فونیکسریمکسبهتام

خداحافظی شش هزار تاکسی پیکان با پایتخت

عصر خودرو- سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد در راستای اجرای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی، تاکسی های پیکان تا پایان سال از رده خارج و با پایتخت خداحافظی می کنند.

خداحافظی شش هزار تاکسی پیکان با پایتخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، براساس آمارهای اعلام شده حدود 80 هزار دستگاه تاکسی در پایتخت 11 میلیون نفری تردد می کنند که به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران از این تعداد 17 هزار تاکسی آن پیکان و فرسوده است.
    به گفته میثم مظفر در میان 17 هزار تاکسی فرسوده تهران شش هزار و 300 تاکسی پیکان وجود دارد که هر یک از این خودروها روزانه 10 کیلوگرم و سالانه سه هزار و 600 کیلوگرم ذرات آلاینده تولید و در هوای آلوده پایتخت منتشر می کند.
    این بدین معناست که در طول یکسال تنها 23 هزار تن آلاینده جوی از طریق تردد تاکسی های پیکان فرسوده تولید و در هوای پایتخت منتشر می شود.
    در همین راستا شهرداری تهران و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرده اند سال جاری تاکسی های پیکان از ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت حذف خواهند شد.
    وعده ای که به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار بود تا پایان سال گذشته محقق شود.
    شهرداری تهران تاکید کرده که حذف تاکسی های پیکان از ناوگان تاکسیرانی پایتخت در اولویت کاری سازمان تاکسیرانی شهر در سال جاری قرار دارد و این موضوع با جدیت دنبال می شود.
    شهرداری تهران همچنین از حذف مشکلاتی که در زمینه اعطای تسهیلات به رانندگان تاکسی وجود داشت خبر داده است.
    در همین ارتباط مهدی ابراهیمی معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه حذف تاکسی های پیکان از ناوگان تاکسیرانی پایتخت در اولویت کاری سازمان تاکسیرانی قرار دارد اظهار کرد: اقدامات خوبی در راستای اعطای تسهیلات به تاکسیرانان انجام شده است.
    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تاکسیرانان می توانند یکی از همکاران خود که دارای پروانه هوشمند معتبر است و متقاضی استفاده از تسهیلات نوسازی نیست را به عنوان ضامن معرفی کنند.
    به گفته ابراهیمی با این اقدام بسیاری مسائل از جمله بحث ضامن کارمند و مشکلات کسر از حقوق حل می شود و انتظار می رود تاکسیرانان هرچه سریعتر برای دریافت تسهیلات نوسازی اقدام کنند.
    البته مشکلات جایگزینی تاکسی فرسوده به همین جا ختم و به راحتی حل نمی شود به طوری که براساس گزارش ها توقف پرونده ها در بانک و نیز برخی خودروسازی ها، رانندگان را در تنگنا قرار داده است.

    * روند طولانی دریافت تسهیلات بانکی و تحویل خودرو نو
    مسعود طبیبی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در این خصوص می گوید: یکی از مشکلات رانندگان تاکسی در زمینه نوسازی تاکسی های فرسوده مسأله ضامن بود که با برگزاری جلسات مختلف در دو ماه اخیر فرمی تهیه و در اختیار بانک های عامل شامل تجارت، ملت و پارسیان قرار گرفته است.
    وی افزود: براساس این فرم تعهدی از متقاضی و ضامن دریافت می شود که چنانچه در روند پرداخت اقساط وام خللی بوجود آید از ادامه فعالیت تاکسیران جلوگیری بعمل خواهد شد.
    طبیبی با اشاره به اینکه این اقدام موجب اطمینان بخشی به بانک های عامل شده اظهار کرد: متأسفانه برغم ابلاغ دستورالعمل از سوی بانک های عامل، مدیران شعب بانک ها درخصوص اعطای تسهیلات به صورت سلیقه ای عمل کرده و بانک های عامل به صراحت اعلام می کنند مدیران شعبه در اجرای دستورالعمل مذکور مختار هستند.
    مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با بیان اینکه بیشترین ریزش متقاضیان در مرحله بانکی صورت می گیرد تصریح کرد: تنها حدود یک سوم از متقاضیان موفق به عبور از مرحله بانکی می شوند چرا که مکانیزم اعطای وام تابع عملکرد مدیران شعب بانک هاست.
    وی تأخیر در تحویل خودروها را یکی دیگر از مشکلات نوسازی تاکسی های فرسوده ذکر کرد و گفت: در این زمینه بیشترین مشکل تاکسیرانان با گروه صنعتی ایران خودرو در تحویل خودروهای سمند است.
    طبیبی افزود: علاوه بر آن متقاضیانی که به صورت نقدی اقدام به خرید کرده اند باید 43 روز در صف انتظار قرار گیرند در حالیکه این زمان برای متقاضیان دریافت اقساطی 31 روز است.
    معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران همچنین درخصوص ممنوعیت ورود تاکسی های پیکان به محدوده منطقه 12 که قرار است از ابتدای مهرماه اجرا شود گفت: از آنجایی که منطقه 12 به عنوان پایلوت طرح ترافیکی LEZ در نظر گرفته شده و ساماندهی حمل و نقل عمومی آن نیز در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد، این منطقه به عنوان نقطه آغاز طرح ممنوعیت ورود تاکسی های پیکان به محدوه شهر انتخاب شده است.
    وی با اشاره به اینکه اخطارهای لازم به رانندگان تاکسی پیکانی که در محدوده منطقه 12 فعالیت دارند داده شده تصریح کرد: در مرحله اول محدوده داخلی منطقه پاکسازی شده و در مرحله بعدی با همکاری پلیس راهور و عوامل نظارت سازمانی تاکسیرانی از ورود تاکسی های پیکان متفرقه که به صورت گردشی وارد منطقه می شوند نیز ممانعت به عمل خواهد آمد.
    ابراهیمی یادآور شد: در این زمینه از ابزارهای مختلف از جمله گشت های کنترل و نظارت سازمان تاکسیرانی ، عوامل پلیس راهور و همچنین ابزارهای هوشمند سطح شهر شامل دوربین های نظارتی استفاده خواهد شد.
    به گفته معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی طرح ممنوعیت ورود تاکسی های پیکان به منطقه 12 منوط به اجرای طرح LEZ نبوده و حذف تاکسی های پیکان پایتخت در اولویت این سازمان است.
    وی با اشاره به وجود شش هزار تاکسی پیکان در شهر تهران گفت: تاکنون پنج هزار نفر از رانندگان تاکسی برای نوسازی خودروی خود اقدام کرده و امیدواریم سایر رانندگان نیز هر چه زودتر در این خصوص اقدام کنند.
    ابراهیمی خاطرنشان کرد: از آنجایی که مصرف سوخت و تولید آلودگی تاکسی های پیکان بسیار بالاست و این خودروها هیچگونه کیفیتی در ارائه خدمات نداشته و در شأن شهروندان نیستند بنابراین به طور قطع امسال تاکسی های پیکان از ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت حذف شده و شروع کار با منطقه 12 خواهد بود.
    وی گفت: انتخاب نوع خودرو از میان خودروهای موجود در سبد خرید ایران خودرو، سایپا یا شرکت های خصوصی که در زمینه وارد کردن خودروهای پاک و هیبریدی اقدام کرده اند با تاکسیرانان است.
    معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به نوسازی سه هزار تاکسی طی یک ماه اخیر افزود: از این تعداد 2 هزار دستگاه تاکسی پیکان بوده اند.

    * کار نصب شناسنامه تاکسی ها ادامه دارد
    ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز کار صدور و نصب شناسنامه تاکسی اظهار کرد: این اقدام از دفاتر تاکسی ویژه فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) آغاز و پس از آن در پایانه های راه آهن، بیهقی و ترمینال داخلی ادامه یافته است.
    وی افزود: در حال حاضر نیز سایر رانندگان تاکسی گردشی شهر در حال نصب این شناسنامه بر روی تاکسی های خود هستند.
    معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: این شناسنامه که حاوی اطلاعاتی از خودرو، راننده(همراه تصویر) است در محلی نصب می شود که هم مسافر جلو و هم مسافران عقب قادر به رؤیت آن باشند.
    ابراهیمی تأکید کرد: این اقدام علاوه بر آن که در بخش نظارتی به سازمان تاکسیرانی کمک می کند فرآیند ارسال گزارشات مردمی را نیز تسهیل می کند.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو