فونیکسریمکسبهتام

خودرو دونرخی ‌شد

عصر خودرو- تغییر نگرش مصرف‌کنندگان به خرید خودرو و عرضه محدود برخی خودروهای جدید مونتاژ داخل یا وارداتی، موجب دونرخی‌شدن این خودروها شد.

خودرو دونرخی ‌شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین ، شمارش معکوس برای خروج بازار خودرو از رکود با ورود شرکای خارجی و عرضه برخی خودروهای وارداتی یا مونتاژ داخل در حالی آغاز شده که طی 2سال گذشته بی‌رغبتی مشتریان به خرید خودروهای داخلی موجب شد تا دولت با پرداخت تسهیلات بانکی به مشتریان، بهبود نسبی شرایط بازار را دنبال کند. گرچه انتظار مشتریان برای افزایش تیراژ و تنوع سبد عرضه خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب موجب رشد تقاضا برای برخی خودروهای جدید مونتاژ داخل شده است اما تیراژ پایین تولید، عرضه محدود و افزایش تقاضا برای این‌گونه خودروها موجب تفاوت چند میلیون تومانی قیمت آن از کارخانه تا حاشیه بازار شده است.

        بازارگرمی خودروسازان

    تشدید فاصله قیمتی برخی خودروهای مونتاژ یا تولید داخل از کارخانه تا حاشیه بازار درحالی است که دیروز 2شرکت بزرگ خودروسازی نیز برای بازارگرمی بیشتر، نرخ جدید محصولات خود را برای چندمین‌بار افزایش داده اما اعلام کرده‌اند که این افزایش قیمت‌ها فعلا اعمال نمی‌شود. در بخشنامه فروش آبان ماه محصولات ایران‌خودرو به نمایندگی‌های فروش، قیمت 3خودرو پژو206 تیپ5 به 37میلیون و 100هزار، سمند ال‌ایکس بنزینی به 30میلیون و 500 هزار و پژو405 دوگانه‌سوز به 30میلیون و 800هزار تومان اعلام شده است.

    رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا نیز اعلام کرد: براساس مصوبه شورای رقابت، افزایش قیمت برخی محصولات مانند سایپا 131، سایپا 132، سایپا 111 و تیبا اعمال شده است. در مورد تیبا 2، تندر90 و پارس تندر افزایش قیمتی نداشته‌ایم اما قیمت تیبا 2 تا پایان امسال افزایش می‌یابد.

        انتظار بیهوده رقابتی‌شدن بازار

    یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: با توجه به شرایط کنونی تولید و عرضه خودرو و اینکه خودروهای جدید در بازه قیمتی بیش از 50میلیون تومان عرضه می‌شود، انتظار رقابتی‌شدن بازار خودروهای پرتیراژ بیهوده است. فربد زاوه گفت: علت تفاوت قیمت خودروهای مونتاژی در بازار آن است که بعد از سال‌ها خودروهای جدیدی با تیراژ پایین به بازار عرضه شده که جوابگوی تقاضای مشتریان نیست. متعادل نبودن عرضه و تقاضا علت اختلاف قیمتی این خودروها در بازار بوده و این‌چیز عجیبی نیست.‌

    زاوه با تأکید بر اینکه مصرف‌کننده ایرانی از سال‌ها پیش منتظر تغییر محصول و عرضه خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب است، افزود: مشتریان از خرید خودروهای قدیمی خسته شده‌اند و به محض اینکه خودرو جدیدی به بازار عرضه می‌شود، برای آن صف خرید تشکیل می‌دهند. اما به‌دلیل محدودیت‌های فیزیکی رشد یکباره عرضه این خودروها میسر نبوده و رشد پلکانی عرضه این خودروها نیز زمانبر است.

    به‌گفته وی، اگر وزارت صنعت دخالت‌های خود از بازار خودرو را برداشته و مدام قوانین را تغییر ندهد، می‌توان در میان یا بلندمدت (تا 2سال آینده) شاهد رقابتی‌شدن بازار خودرو و بهبود خدمات در بازه 50 تا 100میلیون تومان بود اما در کوتاه‌مدت طی یکی دو سال آینده چنین اتفاقی نخواهد افتاد؛ گرچه رشد عرضه این خودروها می‌تواند از طریق کاهش تقاضا، سهم بازار خودروهای پرتیراژ داخلی را کاهش دهد.

    زاوه با بیان اینکه رشد عرضه خودروهای بالای 50میلیون تومان به‌دلیل نداشتن رقابت با خودروهای پرتیراژ کمتر از 40میلیون تومان تأثیری در کاهش قیمت این خودروها نخواهد داشت، افزود: وزارت صنعت برنامه‌ای برای تنوع تولید، عرضه و رقابتی‌شدن بازار خودروهای پرتیراژ کمتر از 40میلیون تومان ندارد و این رویکرد اشتباه را با توجیه حمایت از قطعه‌سازان داخلی اعمال می‌کند. با این شرایط در آینده نزدیک شاهد رقابتی در بازار خودروهای پرتیراژ نخواهیم بود.

        شکاف قیمتی در بازار خودرو

    رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل با بیان اینکه اکنون بازار خرید و فروش خودروهای جدید داغ شده است، به تسنیم اعلام کرد: اختلاف قیمت برخی خودروهای جدید مانند رنو کپچر در کارخانه و بازار به مرز 11 تا 14 میلیون تومان رسیده و قیمت این خودرو با قیمت کارخانه‌ای 105میلیون تومان، در بازار آزاد به 119میلیون تومان هم رسیده است. به گفته سعید مؤتمنی، قیمت هایما اس7 هم در کارخانه 79میلیون و 500هزار تومان است اما در بازار با اختلاف حدود 7میلیون تومانی با نرخ 86میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

    همچنین نرخ کراس‌اوور H30 در کارخانه 45میلیون تومان و در بازار با اختلاف 8 تا 10میلیون تومانی 53 تا 55 میلیون تومان، برلیانس H320 با اختلاف 7میلیون تومانی در بازار به نرخ 57میلیون و 500هزار، مزدا تیپ4 از 117میلیون تومان کارخانه به 123میلیون تومان و رنو ساندرو «استپ‌وی» با قیمت کارخانه‌ای 52میلیون و 500هزار تومان و اختلاف قیمت حدود 8میلیون تومانی در بازار آزاد به نرخ 60میلیون تومان عرضه می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو