فونیکسریمکسبهتام

صحبت‌های نیروی انتظامی در موضوع ثبت سند خودرو از لحاظ حقوقی قابل دفاع نیست

عصر خودرو- سخنگوی سابق کمیسیون قضایی مجلس با تأکید بر اینکه صحبت‌های نیروی انتظامی در بحث سند خودرو از لحاظ حقوقی قابل دفاع نیست گفت: اگر فقط بخواهیم به برگ سبز صادره ناجا استناد کنیم زمانی که در مالکیت اختلاف ایجاد شود مشکلات دو چندان می‌شود.

صحبت‌های نیروی انتظامی در موضوع ثبت سند خودرو از لحاظ حقوقی قابل دفاع نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، محمدعلی اسفنانی  در خصوص اختلاف میان نیروی انتظامی با کانون سردفتران در بحث ثبت سند خودرو، اظهار داشت:‌ اختلاف این دو نهاد بر سر این است که آیا برگ سبزی که ناجا صادر می‌کند، برای اثبات مالکیت افراد کفایت می‌کند یا نه؟

    وی با بیان اینکه باید موضوع تفکیک شود،‌ گفت: برگ سبز ناجا می‌تواند مستند باشد و مراجع قانونی هم می‌توانند برای مالکیت خودرو به این برگ سبز استناد کنند که در اینجا هیچ اختلافی نباید وجود داشته باشد.

    اسفنانی تصریح کرد: اما این برگ سبز تا زمانی قابل استناد است که نقل و انتقالی صورت نگیرد در واقع زمانی که حرف از نقل و انتقال می‌شود دیگر نمی‌توان تنها به برگ سبز صادره از سوی ناجا استناد کرد چرا که در قانون ما نقل مالکیت به موجب قانون باید بر اساس ارث یا عقود دیگر باشد که این موضوع در برگ سبز لحاظ نمی‌شود‌، به همین جهت هم باید سند در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد.

    سخنگوی سابق کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه گاهی چنین برداشت می‌شود که دعوا بر سر پول و درآمد است،‌ گفت: مبلغی که برای نقل و انتقال خودرو از سوی دفاتر اسناد رسمی اخذ می‌شود گاهی این ابهام و تصور را ایجاد می‌کند که اعضای کانون دعوایشان بر سر پول است.

    اسفنانی با تأکید بر اینکه صحبت‌های نیروی انتظامی در بحث سند خودرو از لحاظ حقوقی قابل دفاع نیست،‌گفت: وقتی نیروی انتظامی به برگ سبز استناد می‌کند زمانی که می‌خواهد آن را به دیگری منتقل کند بر اساس چه معیاری و عقدی این کار را انجام می‌دهد؟ تا زمانی که نوع عقد مشخص نشود نه از لحاظ قانونی و نه از لحاظ شرعی ملکیت مشخص نمی‌شود اما زمانی که سند در دفترخانه ثبت شود صراحتاً  قید می‌شود که مالک خودرو، خودروی خود را به موجب عقد بیع به دیگری منتقل کرده است.

    وی تأکید کرد: این در حالی است که اگر فقط بخواهیم به برگ سبز صادره از سوی ناجا استناد کنیم زمانی که در مالکیت اختلاف ایجاد شود مشکلات دو چندان می‌شود.

    سخنگوی سابق کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه این اختلاف کاملاً قابل رفع است،‌ گفت: به عقیده من ضرورتی به ورود مجلس به این موضوع نیست چون مجلس زمانی باید ورود پیدا کند که ما نقض قانون داشته باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو