فونیکسریمکسبهتام

تیبا ۲ صفر کیلومتر بخریم یا فولکس واگن گل دست دوم ؟

جوانــی‌کردن با کمتریــن هزینه

عصر خودرو: این روز‌ها در بازار ایران اگر فرد جوانی قصد خرید یک‌ هاچ‌بک با بودجه محدود زیر ۳۰ میلیون تومان را داشته باشد، گزینه‌های زیادی پیش رو نخواهد داشت.

جوانــی‌کردن با کمتریــن هزینه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰
  • جوانــی‌کردن با کمتریــن هزینه
  • جوانــی‌کردن با کمتریــن هزینه
  • جوانــی‌کردن با کمتریــن هزینه
  • جوانــی‌کردن با کمتریــن هزینه
  • جوانــی‌کردن با کمتریــن هزینه
  • جوانــی‌کردن با کمتریــن هزینه

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سایپا 111 و تیبا 2 تنها گزینه‌های صفر‌کیلومتر بوده و می‌توان گوشه چشمی به پژو 206 کارکرده و فولکس واگن گل نیز به عنوان گزینه‌های دست دوم داشت‌. از پراید و پژو 206 به علت تکراری‌بودن بیش از حد، گذر کرده و در نوشتار پیش‌رو به بررسی و مقایسه تیبا 2 و فولکس واگن گل به عنوان گزینه‌هایی کمی متفاوت خواهیم پرداخت‌.

این روز‌ها در بازار ایران اگر فرد جوانی قصد خرید یک‌ هاچ‌بک با بودجه محدود زیر 30 میلیون تومان را داشته باشد، گزینه‌های زیادی پیش رو نخواهد داشت. سایپا 111 و تیبا 2 تنها گزینه‌های صفر‌کیلومتر بوده و می‌توان گوشه چشمی به پژو 206 کارکرده و فولکس واگن گل نیز به عنوان گزینه‌های دست دوم داشت‌. از پراید و پژو 206 به علت تکراری‌بودن بیش از حد، گذر کرده و در نوشتار پیش‌رو به بررسی و مقایسه تیبا 2 و فولکس واگن گل به عنوان گزینه‌هایی کمی متفاوت خواهیم پرداخت‌.

طراحی ظاهری
از آغاز شکل‌گیری و عرضه تیبا به بازار، بیشترین انتقادات متوجه طراحی این خودرو بوده است‌. اگرچه عرضه مدل‌ هاچ‌بک تیبا که سایپا آن را تیبا 2 می‌خواند اندکی از حجم انتقادات وارده کاست اما همچنان نمی‌توان تیبا را خودرویی زیبا و هیجان‌انگیز خواند‌. مواردی همچون جلو پنجره کوچک، مه‌شکن‌های جلو ساده و بی‌تناسب با چراغ‌های اصلی و طراحی بسیار بی‌آلایش چراغ‌های عقب، چهره تیبا 2 را بیش از چیزی که باید باشد اقتصادی و ارزان‌قیمت نشان می‌دهند‌. در مقابل گرچه طراحی ظاهری فولکس واگن گل نیز کاملا ساده و بی‌آلایش است اما نسبت به زمان خود، تناسب به کار رفته در طراحی آن بسیار عالی بوده و برخورد با آن حس خودرویی گران‌قیمت‌تر از تیبا را به بیننده منتقل می‌کند‌.
البته در درون کابین وضعیت اینگونه نبوده و گرچه کیفیت کلی کابین گل خوب است اما ظاهر داشبورد که از پلاستیک خشک با رنگ روشن تشکیل شده، حسی از عدم کیفیت را به بیننده منتقل می‌کند‌. البته کابین تیبا نیز وضعیت بهتری نداشته و از مشکل مشابه رنج می‌برد‌.

ابعاد و فضای داخلی
تیبا 2 دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 3925‌، 1642 و 1484 میلی‌متر به همراه فاصله بین دو محور 2410 میلی‌متر است‌. با اینکه فاصله بین دو محور تیبا 2 در مقام مقایسه با خودرویی همچون پژو 206 حدود 3.5 سانتی‌متر کوچک‌تر است اما فضا‌سازی داخلی آن بهتر صورت پذیرفته و در هر دو ردیف شاهد فضای قابل قبولی در کلاس خود برای سرنشینان تیبا 2 هستیم‌. فولکس واگن گل نیز طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 3916‌، 1621 و 1415 میلی‌متر به همراه فاصله بین دو محور 2468 میلی‌متر بوده که فضای داخلی قابل قبولی را به سرنشینان عرضه می‌کند و از این نظر تفاوت چندانی با تیبا 2 ندارد البته صندلی‌های گل راحتی بیشتری را نسبت به تیبا به سرنشینان عرضه می‌کنند‌.

مشخصات و توانمندی‌های فنی
تیبا‌2 مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن‌متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته دستی، ضمن مصرف 6.9 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 13 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را برای تیبا 2 به ارمغان می‌آورد‌.  تیبا 2 با این پیشرانه، توانایی‌های حرکتی کاملا معمولی داشته و بیشتر مناسب رانندگی‌های آرام درون‌شهری به نظر می‌رسد در واقع تیبا‌2 را باید آهویی دست و پا بسته دانست که هر لحظه منتظر شکار شدن از سوی درندگان است (‌تیبا در لغت به معنی آهو است‌)‌. در مقابل فولکس واگن گل دارای یک پیشرانه 1.8 لیتری با حداکثر قدرت 100 اسب بخار و حداکثر گشتاور 152 نیوتن‌متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته دستی ضمن مصرف 8.3 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 11.3 ثانیه و حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت را برای این برزیلی آلمانی‌تبار به ارمغان می‌آورد‌.
گل به عنوان خودرویی با ریشه اروپایی، توانایی‌های حرکتی و لذت رانندگی مناسبی داشته و به‌خصوص هنگام رانندگی در جاده‌های پر پیچ و خم کوهستانی، هندلینگ قابل توجه آن نظرتان را جلب خواهد کرد‌.

امکانات رفاهی و ایمنی
امکانات رفاهی تیبا‌2 در رده تجهیزاتی SX محدود به شیشه‌های برقی جلو، تهویه مطبوع دستی‌، سیستم صوتی با 4‌بلندگو، قفل مرکزی با ریموت کنترل و فرمان هیدرولیک است که با اضافه پرداختی حدود 700 هزار تومان می‌توان تیپ EX را خریداری کرد که افزون بر موارد فوق دارای شیشه‌های برقی عقب، آینه‌های جانبی برقی و رینگ آلومینیومی نیز هست‌. از لحاظ ایمنی هم تیبا‌2 دارای ترمز‌های دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب مجهز به سیستم ABS به همراه 2 عدد ایربگ است‌. فولکس واگن گل نیز از لحاظ امکانات رفاهی مشابه تیپ EX تیبا‌2 بوده با این تفاوت که رینگ آلومینیومی در آن وجود نداشته و در عوض مجهز به دزدگیر فابریک است‌. از لحاظ ایمنی هم گل مجهز به ترمز‌های دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب به همراه 2 عدد ایربگ است اما نبود هیچ‌گونه سیستم کمکی ترمز برای گل، کمی توی ذوق می‌زند‌.

سخن پایانی
در مجموع تیبا‌2 خودرویی است با توانمندی‌های فنی و امکانات رفاهی معمولی که با توجه به خدمات پس از فروش گسترده و فراوانی قطعات یدکی، می‌توان خرید آن را به افرادی توصیه کرد که به دنبال یک ‌هاچ‌بک شهری  برای استفاده روزمره بوده و مواردی همچون هزینه‌های نگهداری پایین و بازار فروش دست‌دوم برای آنها اهمیت بیشتری دارد‌. در مقابل فولکس واگن گل مناسب افرادی است که با این بودجه محدود، علاقه‌مند به لذت رانندگی بوده و از صرف وقت و هزینه زیاد برای نگهداری از خودروی خود ابایی ندارند‌. لوازم و قطعات یدکی  گل نیز قیمت بالایی داشته و در بسیاری از نقاط کشور کمیاب بوده از این رو نگهداری از یک فولکس گل برای ساکنان کلانشهرها علی‌الخصوص پایتخت‌نشینان نسبت به سایر ایرانیان کم‌دردسر‌تر است‌.
لازم به ذکر است که هم‌اکنون سایپا، تیبا 2 را صرفا با تیپ EX و با قیمت 27.3 میلیون تومان در لیست فروش خود دارد و فولکس واگن گل نیز در مدل‌های 1384 تا 1389‌، بسته به سال تولید، میزان سلامت و کارکرد، بین 16 تا 27 میلیون تومان قیمت می‌خورد‌.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط