فونیکسریمکسبهتام

بررسی هزینه‌ها و در آمدهای یک تیم فرمول یک

دخل و خرج نجومی

عصر خودرو- فرمول یک یکی از گران‌ترین ورزش‌های دنیا به شمار می‌آید و از حیث بودجه در بالاترین مراتب قرار می‌گیرد. این رشته ورزشی محبوب در کنار تمام جوانب هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی خود‌، در پشت صحنه خود رقم‌های نجومی را یدک می‌کشد که حتی شاید گاهی اوقات منطقی نیز به نظر نرسد.

دخل و خرج نجومی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به هر حال گرداندن مجموعه‌ای عظیم مانند فرمول یک‌، می‌تواند چالش‌های فراوانی داشته باشد. به هر حال برگزاری مسابقات فرمول یک چندان ارزان‌قیمت نیست و مقدار مواد و متریالی که در طول یک مسابقه صرف می‌شود به خودی خود می‌تواند به اندازه چند ورزش دیگر باشد. پس می‌توان راه‌های درآمد بسیار زیادی را برای فرمول یک در نظر داشت تا بتوان این دخل و خرج عجیب و غریب را منطقی و شدنی دانست.

    هزینه‌های یک تیم فرمول یک
    تیم‌های فرمول یک هزینه‌های بسیار زیادی را در طول یک فصل متحمل می‌شوند. هزینه‌های یک تیم فرمول یک به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود.در دسته اول بخش توسعه و تحقیقات قرار می‌گیرد که به خودی خود در بخش آزمایش تونل باد چیزی در حدود 76 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.همچنین در این بخش تست‌های جاده و روی پیست نیز جای می‌گیرند که چیزی در حدود 50 میلیارد تومان هزینه دربرخواهد داشت و سایر فاکتورهای این بخش نیز چیزی در حدود 70 میلیارد تومان بودجه نیاز دارند.
    در بخش دستمزد نیز هر تیم فرمول یک تقریبا به اعضای تیم چیزی در حدود 125 میلیارد تومان‌، رانندگان مبلغ 60 میلیارد تومان و مدیران نیز مبلغ 15میلیارد تومان می‌پردازد. در بخش تولید هر تیم فرمول یک مجموعا برای خرید یک موتور‌، تولید و تهیه ابزار کلیدی باید به ترتیب مبالغ 100‌، 60 و 30 میلیارد تومان هزینه کند که مجموع آن را به عدد 190 میلیارد تومان می‌رساند. بخش عملیات‌، پردردسر‌ترین بخش یک تیم است و مسئول کلیه انتقال‌ها و مسائل جانبی نیز هست. در این بخش کارهایی مانند پشتیبانی‌، تفریحات‌، حمل بار‌، آی‌تی‌، کارخانه و ابزار‌، سرویس‌های حرفه‌ای و تامین سوخت قرار می‌گیرند که به ترتیب مبالغ 60‌، 50‌، 25‌، 15‌، 10‌، 10 و 5 میلیارد تومان را برای تیم به عنوان هزینه به همراه خواهند داشت و مجموعا مبلغ 175 میلیارد تومان نیز در این بخش هزینه می‌شود.
    با نگاهی به این اعداد و یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که هزینه یک تیم فرمول یک در طول یک فصل چیزی در حدود 800 میلیارد تومان خواهد بود. این هزینه برای هر ورزشی مبلغ بسیار بالایی است و جذب اسپانسر و سرمایه در این حد و حدود می‌تواند بسیار مشکل باشد. حال فرض کنید که تمام چشم امید شما به دو خودرو حاضر در پیست است و احیانا یکی از آنها دچار مشکل می‌شود و از ادامه مسابقه بازمی‌ماند. در هر کارخانه چیزی در حدود 1500 نفر روی پروژه فرمول یک فعالیت می‌کنند و این برای تمام آنها بسیار ناامیدکننده خواهد بود.
    اما به هر حال فرمول یک در کنار هزینه‌های بسیار بالا‌، راه‌های کسب درآمد بسیار مناسبی نیز دارد. تیم‌های فرمول در زمان جذب رانندگان خود‌، تاکید بسیار زیادی روی داشتن اسپانسر از سوی راننده دارند. این بدان معنی است که هر راننده باید از حمایت کافی حداقل یک اسپانسر برخوردار باشد و اسپانسر وی نیز تمایل به پذیرفتن اسپانسری تیم را داشته باشد. تنها در این صورت است که تیم‌ها به سراغ سایر فاکتورهای یک راننده می‌روند و با او وارد مذاکره می‌شوند. کوروش محمدخانی تنها راننده ایرانی است که تار مویی با فرمول یک فاصله دارد اما به دلیل نداشتن اسپانسر‌، تاکنون موفق به نشستن در کاکپیت خودرو‌های فرمول یک نشده است. همچنین در فصل جاری نیز ‌هاریانتو به دلیل از دست دادن اسپانسر خود‌، مجوز حضور در خودروی فرمول یک را نیز از دست داد و اوکان جایگزین وی شد.
    درکنار اسپانسر راننده‌، هر تیم فرمول یک عملیات اسپانسرینگ را برای سایر شرکای اقتصادی خود نیز انجام می‌دهد و مکان‌هایی را برای تبلیغ روی خودرو خود مشخص می‌کند. نرخ‌های متوسط برای هر بخش از خودرو متفاوت است و با توجه به میزان دیده شدن متفاوت است. قیمت تبلیغ  روی دماغه جلویی خودرو چیزی در حدود 10 میلیارد تومان در سال است. همچنین مبلغ سالانه تبلیغ روی آینه‌های جانبی 16 میلیارد تومان است. مبلغ 30 میلیارد تومان نیز هزینه تبلیغ در کنار دریچه‌های هوای جانبی است.مبلغ مورد نظر برای تبلیغ روی دریچه هوای اصلی نیز چیزی در حدود 80  میلیارد تومان است. هزینه تبلیغ روی ساید پاد‌ها نیز 80 میلیارد تومان خواهد بود. مبلغ مورد نظر برای تبلیغ روی باله عقب و دیفیوزر نیز مجموعا حدود 100 میلیارد تومان خواهد بود. با یک حساب ساده می‌توان دریافت که هر تیم فرمول یک به طور متوسط می‌تواند 30 درصد هزینه‌های خود را از طریق اسپانسرینگ به دست بیاورد اما هزینه باقیمانده نیز مبلغ کمی نیست و باید از طرق دیگر تامین شود.
    یکی دیگر از منابع ورودی هر تیم فرمول یک‌، جوایزی است که به سبب کسب امتیاز یا رتبه به دست می‌آورد. در مبحث جوایز دریافتی تیم‌ها‌، دو نوع جایزه اهدا می‌شود؛‌ بخش اول مبلغی است که بین رانندگان رتبه اول تا دهم توزیع می‌شود و بخش دیگر نیز بین تمام رانندگان به نسبت تقسیم می‌شود. در طول یک فصل معمولا در آمد هر تیم در طول یک فصل از مرز 45 میلیون دلار کمتر نخواهد شد و در مواردی مانند فصل پیش تیم مرسدس بنز چیزی در حدود 100 میلیون دلار از این جوایز را از آن خود کرد. این گردش مالی کلان تنها به تیم‌ها و مجموعه فرمول یک نیز محدود نمی‌شود و مبالغ بسیار بالایی نیز از صاحبان پیست‌های برگزاری دریافت و بودجه برای اهدای جوایز تهیه می‌شود. همچنین بخشی از بلیت‌فروشی و پخش زنده تلویزیونی نیز به موسسه فرمول یک تعلق خواهد گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو