فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا »۱۷۷۹»

مینی‌‌بوس‌های فرسوده فقط آلودگی هوا را جابه‌جا می‌کنند

عصر خودرو- نوسازی ۱۱۰۰ مینی‌بوس فرسوده تهران ازجمله اقدامات شدنی است که تأثیر مثبت بسیار مهمی بر جلوگیری از آلودگی هوای شهر دارد.

مینی‌‌بوس‌های فرسوده فقط آلودگی هوا را جابه‌جا می‌کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری انلاین ، در سال‌های گذشته نوسازی 125دستگاه مینی‌بوس فرسوده انجام شد. هم‌اکنون 1250دستگاه مینی‌بوس در تهران وجود دارد که 1100دستگاه آن نیازمند نوسازی هستند. طبق مصوبه هیأت دولت، شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت موفق به دریافت مجوز نوسازی و جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده با مینی‌بوس‌های نو، ون و همچنین تاکسی شده است.

        ثبت نام 450مینی‌بوس

    آخرین وضعیت سایت ثبت‌نام نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده نشان می‌دهد تاکنون مالک 450دستگاه مینی‌بوس برای نوسازی در سایت ثبت‌نام کرده‌اند و امید است تا پایان مهرماه سال‌جاری جایگزینی تعداد قابل توجهی از مینی‌بوس‌های فرسوده با تاکسی انجام شود. پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این‌باره اظهار می‌کند: ستاد نوسازی اقدام به طراحی سایت ثبت‌نام نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده کرده و بر این اساس روند ثبت‌نام متقاضیان شروع شده است. سنندجی در ادامه با بیان اینکه سرویس‌دهی به مدارس توسط تعدادی از مینی‌بوس‌های دارای استاندارد انجام خواهد گرفت، تأکید می‌کند: شرکت واحد اتوبوسرانی در تلاش است تا تمام مدارس استثنایی تهران را تحت پوشش قرار دهد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اضافه می‌کند: امیدواریم روند ثبت‌نام و نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده با سرعت بیشتری پیش رود و طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه این طرح با موفقیت صورت گیرد به همین دلیل تا پایان مهرماه بایستی جایگزینی تعداد زیادی از مینی‌بوس‌ها انجام شود.

        مزایای طرح کلید به ‌کلید

    عنوان طرح مدیریت شهری برای نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده طرح کلید به ‌کلید است. با توجه به اینکه شهر تهران به مینی‌بوس نیاز دارد طی تفاهمنامه‌ای با ایران‌خودرو دیزل و سایپا مقرر شده بخشی از مینی‌بوس‌ها نوسازی شوند. این طرح کلید به کلید بوده به‌طوری که شهرداری 20 میلیون‌تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت کرده و 10 میلیون تومان نیز گواهی اسقاط مینی‌بوس‌هاست و مالکان با پرداخت مبلغ اندکی می‌توانند معادل یک تاکسی صفر کیلومتر مینی‌بوس خود را نوسازی کنند.

    بدین‌ترتیب دارندگان مینی‌بوس می‌توانند مینی‌بوس خود را با مینی‌بوس هم نوسازی کنند. در این مدل نیز شهرداری تهران 20میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت خواهد کرد و دارندگان با گواهی اسقاط مینی‌بوس و تسهیلاتی که شرکت خودرو‌ساز با وام 8درصد به مالکان پرداخت می‌کند می‌توانند نوسازی مینی‌بوس خود را انجام دهند.

        نادیده گرفتن ایمنی با فرسوده‌ها

    در بخش ایمنی تردد، این وسایل که متوسط عمرشان 25سال است سال‌هاست نتوانسته‌اند معاینه فنی شوند و به‌دلیل فرسودگی از عمر تجهیزات ایمنی و به‌ویژه ترمز آنها تا آنجا کاسته شده که برای تردد در شهر خطرساز هستند. بدیهی است که نمی‌توان سلامت و جان شهروندان را فدای تردد خودروهای فرسوده کرد.

        آلودگی هوای بسیار

    براساس آزمایش‌های انجام شده در مرکز کنترل کیفیت هوای تهران و دانشگاه صنعتی شریف، هر مینی‌بوس‌ تهرانی روزانه 23کیلوگرم آلودگی هوا تولید می‌کند و این عدد در سال به 8400تن آلودگی می‌رسد. حال با درنظر گرفتن وزن متوسط هر مینی‌بوس به میزان 5تن مشخص می‌شود که با فعالیت این وسایل فرسوده در شهر سالانه به اندازه وزن 1700مینی‌بوس آلودگی به تهران وارد می‌شود. این رقم طی 25سال اخیر 210هزار تن بوده است. بدین‌ترتیب مینی‌بوس‌ها در سال‌هایی که در تهران فعالیت کرده‌اند، حدود 200برابر وزن خودشان گازهای آلاینده وارد شهر کرده‌اند. تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده بر تعدادی از مینی‌بوس‌های فعال پایتخت نشان داده که 80درصد آلودگی هوای آنان ناشی از فرسودگی و سیکل سوخت ناقص این وسایل حمل‌ونقل عمومی است. انباشت گازهای منواکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار، اکسیدهای نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق، چیزی است که مینی‌بوس‌های فرسوده به آسمان تهران هدیه می‌دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو