فونیکسریمکسبهتام

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد

شناسایی قطعه‌سازان برای حضور در نمایشگاه‌های صادراتی

عصر خودرو- یکی از حوزه‌هایی که در چند سال اخیر و همزمان با اعمال محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها ضربه‌های جبران‌ناپذیری از قاچاق و ورود قطعات تقلبی دید، صنعت قطعه و حوزه لوازم یدکی است و حال با تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر مبارزه با قاچاق انواع کالا، فعالان صنف قطعات خودرو و موتورسیکلت اقدام جدی را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

شناسایی قطعه‌سازان برای حضور در نمایشگاه‌های صادراتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، هرچند عنوان می‌شود این کالاها به دلیل حجم و سنگینی قاچاق‌پذیر نیستند اما در عمل شاهد رویه‌ای متفاوت هستیم به طوری که این روند اعتراض فعالان این صنف را به دنبال داشته است. فعالان و دست‌اندرکاران صنعت قطعه معتقدند به طور معمول قاچاق از مجرای رسمی و گمرک وارد کشور و بازارهای داخل می‌شود. در همین زمینه و همچنین چگونگی «پرداخت یارانه به شرکت‌کنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی»  سراغ مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت رفته و پیگیر موضوع شدیم.
    سازندگان قطعه معتقدند کالاهای بی‌کیفیتی که به طور عموم اعلام می‌شود از طریق مجراهای غیررسمی و به شکل قاچاق وارد بازار می‌شوند، صحت نداشته بلکه این کالاها از مرزهای رسمی وارد می‌شوند، نظر شما در این‌باره چیست؟
    با یک نمونه به این موضوع می‌پردازیم؛ فردی گواهینامه رانندگی می‌گیرد و امتحان قوانین راهنمایی و رانندگی را نیز قبول می‌شود اما هنگام رانندگی ممکن است خطا کند. بحث واردات کالا از مجرای رسمی نیز همین‌گونه است. به طور نمونه بعضی افراد برای اینکه به صورت رسمی کالایی را وارد کنند، کارت بازرگانی دریافت می‌کنند اما می‌بینیم که برای منافع شخصی خود و سود بیشتر اقدام به کم‌اظهاری می‌کنند و اگر کالایی یکصد دلار ارزش دارد در اسنادی که با فروشنده توافق می‌کنند آن را به نصف قیمت کاهش داده و سپس اعلام می‌کنند. همچنین ممکن است کالایی را با یک تعرفه دیگر و با نام دیگری وارد کنند تا از حقوقی که مکلف به پرداخت آن هستند، فرار کنند.
    گمرک در حال تجهیز خود با انواع سیستم‌های نظارتی و کنترلی است و سعی دارد تا این نوع سوءاستفاده‌ها را به حداقل برساند اما به هر حال اخباری که شنیده می‌شود، بیانگر این است که گاهی از کانال‌های رسمی سوءاستفاده‌هایی می‌شود.

     


    بنابراین، اینکه گفته می‌شود قطعات از کانال رسمی وارد می‌شوند ممکن است از این طریق باشد اما گمرک در حال طراحی سیستم مکانیزه‌ای است که سعی دارد به نوعی ارتباطات سیستم اداری با متقاضی را کاهش دهد تا تمام افراد کالای وارداتی خود را در سیستم مکانیزه اعلام و ثبت کنند.
    این سیستم مکانیزه، گمرک را از اطلاعات روز، قیمت‌های مختلف کالا و درصد تعرفه‌ها در بازارهای جهانی آگاه می‌کند تا به این ترتیب راه‌های کم‌اظهاری بسته شود. بنابراین باید روز به روز از تجربیاتی که در دنیا وجود دارد استفاده کنیم و اجازه سوءاستفاده از کانال‌های رسمی کشور برای ورود کالاهای بی‌کیفیت را ندهیم.
    همانطور که توضیح دادم این مسئله حکایت گواهینامه رانندگی و فردی است که می‌پذیرد قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کند اما در عمل گاهی این اتفاق نمی‌افتد و در تجارت رسمی کشور رخ می‌دهد.
    در نشستی عنوان کردید قرار است به شرکت‌کنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی (صادراتی) یارانه‌ای اختصاص دهید. صحبت این است که امروز وضعیت قطعه‌سازان با شرایطی که در 2 تا 3 سال اخیر داشته‌اند متفاوت بوده و شرایط مطلوب نیست و به لحاظ مالی مشکلاتی وجود دارد. بنابراین سرمایه‌ای که بتوانند در این نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند را ندارند. آیا میزان یارانه درنظر گرفته شده کافی است که آنها با تکیه به مبلغ موردنظر در نمایشگاهی شرکت کنند؟ آیا برای پرداخت یارانه سازندگان ارزیابی و گزینش می‌شوند؟
    مشکل امروز بنگاه‌های کشور زاویه دید بعضی از این بنگاه‌ها به بازار داخل است که تنها برای مصرف و بازار داخل تولید می‌کنند و هیچگاه نگاه آنها به بازارهای صادراتی نبوده و به اینکه می‌توانند به بازارهای خارجی صادرات داشته باشند کمتر فکر می‌کردند. بنابراین زمانی که سبد مصرف‌کنندگان محدود به خریداران داخلی باشد نتیجه این است که با به وجود آمدن رکود در بازار نخستین آسیب را می‌بینند چرا که سبد کالای آنها تنها شامل خریداران داخلی است.
    از این رو تولیدکنندگان حرفه‌ای سعی می‌کنند خریداران خود را متنوع کرده و خود را محدود به یک کشور نکنند بلکه مبادلات خود را با چند کشور انجام دهند و در گروه خود مصرف‌کنندگان مختلف را پوشش دهند. با این شرایط و داشتن سبد متنوعی از مصرف‌کنندگان، اگر بخشی دچار رکود شد بخش دیگر نسبت به جبران آن اقدام می‌کند.
    حتی در داخل برخی از تولیدکنندگان با تغییر محصول خود سعی دارند آسیب کمتری ببینند و خط تولید خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که اگر محصول از سوی بازار پذیرفته نشد روی محصول دیگر تمرکز کنند تا به این طریق بازار خود را از دست ندهند.

     


    اگر امروز یک واحد تولیدی بخواهد از شرایط رکود خارج شود باید نگاه صادراتی داشته باشد و راه‌های اضافه کردن خریدار جدید به سبد مصرف‌کنندگان خود را ارزیابی کند که این امر تنها با صادرات امکان‌پذیر است زیرا لازمه صادرات ورود تولیدکنندگان به بازارهای جهانی است.
    با نشستن، خریدار سراغ فروشنده نمی‌رود باید حرکت را آغاز کنیم. شاهد هستیم که بعد از برجام، کشور با چه حجمی از متقاضیان خارجی برای حضور در ایران روبه‌رو شد که به طور قطع یکی از اهداف آنها فروش کالا به ایران است و برای بازاریابی محصولات خود وارد ایران می‌شوند.
    اگر امروز فضایی برای صادرات در اختیار تولیدکننده داخلی قرار گرفته و مناسبات بین‌المللی شرایط لازم را فراهم کرده لازم است قطعه‌سازان به نمایشگاه‌های جهانی ورود کرده و حضور پررنگی داشته باشند.
    در پاسخ به پرسش شما مبنی بر میزان یارانه پرداختی نیز اگر قرار باشد 100درصد به صنعتگران کمک شود بازهم نتیجه این است که باید به تمام شرکت‌های بی‌کیفیت و باکیفیت بدون ارزیابی و سنجش ظرفیت و توانایی آنها، تسهیلات ویژه تعلق گیرد که محقق شدن چنین امری ممکن نیست زیرا منابع داخلی محدود است و اگر قرار باشد به تمام بنگاه‌ها با یک رقم کمک شود منابع محدود این اجازه را نخواهد داد. از این رو باید با سیستم اولویت‌گذاری، بنگاه‌هایی که می‌توانند با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی به صادرات کشور کمک کنند و فهرست این اولویت‌ها نیز از سوی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها تعریف و به اتاق اصناف اعلام شده، کار را پیش برد که هم‌اکنون در حال انجام است و فهرست نمایشگاه‌ها و اولویت اصناف و صنایع برای شرکت در این نمایشگاه‌های صادراتی تهیه و تصمیم‌های نهایی اتخاذ شده است.
    آیا برای حضور سازندگان قطعات در نمایشگاه‌های بین‌المللی مولفه‌های لازم تعریف شده است؟
    این کار تخصصی است که اتحادیه‌ها و اتاق اصناف باید انجام دهند. در معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تنها فهرست را تعریف کرده‌ایم و اینکه چه نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای همسایه ایران در آسیا و اروپا برگزار می‌شود و چه رشته‌ها و صنف‌های تولیدی ظرفیت صادراتی دارند نیز در نشستی با اتحادیه‌های اصناف، نهادها نسبت به اعلام این مولفه‌ها اقدام کرده‌اند.
    در این رشته‌ها ظرفیت واحدهای تولیدی بالاست و قیمت‌ها رقابتی است و می‌توانند در بازارهای هدف به رقابت بپردازند. در نتیجه این فهرست با مشورت خود صنعتگران تعریف و آماده شده است. براین اساس فهرستی که سازندگان داخلی در کدام نمایشگاه‌ها و برای چه محصولات تولیدی حضور خواهند داشت از سوی اتاق اصناف، سازمان توسعه و تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی آماده شده و بررسی‌ها بیانگر این است که اگر کمک‌هایی به این غرفه‌داران در بخش صادرات شود به طور حتم موفق خواهند بود. بنابراین کافی است سازندگان دارای ظرفیت در رشته‌های مختلف شناسایی و معرفی شوند تا بتوانند در نمایشگاه‌های موردنظر حضور داشته باشند.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط