون به بازار ایران وارد نشوند، برای آنها سخت خواهد بود سهم بازار خود را در آینده افزایش دهند.
    ضرابیان ادامه داد: خودروهای کوچک، ارزان و کارآمد شرکت های ژاپنی می توانند در بازار ایران با سایر برندهای خودرو رقابت کنند.
    به گفته وی، گروه بهمن در جست و جوی شریکان جدید است که امکان دارد «دایهاتسو» و «تویوتا» میان آنها قرار گیرد.
    با وجود انتظار بالای شرکت های سازنده خودرو و قطعات خودرو ایران به نظر می رسد خودروسازان ژاپنی تا اندازه ای به دلیل عواملی مانند شرایط سیاسی داخلی ایران و تداوم تحریم های مالی آمریکا در پاسخگویی عجله ای ندارند.
    در همین زمینه «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: از منظر مردم و از نظر فرهنگی ژاپن جایگاه خوبی در ایران دارد اما تضمینی وجود ندارد ژاپن بتواند این جایگاه را حفظ کند. حفظ این جایگاه به تلاش ژاپن بستگی دارد.
    قاسمی افزود: ایران مایل است همکاری های خود با ژاپن را گسترش دهد اما برای همیشه نمی تواند منتظر بماند.
    وی ادامه داد: اگر برخی کشورها در توسعه همکاری خود با ایران محتاطند، نمی توانند با ما کار کنند. ما می توانیم شرکای خود را انتخاب کنیم.
    قاسمی اضافه کرد: در فضای خوب پسابرجام اگر شرکت های ژاپنی جدی نباشند در رقابت عقب خواهند ماند.
    به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
    به عنوان بخشی از تلاش برای کمک به رشد کارخانه های سازنده قطعات خودرو، سازمان تجارت خارجی ژاپن در نظر دارد به ایران کارشناس اعزام کند تا در زمینه هایی مانند مدیریت پروژه و سیستم های تولید بهنگام، راهنمایی فنی بدهند.
    مشاور مسئول منطقه غرب آسیا در سازمان تجارت خارجی ژاپن گفت: اگر خودروسازان ژاپنی به این نتیجه برسند که می توانند در ایران قطعات با کیفیت خوب را سر موقع خریداری کنند، این امر رشد آنها در بازار ایران را تسریع می کند و قدرت رقابت خودروهای آنها را افزایش می دهد.
    وی گفت: اگر خودروسازان ژاپنی در نسل جدید فناوری های اتومبیل پیشگام باشند، نیازی نیست نگران این باشیم که ممکن است از دیگر رقیبان عقب بمانیم.
    به نوشته این رسانه، خودروسازان ژاپنی اکنون بر توسعه نسل جدید فناوری ها مانند خودروهای برقی و خودران (بی نیاز از راننده) تاکید دارند.
    «نادر سخا» مدیرعامل شرکت قطعات خودرو کروز واقع در منطقه صنعتی حومه غربی تهران، گفت: ایران از زیرساخت های خوبی برای تولید خودرو مانند وجود کارخانه های سازنده قطعات، نیروی کار تحصیلکرده و امنیت بهتر در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه برخوردار است.
    وی افزود: ایران برای اینکه دیگر خودروسازان جهانی همکاری خود را با شرکت های ایرانی را آغاز کنند، ظرفیت کافی را دارد.
    روزنامه ژاپن تایمز نوشت: صنعت خودروسازی ایران، دومین بخش بزرگ اقتصادی این کشور پس از نفت و بزرگ ترین صنعت غیرنفتی خاورمیانه است.
    بر اساس آمار گردآوری شده توسط شرکت تحقیقات اتومبیل فارین**، تولید خودرو ایران در سال مالی 2011 میلادی (1390 خورشیدی) به یک میلیون و 640 هزار دستگاه افزایش یافت اما به دلیل تحریم های اقتصادی، در سال مالی 2013 به 740 هزار دستگاه کاهش یافت.
    با این همه، در سال مالی 2014 تولید خودرو در ایران به یک میلیون و 130 هزار دستگاه افزایش یافت.
    بازار خودرو ایران در کنترل ایران خودرو و سایپاست، دو شرکت دولتی که روی هم 90 درصد بازار ایران را در اختیار دارند.
    هدف دولت ایران افزایش سه برابری تولید خودرو و رساندن آن به سه میلیون دستگاه در سال 2025 میلادی (افق 1404) است.
    بر اساس این برنامه، 2 میلیون دستگاه خودرو سهم بازار داخلی ایران خواهد بود و یک میلیون دستگاه نیز به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان صادر می شود.
    با توجه به لغو تحریم های اقتصادی ایران در ژانویه (دی) گذشته، ایران نسبت به انتقال فناوری و تولید داخلی از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خارجی برای دستیابی به اهداف تولید امیدوار است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو