فونیکسریمکسبهتام

آشنایی با آخرین قوانین و مقررات خودروهای اروندی

خبرهای داغ در تابستان گرم اروند

عصر خودرو- در مدت دوسال گذشته که محدوده تردد خودرو های با پلاک منطقه آزاد وسیع تر شده است، هر از چند گاهی ایجاد شایعه در خصوص مسائل مربوط به خودروهای اروندی ذهن مالکان را درگیر خود می کند. از شایعات متعددی مانند؛ محدود شدن شعاع تردد خودروهای پلاک اروندی، محدودیت در ثبت مرخصی، تاخیر در امر شماره گذاری و... جزئی جدایی ناپذیر از این قبیل خودروها شده است.

خبرهای داغ در تابستان گرم اروند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، حال به معرفی آخرین تغییرات و قوانین وضع شده در خصوص خودروهای پلاک مناطق آزاد به خصوص منطقه آزاد اروند می پردازیم.

    ارائه کارت شهروندی شرط اصلی برای ترخیص خودرو پلاک اروندی
    به گفته اسماعیل زمانی، مدیر عامل منطقه آزاد اروند افرادی که تمایل به خرید خودرو پلاک منطقه ازاد اروند را داشته باشند، باید کارت شهروندی آبادان یا خرمشهر را ارائه نمایند. به گفته وی با توجه به اینکه منطقه آزاد اروند برای رفاه معیشت ساکنان شهرهای آبادان و خرمشهر ایجاد شده است، لذا ارائه کارت شهروندی ضروری است. مالکیت خودروهای اروندی برای ساکنان استان خوزستان سخت تر از قبل می شود. مدیر عامل منطقه آزاد اروند افزودند که کارت شهروندی براساس پرونده تشکیل شده دارای اسنادی است که ثابت می کند فرد شهروند آبادان و خرمشهر است و ارائه این کارت در زمان ترخیض خودرو ضروری به نظر می رسد. همچنین ایشان اضافه کردند که خودروهای اروندی متعلق به مردم آبادان و خرمشهر هستند و به افراد شهر های دیگر مانند اهواز یا... تعلق ندارند. افراد ساکن شهر های دیگر خوزستان می توانند پس از به نام شدن و ترخیص خودرو اقدام به خرید خودرو از شهروندان آبادان و خرمشهر نمایند.  از این پس امکان واردات مستقیم برای افراد دیگر شهر های خوزستان وجود ندارد.

    تغییر شرایط احراز سکونت برای مالکان  خودورهای پلاک اروندی!
    در گذشته برای این که ثابت شود فردی ساکن منطقه آزاد اروند یعنی شهر های آبادان و خرمشهر تنها به ارائه سند ملکی یا اجاره نامه اکتفا می شد. اما مدتی است که شرایط احراز سکونت دچار تغییر شده و بندهای جدیدی به آن افزوده گردیده است. هم اکنون برای اثبات اینکه فردی ساکن محدوده منطقه آزاد اروند است، علاوه بر ارائه سند ملکی باید قبض یک دوره آب یا گاز را هم در پرونده خود داشته باشد. در صورتی که فردی در منطقه مستاجر باشد، باید اضافه بر ارائه اجاره نامه، گواهی اشتغال به کار یا دو دوره قبض آب یا گاز را ارائه نماید.

    ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی به مناطق آزاد کشور
    پس از جنجال های فراونی که بر سر ورود خودروهای آمریکایی با مجوز وزارت صنعت معدن و تجارت به وجود آمد. به دستور دولت مجوز این خودرو ها باطل شد، و پس از مدتی اکبر ترکان دبیر مناطق آزاد تجاری کشور ورود تمام خودروهای آمریکایی را به مناطق آزاد کشور ممنوع اعلام کرد.
    طبق نامه ای که به مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد ابلاغ گردید، متن نامه بدین شرح است: «با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مورخ 8 اردیبهشت ماه 95 کارگران با ایشان وتاکید معظم له بر جلوگیری از واردات خودروهای آمریکایی که می فرمایند: « خود آمریکایی ها به علت مصرف زیاد و  سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند؛ حالا در این شرایط ما بیایم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی آمریکا خودرو وارد کنیم؟ مدیران و مسئولان محترم در مقابل فشار های پنهانی که در این زمینه وارد می شود بایستند و جدا نگذارند این قبیل مسائل مطرح شود.»

    چگونه برای خودرو پلاک اروندی خود مرخصی بگیریم؟
    خودروهای پلاک اروندی در هر سال برای مدت 30 روز پیوسته یا یک ماه می توانند با دریافت پلاک گذر موقت از محدوده مجاز تعریف شده خود خارج شوند. گرفتن مرخصی به این صورت است که باید  در تاریخ یکم تا پانزدهم هر ماه با وارد کردن اطلاعات شناسایی خودرو در سامانه اینترنتی منطقه آزاد اروند اقدام نمود.
    موارد قابل توجه در گرفتن مرخصی این است که خودروهای با حجم بالای 2500 سی سی امکان اخذ مرخصی را ندارند. مورد دیگر این که اگر خودرو به صورت وکالتی خرید و فروش شده باشد، امکان دریافت مرخصی به صورت آنلاین وجود ندارد.برای این دسته از خودروها بایستی در هنگام دریافت پلاک گذرموقت و انجام تشریفات گمرکی مالک یا صاحب سند حضور داشته باشد.

    شرط اصلی دریافت مرخصی
    خودروهای اروندی برای تردد و اخذ مرخصی در هر سال نیاز به تمدید پروانه گمرکی دارند. اگر خودرویی فاقد پروانه گمرکی باشد، امکان گرفتن مرخصی سالیانه برای آن وجود نخواهد داشت. همچنین دانستن این نکته ضروری است که مرخصی و پلاک گذر موقت به خودرو تعلق می گیرد، نه به اشخاص. پس از اخذ مرخصی اگر خودرو به شخص دیگری انتقال یابد، مالک جدید باید یکسال صبر کند تا بتواند مجددا برای خودرو خود اقدام به اخذ مرخصی نماید.

    ورود تاکسی های پلاک اروند
    یکی از اهداف اصلی تاسیس سازمان منطقه آزاد تجاری اروند رفاه حال مردم محروم آبادان و خرمشهر است. از این رو سازمان تاکسیرانی منطقه آزاد اروند اقدام به نوسازی ناوگان تاکسیرانی این منطقه با خودرو های روز دنیا کرده است. تعداد تاکسی های در نظر گرفته شده برای منطقه آزاد اروند 2000 دستگاه را شامل می شود، که در سال 95، 500 دستگاه از این تعداد وارد ناوگان تاکسیرانی آبادان و خرمشهر خواهد شد. این تاکسی ها با اعطای تسهلات 30 میلیون تومانی با بهره 2 تا 4 درصدی در اختیار متقضیان قرار خواهد گرفت. گفتنی است که هر دستگاه از این تاکسی ها در حدود 50 میلیون تومان قیمت دارد و از برند هیوندای کره جنوبی انتخاب شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو