فونیکسریمکسبهتام

بررسی موفقیت تولیدکنندگان خودرو در تصاحب بازار جهانی

پیشروی در جبهه رقابت

عصر خودرو- عرصه رقابت بین خودروسازان صاحبنام جهانی هر روز تنگ‌تر می‌شود و این تولیدکنندگان در اتاق‌های فکر خود شیوه‌های نوینی برای سهم‌گیری در بازار طراحی می‌کنند این در حالی است که خودروسازان داخلی برای آسیب‌هایی که تحریم بر پیکر این صنعت وارد کرد، به گذر زمان امیدوارند تا در سایه همکاری با خودروسازان خارجی، دایره بازار خود را گسترده‌تر کنند.

پیشروی در جبهه رقابت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، در یک تعریف کلی، رقابت در صنعت خودرو با دو واژه قیمت و کیفیت سروکار دارد؛ مسئله‌ای که اکنون به چالشی جدی در صنعت خودرو کشور تبدیل شده و فروش خودرو را در بازار داخل با مشکل روبه‌رو کرده است. برای ورود به بازارهای جهانی باید قواعد بازی و همچنین اصول رقابت را بلد بود در غیر این صورت، راه ورود خودروهای داخلی به بازارهای خارجی به ترکستان هم نمی‌رود چه برسد به اینکه مورداستقبال کشورهای همسایه قرار گیرد.


    خدمات پس از فروش
    به گفته کارشناسان در تعریف اصول رقابت بین خودروسازان جهانی، نوآوری در آپشن و ارائه خدماتی که به مشتری حس راحتی دهد، به طور دقیق موردبررسی قرار می‌گیرد. استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه معتقد است برای آنکه خودرویی قابل‌رقابت باشد باید در تولید آن به عوامل اساسی توجه کرد. محمدتقی احمدیان   به توضیح این عوامل پرداخت و افزود: یکی از موارد اساسی، راحتی است. برای نمونه میزان ارتعاش‌هایی که هنگام رانندگی به بدن می‌رسد یا راحت بودن صندلی در این ردیف قرار دارد. هندلینگ نیز عامل دیگری است؛ اینکه یک خودرو تا چه اندازه می‌تواند از موانع دشوار عبور کند یا شعاع دید راننده هنگام شب چگونه است. وی تصریح کرد: علاوه بر آن، میزان صدا و دمای داخل خودرو نیز اهمیت دارد که از جمله می‌توان به پیچیدن صدا و دمای موتور در داخل خودرو اشاره کرد. دسترسی به قطعات داخل خودرو و همچنین سرعت، نکته‌هایی هستند که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. طراحی و ظاهر خودرو نظیر رنگ، در و کنترلگرهایی که روی خودرو نصب می‌شود برای مشتری جذابیت دارد. به باور این استاد دانشگاه، در نگاهی کلی میزان حاکمیت راننده بر جاده و کنترل خودرو همیشه موردتوجه خودروسازان موفق بوده است. خودروسازان خارجی برای راحتی راننده و سرنشینان به این موارد دقت می‌کنند تا بتوانند رضایت مشتری را به‌دست آورند. از سویی از نقش تبلیغات و بازاریابی نمی‌توان گذشت. خودروسازان با توجه به نیاز مشتری از روش‌هایی خاص در این زمینه استفاده می‌کنند. براساس سخنان احمدیان به این موارد باید خدمات پس از فروش نیز اضافه شود. متاسفانه در حال‌حاضر این خدمات برای خودروهای اروپایی در کشور بسیار ضعیف است و مشتریان رضایت کافی از آن ندارند. از طرفی خدمات پس از فروش خودروهای ژاپنی و کره‌ای در کشور گران نیست و قطعات آن در بازار موجود است. آنطور که استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی‌شریف می‌گوید، یکی از رمزهای موفقیت خودروسازان ژاپنی و کره‌ای در ایران و جهان به خدمات پس از فروش ارزان بازمی‌گردد و مصرف‌کنندگان به یکدیگر توصیه می‌کنند که خرید این خودروها را در اولویت قرار دهند. آموزش خدمات‌دهندگان و آشنایی آنها با عیب‌های خودرو نیز در دستور کار خودروسازان جهانی قرار دارد. وی همکاری مشترک را یکی از راه‌های ورود به بازار رقابت جهانی دانست و گفت: بیشتر خودروسازان بزرگ دنیا به‌گونه‌ای با یکدیگر مشترک شده‌اند. برای نمونه مزدا با فورد همکاری مشترک دارد و موتور خودروهای «مزدا 3» که در بازار ایران عرضه می‌شود، فورد و بدنه آنها مزداست. بنابراین خودروسازان داخلی نیز باید در مسیر تجارت با خودروسازان خارجی گام بردارند زیرا سوددهی در همکاری‌های مشترک است و نتیجه تعامل نداشتن با دنیا، از بین رفتن خواهد بود. احمدیان ادامه داد: برای نمونه اگر خودروسازان داخلی با خودروسازی ژاپنی همکاری مشترک داشته باشند و بخشی از قطعات هم از سوی قطعه‌سازان داخلی تامین شود، صنعت قطعه‌سازی به بازارهای خارجی ورود کرده و رونق پیدا می‌کند. اگرچه از جزییات قرارداد خودروسازان کشور با خودروسازان خارجی اطلاعاتی در دست نیست اما به‌طور کلی در کنار شرط‌هایی نظیر داخلی‌سازی، صادرات و... با راه‌اندازی مراکز پژوهشی مشترک همراه با برنامه‌ریزی طراحی خودروهای جدید دنیا و انتقال دانش طراحی، می‌توان نسبت به این قراردادها و ورود خودروسازان کشور به بازارهای رقابتی امیدوار بود.


    تمرکز بر کاهش آلایندگی خودرو
    در کنار توضیحاتی که احمدیان در ارتباط با اصول رقابت بین خودروسازان جهانی ارائه می‌دهد، یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است خودروسازان خارجی از استانداردهای بین‌المللی پیشرانه برای ورود به عرصه رقابت استفاده می‌کنند. با نگاهی به تولید برترین خودروسازان جهان مشخص می‌شود که این تولیدکنندگان در اصل خودرو تغییر ایجاد نمی‌کنند اما بیشتر روی آپشن‌ها، استانداردها، ایمنی، خدمات به مشتریان و... تمرکز کرده‌اند. به دیگر سخن ذات خودرو به طور اساسی تغییر نمی‌کند بلکه جذب مشتریان بیشتر، با توجه به خدمات بهتر، موردتوجه قرار می‌گیرد. مهدی دادفر با بیان اینکه تفاوت رقابت در بازار داخل در مقایسه با بازارهای بین‌المللی به این موضوع برمی‌گردد که این مسائل به طور پژوهشی در ایران به‌عنوان پیشرو مدنظر نیست، توضیح داد: خودروسازان داخلی به آنچه باعث رضایت و ایجاد حس خوشحالی در مشتری می‌شود، توجهی ندارند و گاهی مشتریان از روی ناچاری مجبور به خرید یک خودرو که جزو ملزومات زندگی به حساب می‌آید، می‌شوند. وی تصریح کرد: خودروسازان خارجی در موارد گفته شده پژوهش‌های گسترده‌ای انجام می‌دهند و نخستین موضوع موردتوجه آنها در شرایط کنونی، کاهش آلایندگی است. شاید خودروسازان کشور در سخن به این موضوع اشاره کنند اما در عمل نتیجه‌ای دیده نمی‌شود زیرا مطالعات لازم و فناوری آن در داخل وجود ندارد. این کارشناس صنعت خودرو معتقد است خودروسازان با خودروسازان جهانی در بخش پیاده‌سازی اصول رقابت فاصله بسیاری دارند و درباره دلیل فاصله موجود نیز گفت: در حال‌حاضر خودروسازان جهانی در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر قرار گرفته‌اند. میزان فروش سالانه یکی از عواملی است که موفقیت خودروساز را در بازار رقابت نشان می‌دهد. خودروسازانی نظیر تویوتا، بنز و... که فروش قابل‌توجهی دارند به آینده مشتریان خود و خودروسازان کشور و به رفع نیاز امروز فکر می‌کنند. دادفر ادامه داد: از آنجایی که فناوری‌های نوین در اختیار خودروسازان کشور گذاشته نمی‌شود و از طرفی دستیابی به آن بدون کمک شرکت‌های صاحب‌فناوری دشوار است، خودروسازان برای دستیابی به بازارهای رقابتی راهی طولانی درپیش دارند. براساس آنچه در این گزارش مورد بررسی قرار گرفت، اصول رقابت خودروسازان در عرصه جهانی مشخص است و این تولیدکنندگان اگرچه با موانع بسیاری برای ورود به این عرصه روبه‌رو بوده‌اند اما اکنون که شرایط رو به بهبود است و امکان ورود خودروسازان خارجی برای سرمایه‌گذاری این صنعت فراهم شده، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد ورود خودروسازان داخلی در بازاهای منطقه و در ادامه بازارهای گسترده جهانی باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو