فونیکسریمکسبهتام

آزمایش رانندگی با مرسدس بنز CLA ۱۸۰ دیزل در استانبول

کوچک دوست داشتنی

عصر خودرو: چند وقتی است عکس‌هایی از خودروهای گذرموقت منتشر می‌شود که در میان آنها چشم‌مان به مرسدس بنز CLA افتاد و در کشور ترکیه و شهر استانبول آن‌را با آب و هوای متفاوت مورد آزمایش قرار دادیم.

کوچک دوست داشتنی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،کمپانی مرسدس بنز با گذشت سال‌ها تکرار در تولید و یکنواختی کلاس‌ها برای بار دیگر در تولید محصول جدید کودتا کرد و در سال 2013 از محصولی چهار‌در اما با ظاهری شبیه به خودروهای کوپه رونمایی و در 2014 روانه بازار پر فراز و نشیب خودرو کرد. این خودرو جدید ترکیبی از یک طراحی خلاقانه از A کلاس، B کلاس، CLS و GLA بود و مدیران فروش بر این باور بودند که CLA به‌خوبی می‌تواند بازار را تصاحب کند و امروز مشخص شده خودرو CLA با تنوع موتورهای کم حجم دیزلی و بنزینی به‌علاوه طراحی دلنشین هدف بسیاری از خریداران شده است. CLA در نخسستین سال عرضه توسط بنز موفق به فروش 100هزار دستگاهی در جهان شد و به همین جهت بنز این مدل را موفق ترین محصول طی 20 سال اخیرش معرفی کرد. خودرو CLA با رقبای نام‌آشنا همچون آئودی A3 و ب‌ام‌و سری 1 برای فروش بیشتر و جلب رضایت مشتری دست و پنجه نرم می‌کند .با توج هبه برنامه های جدید مرسدس بنز در همکاری با با شرکت ستاره ایران و با در نظر گرفتن زمزمه های تولید برخی محصولات مرسدس بنز در ایران مدل CLA یکی از محتمل ترین گزینه های برای تولید یا واردات ردر آینده نزدیک است.CLA در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس عمدتا با پیشرانه 2 لیتری توربو 208 اسب بخاری عرضه می شود و شتاب و مصرف سوخت ترکیبی آن به ترتیب 6.7ثانیه و 6.1لیتر در 100 کیلومتر را نشان می دهد.
در این آزمایش به سراغ خودرو CLA180 دیزلی رفته ایم که یکی از پرطرفدار ترین مدل های CLA به خصوص در بازارهای اروپایی است.

 


تلاش هدفمند
چنین خودروهایی بیشتر استفاده شهری دارند و موتورهای آنها زیاد حجیم نیستند البته اگر از نمونه AMG آن فاکتور بگیریم خودرو CLA با تنوع 3 موتور بنزینی و 3 موتور دیزلی تولید می‌شود و خودرو مورد آزمایش به یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربودیزل با حجم دقیق 1461 سی‌سی در دسترس است.
این موتور قادر است در دور موتور 4000 دور در دقیقه حداکثر قدرت 107 اسب بخار را تولید کند و توسط گیربکس 7 سرعته اتوماتیک خود برای دستیابی به حداکثر گشتاور 260 نیوتن‌متر از دور موتور 1750 تا 2500 تلاش کند و به محور انتقال خودرو با کمترین تلفات منتقل کند زیرا این خودرو نمونه محور جلو است که به زعم برخی کارشناسان از جمله نقاط ضعف آن است. گیربکس 7 سرعته دوکلاچه این خودرو در انتقال قدرت بسیار نقش مثبتی ایفا می‌کند یعنی در زمان حرکت،دنده بعدی آماده درگیر شدن است و مزیت آن تغییر سریع دنده بدون وقفه در قدرت کشش، بهبود در شتاب و کاهش ضربه را درپی دارد. با ویژگی‌های مثبت این خودرو شتابگیری بسیار بهبود می‌یابد اما با یک موتور 1.5 لیتری دیزل نباید انتظار شتاب تک رقمی داشته باشید. به گفته کارخانه سازنده این خودرو با وزن 1465 کیلوگرمی می‌تواند در 11.6 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100کیلومتر برساند و حداکثر سرعت آن در شرایط ایده‌آل به 205 کیلومتر در ساعت می‌رسد. از آنجا که میزان مصرف سوخت برای کشورهای خارجی بسیار مورد اهمیت است سعی شده با ترفندهای مختلف مصرف را کاهش دهند تا بتوان مشتری بیشتری جذب کرد و این خودرو با حجم باک 50 لیتری به ازای هر 100 کیلومتر تردد شهری به مصرف 4.7 لیتر و در جاده به 3.9 لیتر می‌رسد که به‌صورت ترکیبی مصرف آن به 4.2 لیتر خواهد رسید.

برش‌های قوس‌دار
در ظاهر مرسدس بنز CLA با طراحی خاصی همچون قوس‌های چراغ‌های جلو و بدنه به علاوه شکل چراغ عقب که همچون قطره ای کشیده شده به چشم می‌خورد و همین منحنی‌ها این خودرو آلمانی را دلچسب کرده است. قوس بالای در از گلگیر جلو شروع شده و در پایان به چراغ عقب می‌رسد. از بغل آنچنان تفاوتی با
Cکلاس بنز ندارد اما همانطور که به عقب می‌رسیم تغییرات بیشتر و بیشتر می‌شود. شکل ظاهری این خودرو بسیار شبیه محصولات کوپه است اما با جانمایی در‌های عقب به یک سدان تبدیل شده است. حجم صندوق این خودرو 470 لیتر است و در مقابل نمونه استیشن آن با 495 لیتر قرار دارد. طول این خودرو 4630 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن به 2699 میلی‌متر می‌رسد که در مقایسه با رقیب دیگر خود یعنی آئودی A3 سدان با فاصله دو محور 2637 میلی‌متر شاید آنچنان به چشم نیاید اما در رانندگی تأثیرگذار است. خودروی CLA با سیستم تعلیق مستقل چهارچرخ و سیستم مک فرسون در جلو و چنداتصاله در عقب در عین راحتی سعی بر چالاکی و چابکی آن دارد. با توجه به اینکه محور محرک CLA در جلو است، متخصصان با تعبیه سیستم ترمز ESP هوشمند و سنسورهای بسیار فعال به راننده کمک می‌کنند تا حتی در قوس پیچ از کم فرمانی جلوگیری کرده و با کاهش خطرات احتمالی ایمنی سواری را افزایش دهند. رینگ این خودرو 10 پره ای 18 اینچی است که با لاستیک 225/40R18 برای حفظ خودرو در مسیر و همچنین ایجاد یک سواری راحت نقش مثبتی ایفا می‌کند. از آنجا که سواری راحت برای بنز اهمیت خاصی دارد بروی ایمنی سرنشینان هم تمرکز خاصی دارد و در همین راستا سیستم‌های ترمز مختلف بروی این خودرو تعبیه کرده تا بتواند به سرنشینان و راننده آرامشی به سبک مرسدس بنز را القا کند. سیستم
Attention Assist در مسیرهای طولانی کارآمد است که با سنسورها و آنالیز عملکرد راننده اگر احتمال خواب آلودگی یا کاهش هوشیاری اثبات شود با صدای هشدار و نشان علامت‌، راننده را آگاه می‌سازد که به استراحت نیاز دارد. سیستم ترمز کمکی (BAS) قادر است با تشخیص ترمز اضطراری توسط راننده و افزایش فشار پدال ترمز در کسری از ثانیه زمان ترمزگیری را به حداقل برساند.

   دلچسب و متفاوت
با ورود به کابین این خودرو ظاهر کاملا اسپرت و خاص از بنز دیده می شود اما هنوز فرمان همانند E کلاس یا C کلاس است. صفحه نمایشی 7 اینچی با افکت 3D در بخش میانی داشبورد نصب شده است. گویا مسئولین پس از ساخت یادشان افتاده صفحه نمایش برای این خودرو تعبیه نکرده اند و به اجبار اینگونه نصب کرده اند! دریچه‌های سیستم تهویه دایره‌ای شکل آن با برش و تودوزی روی داشبورد و قالب نیمه اسپرت صندلی هیجانی با حسی متفاوت و خاص به سرنشین القا می‌کند. در وسط کنسول کلید‌هایی برای فعال سازی سیستم Eco برای مصرف بهینه و تغییر وضعیت رانندگی قرار گرفته تا در صورت نیاز راننده بسته به شرایط رانندگی خودرو را به اسپرت‌ترین وضعیت یا راحت‌ترین آن تنظیم کند. در بالای آن کنترل‌کننده‌های سیستم صوتی برای دسترسی به نقشه سفری، بلوتوث و مواردی از این قبیل قرار گرفته‌اند که حتی راننده با کلیدهای روی فرمان می‌تواند آنها را کنترل کند.  از آنجا که خودروی مورد آزمایش محصول استاندارد کارخانه و نمونه پایه بود از صندلی‌های برقی، تنظیم برقی فرمان و گرمکن و سردکن صندلی‌ها خبری نبود و حتی سیستم صوتی این خودرو محصولی از Harman Kardon با 4 بلندگو صدایی مناسب برای این خودرو فراهم کرده اند.شیفترهای پشت فرمان برای تعویض دنده حالت دستی و سیستم کروز کنترل در طرف چپ فرمان از دیگر امکانات این خودرو هستند. سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) از امکانات ایمنی خودرو است که با تغییر فشار باد چرخ‌ها در صفحه نمایش چند منظوره وسط کیلومتر نشان داده می‌شود.

  آزمایش رانندگی
چهره بنز CLA با داشتن ظاهری متفاوت شاید فروش بنز C کلاس را به خطر اندازد اما همه اینها به سلیقه مشتری برمی‌گردد. در خیابان‌های شهر استانبول تردد یک خودرویی همچون بنز CLA کاملا عادی بوده و هیچ‌کس توجهی به آن نمی‌کند اما کافی است یکی از این خودرو در کشورمان تردد کند تا صدها عکاس دور آن بچرخند و خودنمایی کنند.  بروی داشبورد کلیدی برای تغییر وضعیت رانندگی تعبیه شده و با تغییر آن از حالت اقتصادی به نمونه دستی توسط شیفترهای پشت فرمان دنده‌ها را تعویض می‌کردیم و پس از طی کردن مسیری کوتاه حالت اسپرت را فعال کردیم که با نمایش (SPORT) در وسط صفحه نمایش مشخص شد سیستم خودرو کاملا تغییر کرد.در رانندگی با وضعیت اسپرت‌، سیستم تعلیق نیمه اسپرت آن گویای همه چیز بود اما نه برای موتور 1.5 لیتری توربو دیزل آن که بیشتر در راستای مصرف سوخت و آرامش رانندگی عمل می‌کند.  در وضعیت آزمایش شتاب قرار گرفتیم؛ با اینکه از موتور ضعیف آن خبر داشتیم اما فرمان را دو دستی چسبیدیم و برای شروع حرکت آماده شدیم، پدال ترمز را تا انتها فشرده و سپس پدال گاز را فشردیم که عقربه دور موتورسنج بروی 2500 دور در دقیقه ایستاد و با یک ثانیه تأخیر پدال ترمز را رها کردیم و شروع به حرکت کردیم؛ دنده یک را در سرعت 50 کیلومتر یعنی آخرین حدش تعویض کردیم و دنده 2 را پس از گذشت 6 ثانیه در حداکثر سرعت 86 کیلومتر عوض کردیم و نوبت دنده 3 رسید که در این دنده توانستیم شتاب صفر تا 100 را در 11.89 ثانیه ثبت کنیم. هیچ شک و شبهه‌ای در عملکرد بی‌نقص سیستم ترمز این خودرو 1.5 تنی نبود و به‌راحتی برای توقف خودرو وارد عمل شد. در پایان از مالک خودرو، آقای مهدی کریمیان که خودرو خود را در اختیار تیم هفته نامه خودروامروز قرار دادند کمال تشکر و قدردانی را داریم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو