فونیکسریمکسبهتام

سایپای دو چهره، هلدینگ اقتصادی و کارخانه تولیدی!

شریک تازه سیتروئن در چه اوضاعی است؟

چرا سیتروئن ۳۰۰ میلیون یورو از ثروتش را به ایران آورد؟

عصر خودرو- سایپا در یک سال اخیر با توجه به بازارهای مالی و اقتصادی، ارتباط سیستماتیک مناسب با بانک مرکزی و سایر بانک های عامل، بازار بورس و اوراق بهادار، مراکز حسابرسی و مالی و سایر حوزه های مربوط به این بخش توانست اوضاع سرمایه ای خود را به سرعت سامان دهد.

شریک تازه سیتروئن در چه اوضاعی است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، این روزها یکی از مهم ترین اتفاقات در تاریخ صنعت خودروسازی ایران رقم خورده و گام مهمی در راستای توسعه این صنعت برای آیندگان برداشته شده است و آن حضور یکی از بزرگ ترین و مهم ترین نام های موجود در صنعت خودروسازی دنیا به نام سیتروئن فرانسه است که در زمینه های مختلف طراحی و تولید خودرو به عنوان یک تولیدکننده صاحب سبک شناخته می شود،  سیتروئن به عنوان یکی از مطرح ترین خودروسازان در سطح جهان محسوب شده و تولیداتش قابل عرضه و رقابت در تمامی بازارهای جهانی است، اساسا این که چطور این شرکت حاضر شد به ایران بیاید و زیر برگه‌های قرارداد با سایپا را امضا کند و 300 میلیون یورو از ثروت و سرمایه خود را با تمام حساسیت های که دارد برای خرید سهام یک سایت تولیدی سایپا بپردازد قابل تامل است.

    همه می دانند که، شرکت‌هایی در حد و اندازه سیتروئن برای هر سنت از سرمایه‌شان برنامه دارند و به این راحتی حاضر نمی‌شوند پول خود را در جایی هزینه کنند که در سود و زیان آن شک و تردید وجود داشته باشد؛ اما چرا سیتروئن دست به این اقدام زده؟

    پاسخ این سوال را می‌توان در شریک ایرانی سیتروئن یافت، شریکی که یقیناً اقدامات و تصمیماتش در کنار شرایط و وضعیت فعلی‌اش به طور گسترده مورد رصد و مطالعه فرانسوی ها قرار گرفته و آن ها به خوبی به این نتیجه رسیده اند که سایپا در آینده چه شرایطی خواهد داشت. آن ها به خوبی دریافتند که سایپا در دو حوزه اصلی مربوط به خود یعنی کار و تولید و همچنین بازار سرمایه و پول تا چه میزان با برنامه و موفق عمل کرده و اگر فرانسوی ها آن را نادیده بگیرند، قطعاً شرکت های دیگر این اشتباه را مرتکب نخواهند شد.

    سایپا در یک سال اخیر با توجه به بازارهای مالی و اقتصادی، ارتباط سیستماتیک مناسب با بانک مرکزی و سایر بانک های عامل، بازار بورس و اوراق بهادار، مراکز حسابرسی و مالی و سایر حوزه های مربوط به این بخش توانست اوضاع سرمایه ای خود را به سرعت سامان دهد. در نگاه تحلیل گران مدیر عامل گروه خودروسازی مهدی جمالی در زمانی سکان مدیریت این شرکت را به دست گرفت که سایپا از لحاظ مالی، وضعیت چندان خوبی نداشت. وی در بدو امر با تصمیم سازی در تجدید ساختار دارایی‌ها، سرمایه مورد نیاز این شرکت را فراهم کرد و توانست شرکت را نجات دهد. هر چند قبلا در فروش سهام سایپا اشتباهاتی انجام شده بود که شرکت را با چالش‌های جدی مالی مواجه کرده و باعث شده بود سایپا در چند سال گذشته به شدت با کمبود نقدینگی مواجه شود و این مساله فشار زیادی به این شرکت وارد ‌کرد.

      به بیان دیگر باید گفت با تدبیر اندیشیده شده در اصلاح ساختار دارایی‌های سایپا، علاوه بر اینکه باعث شد تا نسبت‌های مالی علی‌الخصوص نسبت مالکانه شرکت سایپا بهبود یابد، شرکت نیز از شمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت خارج شده و توانایی اخذ وام‌های بیشتر را داشته باشد و همچنین نرخ بهره وام‌های جدید نیز کاهش یابد و در کنار این موارد ارزش شرکت در بازار سرمایه نیز افزایش یافته و سایپا با ارزش‌ترین شرکت خودروساز در بازار سرمایه ایران باشد و بتواند جای غول های خودروسازی کشور را در بازار سرمایه جابجا کند.

    برخی کارشناسان معتقدند سایپا در این مدت در بازار سرمایه خوب کار کرده و توانسته است به موفقیت‌هایی در این حوزه دست بیاید، نظم مالی و اقتصادی در این مجموعه حاکم شد، مسیر نقدینگی موجود در گروه مشخص شد و سایپا توانست با ایجاد انضباط اقتصادی، ساختار سرمایه خود را اصلاح کرده و وضعیت خود را در این حوزه منسجم و متمرکز کند.

    از سوی دیگر همین انتظام اقتصادی موجب بهبود وضعیت تولید این گروه شد؛ سایپایی که در چند سال اخیر وقت و بی وقت توقف خطوط تولید و کاهش شدید تیراژ را تجربه کرده و تولید روزانه اش به زیر 800 دستگاه رسیده بود، به یکباره اوضاع خود را چنان سامان داد که با افزایش 174درصدی تولید روزانه از 831 دستگاه در مهر 94 به 2295 دستگاه در مرداد ماه 95 رسید، به نوع دیگر می‌توان گفت در 4 ماهه اول امسال تولید سایپا با رشد بیش از 18 درصدی نسبت به سال 94 و حدود 21 درصدی نسبت به سال 93 مواجه شده و نرخ تحقق محصول سایپا به عدد خیره کننده 93 درصد رسیده است، همچنین با افزایش تنوع در محصولات سایپا، ‌امروز نرخ ترکیب محصول این گروه خودروسازی افزایش یافته در حوزه فروش نیز، سهم بازار سایپا نسبت به سال 93 نیز 4.7 درصد رشد نموده و به حدود 39 درصد رسیده است، در کنار این موارد باید به بازگشت به برخی حوزه‌های فروش نیز اشاره کرد که به طور مثال می‌توان گفت گروه سایپا در فروش ناوگانی به ویژه تاکسیرانی نیز پس از سال ها غیبت حضور یافته و توانسته نیاز این بخش از بازار را دوباره تحت پوشش محصولات جدید خود قرار دهد و آن طور که از اخبار این گروه پیداست، در مرکز تحقیقاتش نیز اقداماتی برای طراحی و تولید پلت فرم جدید خودرو صورت گرفته  و وعده داده شده که به زودی خودروهایی با برند سایپا به بازار عرضه شود که قابل رقابت با تمام خودروهای وارداتی به کشور خواهند بود.

    آن چه که از صحبت های مدیران شریک ایرانی سیتروئن می توان استنباط کرد، طراحی مگاپلت فرم در کنار تولید و عرضه حدود پنج خودرو جدید بر روی آن از جمله برنامه‌های گسترده ای است که سایپا برای یکی دو سال آینده در دستور کار قرار داده است.

    همه این موارد می تواند به خوبی نشان دهد که سایپا در حال حاضر دو چهره دارد، این شرکت از یک سو در حال ایفای نقش یک هلدینگ بزرگ اقتصادی در گستره اقتصاد کلان کشور است که جایگاه خوبی در بازار پولی دارد و از سوی دیگر یک کارخانه بزرگ تولیدی با انبوهی از تجهیزات، ابزارآلات، نیروی انسانی، دانش فنی و مهم تر از همه برنامه های بلندپروازانه برای آینده است. طبیعتا شرکتی که چنین وضعیتی دارد، برای سیتروئن و رقبایش یک مورد جذاب و خاص محسوب می شود و آن ها به خوبی می‌فهمند که هر یک روز تاخیر در آغاز همکاری با این خودروساز ایرانی چقدر دیر است!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو