فونیکسریمکسبهتام

ایجاد پایگاه صادراتی خودرو در شمال غرب ایران

عصر خودرو- خبر تمایل مسئولان استان آذربایجان غربی برای احداث کارخانه خودروسازی با هدف مونتاژ خودرو با نشان‌های خارجی و یا تولید محصولات داخلی، از سوی سیدهادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و قطعات ارومیه مطرح شد.

ایجاد پایگاه صادراتی خودرو در شمال غرب ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، سابقه تولید خودرو در این استان به دهه 70شمسی و تولید تراکتور بازمی‌گردد و در حال‌حاضر چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی در زمینه تولید تریلی فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند. اگرچه صنعتگران این استان در بخش خودرو فعالیت کمرنگی دارند اما آنطور که مسئولان استان می‌گویند در بخش تولید قطعه موفق عمل کرده‌اند به‌گونه‌ای که ساخت برخی قطعات حساس در خودروهایی که در ایران‌خودرو و سایپا به تولید می‌رسد، در این استان انجام می‌شود. اقتصاد استان آذربایجان غربی بر پایه کشاورزی است و از آنجایی که این استان با مشکل کم‌آبی و خشک شدن دریاچه ارومیه مواجه شده، به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس و مسئولان استان تصمیم گرفته‌اند به جای کشاورزی، به صنایع مختلف روی بیاورند و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو یکی از اولویت‌های استان عنوان شده است. بر همین اساس بهادری در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی و قطعات خودرو و هنگام بازدید از غرفه گروه خودروسازی سایپا در جمع خبرنگاران اظهار کرد که بیشتر فعالیت‌های اقتصادی این استان کشاورزی است اما با توجه به بحران آب و مشکلات زیست‌محیطی فعالیت در این حوزه در معرض خطر قرار گرفته است. بر همین اساس لازم است که سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در بخش‌های مختلف به‌ویژه صنعت انجام شود تا بحران اشتغال کاهش یابد.


    تصاحب بازارهای خارجی
    نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن فعالیت سایپا و قراردادی که با شرکت سیتروئن به امضا رسیده است، گفت: ما به انتقال فناوری نیاز داریم و بهترین روش انتقال فناوری قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) است. در بازدید از غرفه گروه سایپا خودروهایی مشاهده می‌شود که با همکاری خودروسازان کره‌ای، چینی و فرانسوی به تولید رسیده‌اند. تولید این خودروها و رونمایی از چند مدل جدید نشان می‌دهد که سایپا حرکت‌های خوبی در زمینه همکاری با خارجی‌ها انجام داده است. وی با اشاره به اینکه تیراژ تولید خودروسازان باید بالا بوده و توجیه اقتصادی داشته باشد، ادامه داد: هدف خودروسازان داخلی نباید تنها توجه بازار داخل باشد بلکه با تمرکز بیشتر به موضوع کیفی‌سازی باید بازار خودرویی کشورهای دیگر را تصاحب کنند.
    به باور بهادری، باید کیفیت محصولات و خودروهای تولید داخل افزایش یابد تا نیازی نباشد برای واردات خودرو تعرفه‌های بالا درنظر گرفت که مردم به خرید خودروهای داخلی ترغیب شوند.
    پس از اظهارنظر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر آمادگی استان برای راه‌اندازی کارخانه خودروسازی،   در حاشیه نمایشگاه به گفت‌وگو با معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا نشست و جویای برنامه برای سرمایه‌گذاری در این زمینه شد.


    اولویت سایپا
    محمد قربانی در این‌باره اظهار کرد: ساخت کارخانه خودروسازی در استان آذربایجان غربی در حد یک پیشنهاد است که ما هم در روز افتتاحیه نمایشگاه خودرو ارومیه از آن آگاه شدیم. راه‌اندازی سایت خودروسازی به بررسی‌های اقتصادی و توجیهات لازم نیاز دارد. من از مذاکره مسئولان این استان با سایپا در ارتباط با احداث کارخانه خودروسازی بی‌خبر هستم اما از آنجایی که در این شهر قطعه‌سازانی مشغول به فعالیت هستند، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این زمینه طرح‌هایی ارائه داده که یک بخش آن تولید و سرمایه‌گذاری در بخش تایرسازی به‌شرط افزایش ظرفیت تولید داخل است. وی به این پرسش  که آیا سایپا برنامه‌ای برای راه‌اندازی سایت خودروسازی در استان‌های مختلف کشور را دارد، اینگونه پاسخ داد: اولویت نخست برای سایپا استفاده 100درصدی از ظرفیت‌های موجود است. در حال‌حاضر و با توجه به گشایش‌های به‌وجود آمده در دوران پسابرجام هنوز با پر کردن ظرفیت‌های قابل‌دسترس این گروه خودروسازی فاصله داریم از این‌رو ترجیح می‌دهیم برای پوشش هزینه‌ای و تعدیل قیمت‌ها، روی ظرفیت‌های موجود تمرکز کنیم. قربانی نمایشگاه خودرو ارومیه را اینگونه ارزیابی کرد: برگزاری نمایشگاه فرصتی ایجاد می‌کند تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با یکدیگر تعامل داشته باشند و خوشبختانه نمایشگاه خودرو ارومیه نیز با نظم خاصی برگزار شد و توانمندی صنعت خودرو را برای مشتریان به نمایش گذاشت تا حس خودباوری برای استفاده از محصولات داخلی بین مشتریان تقویت شود. برنامه تولید خودرو در گروه خودروسازی سایپا، موضوع دیگری بود که موضوع پرسش‌ها  قرار گرفت. به گفته معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا، این گروه خودروسازی تا پایان مرداد حدود 210هزار نوع خودرو سواری و تجاری به تولید رسانده و به 90درصد از برنامه تولید در 5ماه نخست سال دست یافته است. سایپا درنظر دارد تا پایان سال 530هزار دستگاه به تولید برساند. وی درباره خودروهایی که قرار است روی پلتفرم جدید سایپا تولید شوند و قیمتی که برای آنها در نظر گرفته شده نیز گفت: پلتفرمی که در مرکز تحقیقات سایپا طراحی شده قابلیت تولید خودروهای مختلفی از جمله سدان، هاچ‌بک و شاسی‌بلند را دارد. قیمت این خودروها متناسب با نهادهای تولید مشخص خواهد شد و از آنجایی که برخی از این خودروها در سال 96، 97 و 98 به بازار عرضه خواهد شد، سخن گفتن از قیمت این خودروها زود است اما آنچه در سیاست‌های کلی گروه سایپا تکلیف شده و به عنوان سیاستی اصلی از آن یاد می‌شود، این است که خودروهای تولیدی روی پلتفرم سایپا طیف وسیعی از مشتریان با قیمت‌های مختلف و کیفیت مناسب را پوشش دهد. قربانی در ارتباط جایگزینی این خودروها با پراید توضیح داد: در حال حاضر خودرو پراید حدود 20 تا 25درصد بازار فعلی سایپا را شامل می‌شود، این سهم قابل‌توجه است زیرا از نظر قیمتی سطح وسیعی از مشتریان را به خود اختصاص می‌دهد. اظهارنظر در ارتباط با این مسئله که آیا خودروهای جدید جایگزین پراید می‌شوند، دشوار است اما به طور قطع این خودروها رده‌های قیمتی بعد از پراید را پوشش می‌دهد.


    احداث کارخانه فولادسازی
    حضور در استان آذربایجان غربی به بهانه نخستین نمایشگاه خودرو و قطعات ارومیه این فرصت را به وجود آورد که   با اعضای اتاق بازرگانی استان آذربایجان غربی گفت‌وگوی کوتاهی کنیم و از برنامه‌های بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو آگاه شود. نایب‌رییس دوم اتاق بازرگانی ارومیه در این‌باره گفت: نبود کارخانه خودروسازی در ارومیه یکی از نقص‌های استان آذربایجان غربی است زیرا صنعت خودرو محرک صنایع جانبی بسیاری است. متاسفانه بخش خصوصی استان توانایی کافی برای سرمایه‌گذاری کلان در این زمینه را ندارد و از سویی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان آذربایجان غربی وجود نداشته است. به گفته صمد پورسلطانی، 99درصد سرمایه‌گذاری‌های استان از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود و در دوره‌ای تراکتور در این استان به تولید می‌رسید. استان آذربایجان غربی در بخش تولید خودروهای تجاری از نوع تریلی پیشرو است و حدود 5 تریلی‌ساز در استان مشغول فعالیت هستند. امید است با وجود این صنعتگران، صنعت خودرو و قطعات استان پیشرفت داشته باشد. وی معتقد است برای ترغیب سرمایه‌گذاران استان برای ورود به صنعت خودرو دولت باید مشوق‌های لازم و حمایتی درنظر بگیرد. تنها یک‌بار آنهم حدود 3سال پیش در بخش تولید مینی‌بوس و کامیونت مذاکره‌هایی با شرکت میتسوبیشی انجام شد که به نتیجه نرسید. به باور پورسلطانی، خودرو از جمله صنایعی است که می‌توان در استان آذربایجان غربی ایجاد کرد اما با توجه به شرایط اقتصادی بعید به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در این زمینه باشد.


    تضمین 100 درصدی سرمایه‌گذاری
    در کنار نایب‌رییس دوم اتاق بازرگانی ارومیه، رییس کمیسیون صنایع و معان اتاق ارومیه نیز ورود سرمایه‌گذاران داخلی به صنعت خودرو را نیازمند حمایت‌های دولت دانست. رضا جمشیدی با بیان این نکته که سرمایه‌گذاری برای صنعت خودرو در استان آذربایجان غربی نیاز به خط‌شکن دارد به ظرفیت‌های استان برای تبدیل شدن به پایگاه صادراتی خودرو سخن گفت و اظهار کرد: استان آذربایجان غربی با 4 کشور مرز مشترک دارد بنابراین صادرات خودرو از این استان هزینه ترانسپورت را کاهش می‌دهد. از سویی در استان جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی و ماهر بسیاری وجود دارد که با فعالیت در یک کارخانه خودروسازی، از آنجایی که کاربلد هستند، در کاهش هزینه اثرگذار خواهند بود. وی اعتقاد دارد سرمایه‌گذاری در استان به صورت 100درصد تضمین شده است و برای صنعت خودرو باید با یکی از نشان‌های بین‌المللی همکاری مشترک داشته باشیم زیرا مردم خواهان خودروهای جدید خارجی و روزآمد دنیا هستند؛ خودروهایی که امکان تولید آنها در قالب سرمایه‌گذاری مشترک امکان‌پذیر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو